Publicerat Oktober 9, 201015 yr Min valp har löpt nu i 2-3 veckor och är 10månader nu och när jag har varit ute och grejer så har hon varit bunden i en löplina som är rätt långe och tog inte många minuter till grannens hund va här och nosade så jag shasade väck den. Nästa dag hände samma sak och jag avvaktade och säga till grannen som bor 100meter ifrån mej som är ägaren till den. Sähär hände nog en hel vecka så då började jag bli riktigt förbannad. Men sen försvann hunden två dagar och då trodde jag att han hade sett detta. Sen i torsdes den 7/10 så skulle jag skjutsa min tjej till bussplatsen och den tog kanske 20min fram och tillbaka. Och på den stunden hade den Jä¤len kommit hit och skulle sätta på henne när jag kom hem och då blev jag förbannad och körde dit till ägaren och sköta sin j¤kla hund och jag fick sånna dåliga förklaringar med. Så nu vet jag inte hur jag ska göra för jag tror att hon är betäckt nu och jag tycker brösten börja bli större eller mer rosa acktiga. Frågan är kan man annmälla han för nånting att han inte har koll på sin hund och att den har satt på min tik som är 10månader?
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Nja, det kan man men ni har båda samma absoluta ansvar för era respektive hundar, du bör väl rimligen se till att få din hund att abortera, din granne skall då rent juriskt sätt svara för den kostnaden, "skadan" på din hund. Å andra sidan och här är min åsikt, att ha en löptik på lina ute och utan uppsikt är bara att be om en tjuvbetäckning, jag ser helt klart att du har ett ganska omfattande medansvar i detta. Jag hade accepterat det hela som något som händer och snabbt se till att hjälpa min hund/tik att slippa mer av att vara havande. Men det är ju jag, du gör efter eget huvud, om du avser att nyttja din försäkring, föreslår jag att du överväger att fundera på om det skall vara "okänd" hund eller namngiven som gjort påsättandet. /Christian
Publicerat Oktober 9, 201015 yr kan vara så att spenarna växer under första löp oxo,,gjorde det på min...men far till vet och kolla upp nu i tid
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Du kan ju inte lämna en löptik ute utan tillsyn? Om jag vore du, skulle jag åka till veterinären och försöka få ta en abortspruta. Och eventuellt lösa kostnaden med grannen. Vore det min hanhund som stod för olyckshändelsen, hade jag då mer än gärna betalat och bett om ursäkt. Men jag skulle ha uppskattat om tikägaren sagt till lite tidigare faktiskt, att vänta en hel vecka och dessutom åka ifrån hunden 20 minuter, det är ju precis lika oansvarligt som att hanhunden smiter från tomten en stund då och då...
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Frågan är kan man annmälla han för nånting att han inte har koll på sin hund och att den har satt på min tik som är 10månader? Hade du koll på din? Anmäl hit och anmäl dit... Ha koll på hunden! Tacka fan för att hon blir påsatt, luktar ju fitta flera kvarter bort. Sunt förnuft kallar jag det
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Författare Ja men han sa till mej med att han hade sett att den hade sprungit hit med och att han tänkte prata med mej om detta men det blev lite försent med det. Och man ska inte behöva ha koll på sin hund 100% och stå bak henne heller tycker jag för man ska ändå kunna känna sej trygg att hon kan vara i fred från andra hundar ÄNNS hon löper. Som jag tycker så är det hans fel att inte han kan hålla koll på sin hund för han hade satt upp stora plangk på sin trädgård sa han men hunden välte ner det hela tiden. Och då kan man fundera varför han inte gör någon åt det istället för att sätta upp det som det va igen. eller? För jag vet att min tik aldrig kan komma loss från linan eller något. Men som jag tycker ska ju han betala varända krona om hon har foster i dej. Ska kolla ultrajul om 3veckor för några sa till mej att man ska vänta så länge.
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Frågan är kan man annmälla han för nånting att han inte har koll på sin hund och att den har satt på min tik som är 10månader? Har man en tik som löper så må man se efter henne. Tjuvparning är alltid tikägarens ansvar
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Som sagt, du kommer ingenvart genom att KRÄVA att han ska ersätta osv. Däremot så om du på ett vettigt sett berättar vad som hänt så kanske han kan hjälpa till med ev kostnader. Men ansvaret är ditt helt och hållet så du vinner inget på att börja tjafsa och bråka. Mvh!
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Min valp har löpt nu i 2-3 veckor och är 10månader nu och när jag har varit ute och grejer så har hon varit bunden i en löplina som är rätt långe och tog inte många minuter till grannens hund va här och nosade så jag shasade väck den.Nästa dag hände samma sak och jag avvaktade och säga till grannen som bor 100meter ifrån mej som är ägaren till den. Sähär hände nog en hel vecka så då började jag bli riktigt förbannad. Men sen försvann hunden två dagar och då trodde jag att han hade sett detta. Sen i torsdes den 7/10 så skulle jag skjutsa min tjej till bussplatsen och den tog kanske 20min fram och tillbaka. Och på den stunden hade den Jä¤len kommit hit och skulle sätta på henne när jag kom hem och då blev jag förbannad och körde dit till ägaren och sköta sin j¤kla hund och jag fick sånna dåliga förklaringar med. Så nu vet jag inte hur jag ska göra för jag tror att hon är betäckt nu och jag tycker brösten börja bli större eller mer rosa acktiga. Frågan är kan man annmälla han för nånting att han inte har koll på sin hund och att den har satt på min tik som är 10månader? Löptik i lina... Skyll dig själv! Föresten så är det olagligt att hålla hundar på lina mer än mycket korta stunder.... Typ 2 timmar i jaktkojan och liknade.
Publicerat Oktober 9, 201015 yr Löptik i löplina... Hur har du tänkt att ev hanhundar som är släppta på ordinarie jakt i närheten ska undvika att ta sig in på tomten? De har all rätt att vara lösa lixom.. Är tyvärr bara o bita i det sura äpplet o åka till vetrinären o få en spruta o få det avklarat. Vill hanhundsägaren lägga en slant så är det en bonus men du kan nog inte kräva nått...
Publicerat Oktober 9, 201015 yr För grannsämjan så försök att ha en bra dialog och försök förmå grannen att betala abortsprutan. Förstår inte varför du ska vänta till varför du (eventuellt) kan se något på ultraljud...gör slag i saken direkt...men jag är iofs inte någon veterinär. Dessutom ska du nog ha din hund under lite bättre uppsikt och inte ute i löplina. Löplina tycker jag tillhör det förgångna och definitivt inte något man lämnar hunden i då man lämnar hemmet. Jag avhåller mig så hårda ord som vissa andra här för jag anser att mycket en tjuvparningar kan inte ske utan två inblandade hundar. Det är varje hundägares ansvar att se till sin hund och tar en hund sig in i en trädgård av en eller annan anledning så kan jag aldrig förlika mig med att det skulle vara någon annan än den "inträngades" ansvar. Men...det krävs två för en tango...så håll koll på din hund för din och din hunds skull i framtiden.
Publicerat Oktober 9, 201015 yr En abortspruta ska tas snarast... Vänta tills ultraljud... tar flera veckor innan de ser nått. varför lägga pengar på det ? Billigast är att ta en abortspruta oavsett...
Publicerat Oktober 10, 201015 yr En abortspruta ska tas snarast...Vänta tills ultraljud... tar flera veckor innan de ser nått. varför lägga pengar på det ? Billigast är att ta en abortspruta oavsett... Tror inte man får ta den i förebyggande syfte numera.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr När det gäller det här så kan man tycka att man borde tänka på att inte lämna en löptik "ensam" utan att säkerställa att hon inte blir betäckt. Men faktiskt så är det så att hundägande medför ett strikt skadeståndansvar, vilket innebär att även denna "skada" är något som hanhundsägaren svarar för... Sen kan man tycka vad man vill om detta. Skadan finns bedömd i NJA 1990 s 80 vilket i o f avser en avelstik men där själva skadebegreppet avgörs, "abortkostanden" blir då i detta fall skadan. Ansvaret för hundägandet kan man läsa sig till i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Mao hundägaren bör ersätta dig för kostnaden, trots att du agerat jävligt dumt.... //jonas
Publicerat Oktober 10, 201015 yr När det gäller det här så kan man tycka att man borde tänka på att inte lämna en löptik "ensam" utan att säkerställa att hon inte blir betäckt. Men faktiskt så är det så att hundägande medför ett strikt skadeståndansvar, vilket innebär att även denna "skada" är något som hanhundsägaren svarar för... Sen kan man tycka vad man vill om detta. Skadan finns bedömd i NJA 1990 s 80 vilket i o f avser en avelstik men där själva skadebegreppet avgörs, "abortkostanden" blir då i detta fall skadan. Ansvaret för hundägandet kan man läsa sig till i Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.Mao hundägaren bör ersätta dig för kostnaden, trots att du agerat jävligt dumt.... //jonas Det är bra Jonas att du tar upp det jag skrev som första svar i tråden, men har du då som juridiskt bevandrad funderat på frågan om medvållandeskap vid strikt ansvar, det är iofs inget stort utrymme för en sådan sak men i detta fall är det helt klart som så att det finns anledning att överväga om så inte är fallet. /Christian
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Det är bra Jonas att du tar upp det jag skrev som första svar i tråden, men har du då som juridiskt bevandrad funderat på frågan om medvållandeskap vid strikt ansvar,det är iofs inget stort utrymme för en sådan sak men i detta fall är det helt klart som så att det finns anledning att överväga om så inte är fallet. /Christian Vad menas med "medvållandeskap vid strikt ansvar". Är det att man kan ha skapat ett uppsåt eller liknande?
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Måste det inte bevisas att det var grannens hund om du skall kunna komma vidare med skadestånd osv? Låter omständigt att driva en sådan sak, med utredning om vem som var hanen, svårt att tro att polisen tar sig an ett sådant fall, mer än att tar emot anmälan. De ju inte direkt "våldtäckt" av hunden då tiken till 1000% var lika delaktig i akten av fri vilja. /Petter
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Jag undrar också; hur gick det med tiken, blev det ngn abortspruta? Och hur kommer du överrens med grannen idag? I övrigt... Det har talats fram och tillbaka om det i tråden så jag blir inte klok på vad som ska föreställa råda idag, men visst sjutton är man helt och hållet ansvarig för sin löptik!? Grannen är ansvarig för att hans hund är på vift och "får skylla sig själv" om ngt skulle inträffa under tiden, likväl som tikägaren är ansvarig för att lämna en "tillgänglig" tik utan uppsikt, och därmed också får "skylla sig själv" om hon skulle råka bli parad. Strikt ägaransvar, tänker jag? Gäller väl alltid..? Nej, det här är nog inte så mycket att bråka om, se till att tiken blir av med eventuella valpar och ta en liten lärdom bara! Mvh