Publicerat Oktober 10, 201015 yr Är helt ny på forumet och tänkte börja med att fråga om råd. Jag har sedan ett tag tillbaka närt en "pervers" längtan efter en bygelrepeter. Hittills har jag kunnat undertrycka och dölja denna min böjelse men jag känner att det inte går att stå emot längre Frågan är då mao vad jag skall välja, jag har redan bestämt mig för att det blir en Marlin och valet står mellan en 336c i kaliber 30-30 eller en 1895 SBL i 45-70. Jag vet att det är helt olika kalibrar, fullständigt, och det är nog det som gör beslutet så svårt. Har redan en klass 1 bössa (30-06) och så sett skulle en smidig bygel i 30-30 vara ett utmärkt komplement vid rörlig jakt. Å andra sidan har jag alltid velat ha en riktig "björnvältare" och det är ju inte fel med rostfritt/laminat som det är på SBL'en. Det jag jagar med kulvapen är främst rådjur samt då och då Älg, Vildsvin och Björn. Vad gör jag? Övertyga mig om att jag behöver en bygel!
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Kan inget om bygelrepetrar men berätta för musen att han skall ta bredare grepp för mer styrka. Ser skitjobbigt ut det där... Håkan W
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Jag har snackat med musen men han säger somså "no pain, no gain"
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Hej och välkommen hit !!! När det gäller valet av kaliber så kan en 30-30 laddas med klass 1 ammunition från Hornady och fungera mycket väl till älg och gris , tyvärr är denna ammunition lite lurig att få tag i har försökt för att få upp min 30-30 till klass 1. Kaliber 45-70 går att använda till rådjur lite " overkill" men vet några som har gjort det och tyckte det fungerade bra, har inte testat själv men dom som har tyckte det gick bra. Om du kommer att jaga mycket björn så är 45-70 det valet mellan dom här två, har mina aningar att 45-70 är bättre på rådjur än 30-30 är på björn. Men det som du nog ska ha med i beräkningen är att 45-70 är en dyr ammunition( av förklarliga skäl ) om du inte laddar själv det billigaste jag har sett är 380 kr för 20 st medan 30-30 har jag sett ner mot 200 kr för 20 st. Men mitt råd till dig är att man kan ha en av varje
Publicerat Oktober 10, 201015 yr jag har haft båda samtidigt och valde att sälja 30-30n. 45/70 blir närstridsvapen hur man an vänder på det. jag har vält rådjur med min 45/70 och jag kan intyga att det blir mer kött kvar än med en 6,5x55 eller 8x57js. kulorna funkar helt annorlunda mot vad man kan tro och 45 är en snäll kaliber köttmässigt.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Hej och välkommen hit !!!När det gäller valet av kaliber så kan en 30-30 laddas med klass 1 ammunition från Hornady och fungera mycket väl till älg och gris , tyvärr är denna ammunition lite lurig att få tag i har försökt för att få upp min 30-30 till klass 1. Kaliber 45-70 går att använda till rådjur lite " overkill" men vet några som har gjort det och tyckte det fungerade bra, har inte testat själv men han tyckte det fick bra. Om du kommer att jaga björn så är 45-70 det valet mellan dom här två, har mina aningar att 45-70 är bättre på rådjur än 30-30 är på björn men bara för att bråka lite med dig och röra till det lite, du har inte funderat på kaliber 444 marlin ? lite ovanlig men då jagare men trevlig Tack för det! Det är ju detta som är mitt dilemma... Iofs så handladdar jag så det skall ju inte vara några problem att få till klass 1 för 30-30, å andra sidan så är jag på jakt uppe i norra dalarna ett par veckor varje höst, Älg och Björn och i det läget är den kalibern lite klen kan jag tycka. Jag har ju en Varberger 777 i 30-06 med en Trijicon Accupoint, men då jag ibland går som hundförare och annars rätt ofta smygjagar så känns det som om en kort smidig bygel är rätt val som komplement. Bara detta elände med kalibern.. Hade inte den förhatliga vapengarderoben funnits hade jag helt enkelt köpt en av varje, men som det är så har jag bara en plats ledig. Vad tros, vilken kaliber skall jag ha, (lutar kanske själv mot 45-70...). 444 Marlin tror jag går bort just pga av att den är lite ovanlig, mycket lättare att hitta komponenter för ex vis 45-70
Publicerat Oktober 10, 201015 yr hej browning BLR takedown 308, en bultbössa med bygel... vänligen nils
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Trevliga "bekymmer" du har.. Hur mycket jag än i vanliga fall lovordar 30-30W som en perfekt allroundkaliber, så skulle jag i ditt fall välja 45-70 eller 444 med tanke på den spec du lägger upp. För min 30-30 är inte mitt förstaval när jag ska ut och jaga arga nallar, då blir det 444:an som får följa med, och den är nästan identisk med 45-70. Ett rå trillar fint med en 45-70 el 444, så det behöver du inte oroa dig över att det skulle vara overkill, sätt kulan där den ska vara, så har du kött i boxen sen. Och jag är ganska säker på, att när du insett hur smidig en bygel är, så har du snart en 336:a också.. Och välkommen till forumet också.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Trevliga "bekymmer" du har.. Hur mycket jag än i vanliga fall lovordar 30-30W som en perfekt allroundkaliber, så skulle jag i ditt fall välja 45-70 eller 444 med tanke på den spec du lägger upp. För min 30-30 är inte mitt förstaval när jag ska ut och jaga arga nallar, då blir det 444:an som får följa med, och den är nästan identisk med 45-70. Ett rå trillar fint med en 45-70 el 444, så det behöver du inte oroa dig över att det skulle vara overkill, sätt kulan där den ska vara, så har du kött i boxen sen. Och jag är ganska säker på, att när du insett hur smidig en bygel är, så har du snart en 336:a också.. Och välkommen till forumet också. Tack för trevligt mottagande! Jag har nog faktiskt bestämt mig för 45-70 till slut. Var en aning osäker på det här med overkill men det verkar ju som om den ger liten köttförstöring samt verkar vara någorlunda exakt på avstånd upp till 150 meter. Vad tror du om bössvalet då, en 1895 SBL, jag är ju ute efter en smidig, oöm bössa, vet du om det finns annat som kan vara bättre? Tänkte svänga förbi Torsbo nästa helg och byta in min gamla Sako 75 varmint i .243W.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Tack för trevligt mottagande!Jag har nog faktiskt bestämt mig för 45-70 till slut. Var en aning osäker på det här med overkill men det verkar ju som om den ger liten köttförstöring samt verkar vara någorlunda exakt på avstånd upp till 150 meter. Vad tror du om bössvalet då, en 1895 SBL, jag är ju ute efter en smidig, oöm bössa, vet du om det finns annat som kan vara bättre? Tänkte svänga förbi Torsbo nästa helg och byta in min gamla Sako 75 varmint i .243W. Nä, någon smidigare bigborebygel än en 1895 Guidegun eller 444 Outfitter vet då inte jag om. SBL:en blir klart funkis, iofs så är det liten skillnad mot för en vanlig GG, det är väl större loop, p-skena + diopter och längre maggtub som skiljer vad jag vet, kanske trycket också, men jag tycker absolut att du ska slå till på den om du tycker den passar. Och oöm är den ju, med rostfritt och laminat, så den är nog vad du letar efter. Har du tänkt haft optik på den också ?
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Nä, någon smidigare bigborebygel än en 1895 Guidegun eller 444 Outfitter vet då inte jag om.SBL:en blir klart funkis, iofs så är det liten skillnad mot för en vanlig GG, det är väl större loop, p-skena + diopter och längre maggtub som skiljer vad jag vet, kanske trycket också, men jag tycker absolut att du ska slå till på den om du tycker den passar. Och oöm är den ju, med rostfritt och laminat, så den är nog vad du letar efter. Har du tänkt haft optik på den också ? Jo, jag hade tänkt sätta på någon form av optik, förslagsvis i Leupolds snabbfästen för att även kunna köra med dioptern som finns med. Funderar på något belyst drevjaktssikte, max 33 mm. Det här med att vilja ha "funkis" kommer sig av att jag vill ha en bössa som jag inte behöver vara så rädd om. Har ju en Varberger 777 lyx 30-06 där jag oljat upp stocken till vad som bäst kan beskrivas som "Best Gun". Det skulle ju skära i hjärtat att krypa med den genom en grantätting i ösregn Den bössan hänger mest med på bockpassen...
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Låter helt klart som att du behöver en bygel. Jag har en Leupold VX III, 1,5-5x20 med Warne QR på Weaverskenan som sitter på min Outfitter, funkar mycket bra, det skulle ju inte göra ont att ha en belyst dito, men det funkar som det är också. De öppna riktmedlen är Williams Firesight, röd fiber på kornet och två gröna fiberpunkter på siktet, det funkar riktigt bra i dåligt ljus.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Låter helt klart som att du behöver en bygel.Jag har en Leupold VX III, 1,5-5x20 med Warne QR på Weaverskenan som sitter på min Outfitter, funkar mycket bra, det skulle ju inte göra ont att ha en belyst dito, men det funkar som det är också. De öppna riktmedlen är Williams Firesight, röd fiber på kornet och två gröna fiberpunkter på siktet, det funkar riktigt bra i dåligt ljus. Låter som om det kanske är något sådant jag skall ha... När det gäller de öppna siktena så skall jag testa "ghost sight" som sitter på med det vita kornet för att se hur det funkar för mig. Har dock sett att många bytt ut det till röd fiber. På tal om något helt annat... pratade med en kompis nyss som är spekulant på en Winchester M94 pre 64 (1961) kaliber 30-30 som tydligen ska vara i nyskick, vet du vad som är ett rimligt pris för en sådan bössa?
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Låter som om det kanske är något sådant jag skall ha...När det gäller de öppna siktena så skall jag testa "ghost sight" som sitter på med det vita kornet för att se hur det funkar för mig. Har dock sett att många bytt ut det till röd fiber. På tal om något helt annat... pratade med en kompis nyss som är spekulant på en Winchester M94 pre 64 (1961) kaliber 30-30 som tydligen ska vara i nyskick, vet du vad som är ett rimligt pris för en sådan bössa? Nej, winchesterpriser är inte min starka sida, men iom att det är en pre 64, som är lika med mycket bra kvalitet på hantverket, så brukar de vara dyra jämfört med en post 64, men som sagt, jag vet inte vad de ligger på i pris.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Nej, winchesterpriser är inte min starka sida, men iom att det är en pre 64, som är lika med mycket bra kvalitet på hantverket, så brukar de vara dyra jämfört med en post 64, men som sagt, jag vet inte vad de ligger på i pris. Ok, ingen fara, tänkte bara passa på att fråga då vi ändå pratade byglar. Verkar som om han kan få den för 3000, låter som om det nog är ok... Vad mig anbelangar så blir det som sagt en SBL, visserligen tycker jag nog att G eller GS är lite mer klassiska men den här gången går jag på funktion före nostalgi. Har redan ett antal antika bössor att vårda:-)
Publicerat Oktober 10, 201015 yr sitter i samma situation som dig Clint. vill ha en riktig gris killer, som är smidig och även funkar som eftersöks pang på älg, björn samt gris dock har ja redan en riktig killermaskin 9,3x57 men de är ju aldrig fel med 2
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare sitter i samma situation som dig Clint. vill ha en riktig gris killer, som är smidig och även funkar som eftersöks pang på älg, björn samt gris dock har ja redan en riktig killermaskin 9,3x57 men de är ju aldrig fel med 2 Jo, man kan ju aldrig få för många bössor, jag har i alla fall bestämt mig Lycka till med ditt val!
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Verkar som om han kan få den för 3000, låter som om det nog är ok... KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP !!
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP !! Detta är vidarebefordrat till polaren, han hade iofs redan gjort slag i saken.
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Jo, man kan ju aldrig få för många bössor, jag har i alla fall bestämt mig Lycka till med ditt val! Inte för att sabba din dröm men har du provskjutit en 45/70? steget att gå från "normala kalibrar" till Big Bore är större än man kan tro. själv tyckte jag det var en trevlig kaliber men jag får alltid tänka mig för innan man trycker av på håll över 50m. rekylupptagning och skjutställning är viktigare för långsamma kalibrar med kraftig rekyl än man tror. beroende på om jag håller hårt eller löst mot axeln på 80m så blir det en perfekt träff eller skott helt över på rådjur. missförstå mig inte, det är en bra bössa men själv var jag inte medveten om de nya grejorna som får stor betydelse jmf en vanlig kaliber typ 30-06. jag har den till drevjakt och på håll typ 3-50m så har det mindre betydelse då överslaget blir 5-7 cm om jag tabbar mig men på längre håll blir det rätt avgörande. jag tror det är mindre påverkan på 444 då den kulan är snabbare och allmänt ger längre pipa större effekt. det är nästan en förutsättning att du laddar själv som du gör för att hitta en lämplig laddning som skjuter tätt med din kropp. tänk på att hitta en kikare med långt ögonavstånd, it hurts otherwise... kör hårt. Kalle
Publicerat Oktober 10, 201015 yr Författare Inte för att sabba din dröm men har du provskjutit en 45/70?steget att gå från "normala kalibrar" till Big Bore är större än man kan tro. själv tyckte jag det var en trevlig kaliber men jag får alltid tänka mig för innan man trycker av på håll över 50m. rekylupptagning och skjutställning är viktigare för långsamma kalibrar med kraftig rekyl än man tror. beroende på om jag håller hårt eller löst mot axeln på 80m så blir det en perfekt träff eller skott helt över på rådjur. missförstå mig inte, det är en bra bössa men själv var jag inte medveten om de nya grejorna som får stor betydelse jmf en vanlig kaliber typ 30-06. jag har den till drevjakt och på håll typ 3-50m så har det mindre betydelse då överslaget blir 5-7 cm om jag tabbar mig men på längre håll blir det rätt avgörande. jag tror det är mindre påverkan på 444 då den kulan är snabbare och allmänt ger längre pipa större effekt. det är nästan en förutsättning att du laddar själv som du gör för att hitta en lämplig laddning som skjuter tätt med din kropp. tänk på att hitta en kikare med långt ögonavstånd, it hurts otherwise... kör hårt. Kalle Jag tycker det är bra när man ger en objektiv bild av verkligheten Jo, jag har skjutit med en 45-70 GG, visserligen bara 4-5 skott på inskjutningbanan men jag förstår vad du menar... De marker jag jagar på har i princip enbart trånga pass och utöver det tänker jag använda den till exempelvis åteljakt på Vildsvin. Självklart kommer jag att få öva som en tok för att vara säker på att skotten sitter där de skall även i stressade situationer, men däri ligger ju en icke obetydlig del av tjusningen med vår hobby På tal om någonting helt annat så har jag precis lyckats övertyga hustrun om att ta jägarexamen under vintern så snart kan jag säga "pilutta dig" till vapengarderoben
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jagande fruar är bra, har en själv. Kalle har en poäng i sitt resonemang, speciellt med optiken, jag fick min första halvmåne i pannan förra veckan, av 444:an, men jag har iofs klarat mig i 30 år, så jag ska inte klaga, men byglar ska inte skjutas i bänk, det blir mest bara tok då.. Nu ska jag ut och valla 444:an och hunn i älgskogen. Gratta kompisen, och har ni ork och möjlighet, så lägg gärna ut en bild eller två på Winnien, och gärna en liten resume om hur den funkade.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Författare Sådärja kära forumister, då var bössan beställd! Tog eftermiddagen ledig och styrde kosan mot Torsbo med bytesobjektet, Sako 75 Varmint .243. Det visade sig bli ett näääästan jämt byte mot en ny 1895 SBL i 45-70 Enda smolken i glädjebägaren är att de inte hade några SBL inne och troligen inte får in nya förrän strax efter årsskiftet. Men den som väntar på något gott... Återkommer med omdömen vad det lider.