Publicerat Oktober 10, 201015 yr Hej, Sitter och är väldigt sugen på en Merkel SR1 som jag varit och klämt lite på. Nu är frågan vilket sikte som kan passa bra. Jag kommer använda vapnet till allt egentligen. Smyg-, vak och drevjakt på hjort, rådjur och gris. Det kommer även bli en del åteljakt på gris. Men framförallt drevjakt. Jag har funderat på antingen ett Trijicon 3-9x40 eller Nikon Monarch 1,5-6x42. Egentligen gillar jag Trijicons triangel väldigt mycket och hade den funnits i 1,5x6-42 hade jag tagit den. Egentligen tror jag Nikon skulle vara bäst för syftet (en allround klass 1 bössa). Medan Trijicon förmodligen är bättre för åteljakten, och sen kan man ju köra med öppna riktmedel (eller sätta på en aimpoint) om det är trångt vid drevjakten. Ni som har/har haft/har en kompis som har etc. kom gärna med synpunkter på respektive sikte. Andra konstruktiva förslag mottages tacksamt så länge de inte går ut på att allt annat än swarovski eller varipoint är värdelöst för jag vill inte lägga 20k på ett sikte. Om ni föreslår ett begagnat så skicka en länk där de faktiskt finns ett sånt sikte till salu inom min budget. Max är 10-12k och den ska vara belyst.
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Hej. Jag har en Merkel SR1 (308w) i min ägo och det enda jag har stött på nu i efterhand angående kikarsikten är att de kan hamna "lite högt" sett till hur man vill lägga kinden mot kolven för att få ordentligt stöd. Men annars är den utomordentlig, framförallt lätt att hitta och ta bort den värsta smutsen och på så vis mer driftsäker än en skitig halvautomat, anser jag (har inte haft något eldavbrott, iofs bara skjutit 300bul kanske) Jag har själv en Leupold VX3 3,5-10x50(belyst punkt) vilket medför att jag behöver ha ganska höga fästen, men med en löstagbar kolvkamshöjare i gummi/motsv är det inget problem att skjuta med stabilt stöd i kinden. (vilket du kanske behöver med 40mm kikare också iofs) Mycket bra för all vakjakt jag ägnar mig åt, mestadels grisvak 10-40m vid åtel eller rådjur på äng med klar bild på långa avstånd även i skymmning. (det siktet lyckades jag hitta beg för 7k men nytt kostar ca10-11k med fästen) Dock kan 3,5ggr vara lite väl mycket om du skall svinga och skjuta snabbt på korta håll, men övingn kan ju vara en lösning. Till eventuell drevjakt andvänder jag de fasta riktmedlen eller Aimpoint. De fasta riktmedlen har jag bara justerat en gång vid grundinskjutningen och de har hållt sin plats när jag senare har kontrollskjutit, tillskillnad mot vänner med andra halvautomater där de fasta riktmedlen inte är lika gedigna. Den röda pricken som blir i det fasta riktmedlet tycker jag är mycket lätt att hitta och stabilisera mot de vita sidorna. Piccatiny(/weaver) skenan som är standardmontaget på vapnet är jag mycket nöjd med, det är mycket lätt att hitta prisvärda fästen till din kikare, även snabbfästen. Samt att aimpoint med fler ibland sätter weaver fästen direkt på sina produkter, och då är det bara att skruva på plats och börja panga utan att behöva krångla med konverterings distanser mellan vapen o sikte. (Tex Aimpoint H1 som jag fick till vapnet vid köpet) Nu kanske jag snöade in mig mest på vapnet och åteljakt. Men som plåster på såren kan jag berätta att en morbror har en nikon med belyst punkt villken har en bra lägsta nivå. Det jag anser som viktigast om man ser till åteljakt är att man inte blir bländad av punkten när du ska försöka se en mörk gris i mörkret (testa genom att sätta handen för ljusintaget och betrakta punktens ljuslägen) Samt att en liten punkt tror jag är bättre än något större belyst hittepå som bländar mer på åteln.
Publicerat Oktober 12, 201015 yr http://www.handladigitalt.se/docter-156x42...kte-p-3010.html Klarar din budget med 5 kr! Men jag tror den skall gå att hitta billigare någon annanstans. Håller med dig fullt ut gällande att man skulle köpt Trijicon 1,5-6x42 om det funnits! Själv kom jag över ett begagnat Swarovski Habicht så jag skippade belysningen.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Författare Tack för era synpunkter!! Kul att fler än jag tyckte den bössan verkade vettig. Även jag är inne på 308w. Jag kommer köpa med snabbfästen så jag kan byta till öppna eller aimpoint. Jag trodde faktiskt att det skulle vara lite knepigt att montera ett större sikte med tanke på fasta riktmedlet ser ut att bli ivägen. Man skulle ju också kunna skicka in den till kolvkam.se och fixa så man får bättre stöd vid kinden. Får ditt stora sikte plats innan fasta riktmedlet börjar? Doctern är ju absolut ett alternativ, den ska jag se om jag kan hitta någonstans o klämma lite på.. mvh Daniel
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Om du inte är i akut behov av en kikare, så skulle jag ha lite is i magen och pengarna liggande framme. I bland dyker det upp Zeiss Varipoint-kikare till salu i den prisnivån. Sålde min 2,5-10x50 för inte så mycket mer. Och det var den nya modellen med Lotutec och ljusvredet på sidan. En 2,5-10x42 borde vara den bästa lösningen för dig. 42-objektiv för att inte ta i battue-skenan på bössan och behöva onödigt höga ringar. Den optiska kvallan gör att 42-objektivet räcker gott och väl för vakjakt på gris. Förstoringen tillsammans med riktmedlet funkar mkt. bra för vak, smyg och drevjakter. Blir det för korta koll så plockar du bort kikarn och skjuter med de öppna. Upptäckte det under en kuljaktstig att med min Varipoint 2,5-10 och en bössa i 308 win. så löser man det mesta med bravur. Korta snabba grisar på 30 meter och stilllastående större hjortdjur på 200 m. Sköt iof bättre året efter med en Varipoint 3-12x56... Fast då sköt jag med en Tikka i stället för Sako.. Förmodligen därför.. mvh/Må
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Om du inte är i akut behov av en kikare, så skulle jag ha lite is i magen och pengarna liggande framme. I bland dyker det upp Zeiss Varipoint-kikare till salu i den prisnivån. Sålde min 2,5-10x50 för inte så mycket mer. Och det var den nya modellen med Lotutec och ljusvredet på sidan.En 2,5-10x42 borde vara den bästa lösningen för dig. 42-objektiv för att inte ta i battue-skenan på bössan och behöva onödigt höga ringar. Den optiska kvallan gör att 42-objektivet räcker gott och väl för vakjakt på gris. Förstoringen tillsammans med riktmedlet funkar mkt. bra för vak, smyg och drevjakter. Blir det för korta koll så plockar du bort kikarn och skjuter med de öppna. Upptäckte det under en kuljaktstig att med min Varipoint 2,5-10 och en bössa i 308 win. så löser man det mesta med bravur. Korta snabba grisar på 30 meter och stilllastående större hjortdjur på 200 m. Sköt iof bättre året efter med en Varipoint 3-12x56... Fast då sköt jag med en Tikka i stället för Sako.. Förmodligen därför.. mvh/Må Jag tror nog att der berodde på att du hade bayersk backe på din Sako, det är inte ett naturligt tillstånd för ett vapen. Utöver det så håller jag med, har en 2,5-10x42 själv och det är en extremt praktisk tub. /Christian
Publicerat Oktober 14, 201015 yr För att optimera behöver du två sikten. Drevjakt: Drevjakt innebär korta håll och snabba skott. Det innebär aimpoint (eller motsvarande) alternativt ett sikte som går ned till 1 ggr.s förstoring. med begränsad budget skulle jag ex. köpa aimpoint eller leupold 1-4x20. För resterande behov köp ett 50mm som passar till skymningjakt, hyggen, åtlar mm. även där kan du köpa ett hyfsat leupold vx-II till en billig peng.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr För att optimera behöver du två sikten.Drevjakt: Drevjakt innebär korta håll och snabba skott. Det innebär aimpoint (eller motsvarande) alternativt ett sikte som går ned till 1 ggr.s förstoring. med begränsad budget skulle jag ex. köpa aimpoint eller leupold 1-4x20. För resterande behov köp ett 50mm som passar till skymningjakt, hyggen, åtlar mm. även där kan du köpa ett hyfsat leupold vx-II till en billig peng. Taxmannen- jag kan förstå hur du resonerar men jag anser att du har fel, aktuell pang har mycket bra öppna riktmedel och är det så tätt o korta håll att man måste ha 1x för att kunna skjuta är öppna att föredra, de flesta pass jag jagar över, dvs mina erfarenheter visar att mellan 2-4x är lagom förstoring avstånden är mellan 20-80 meter och de flesta av oss, eller i varje fall jag vill kunna se väl på passet för att avslöja om det finns några grenar eller annan skit i vägen som inte tillåter skott. Att jämföra en x42 lins med en x50 lins på en Leupold VX3 eller bättre är inte ens möjligt, Leupolden har inte skuggan av en chans, har inte läst ett enda test av opik där Leupold ens kommer i närheten av en Zeiss, så länge man inte tar med budget linjerna av Zeiss, Conquest/duralyt, men återigen det är bara min åsikt. Skall man köra på två tubs varianten kan man lika gärna köpa en riktig vaktub en fast 7/8x56 och sedan ha en slit o släng tub till dagsverksamheten, förövrigt efter att ha provat 6 eller 7 Leupolds, har jag kommit till den uppfattning att så kassa synfält som dessa har samt en påtaglig tubeffekt är de 2-7 eller 1,1-4 tuberna inget att ha, har hellre en 1.1-4 S&B då som har extremt tub/tunneleffekt men som i varje fall medger ett visst synfält. /Christian
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Christian: Det är ok att du tycker att jag har fel. Min uppfattning är att ett aimpoint är mycket bättre än öppna riktmedel för medeljägaren (vilket jag antar i detta fall) Det kan användas från 0 till 70 meter med mycket god precision och snabbt skytte. Har man jagat lite gris så förstår man nog vad jag menar. Har man suttit på något vägpass så förstår man nog också vad jag menar. Därmed inte sagt att jag har mer rätt. Inte ens i valet av gudar tänker människor lika så..... Vad gäller leupold. Saken är den att man faktiskt inte behöver sikten för 15.000 kr stycket för att lyckas med att skjuta ett stackars rådjur. Jag har inte försökt göra några jämförelser med zeiss utan konstaterar bara att för den vanliga jakt som beskrivs så duger ett vanligt leupold vx-ii för att sitta på vak, åtlar etc. Man behöver faktiskt inte lägga så mycket pengar. Jag skulle också hellre ha en S&B än leupold men har inte det som prio just nu då jag även har andra monetära outflows än jaktkontot. Jag försöker helt enkelt lägga mig på en lite lägre nivå när jag ger råd eftersom jag vet att varken du med dina vad 15.000 inlägg på olika forum eller jag har vad som kan anses som ett genomsnittligt jaktintresse. Alla ute i stugorna har lixom inte zeiss eller swarre även om man kan tro det när man läser på såna här forum. regards.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Bra synpunkter Taxmannen, berikar att vi inte alla tycker lika, för att göra en liten utvikning, tänker inte köra någon han sa/du sa, tycker mest o bäst. Jag har använt Aimpoints eller andra rödpunkter på lite olika vapenslag, till och från i snart tjugo år, de är snabba och enkla att lära sig använda, vilket är bra för den mesta brukaren. Efter mycket skytte med denna form av optik på handeldvapen och även på andra typer inkl jaktvapen är jag inte tillfreds med precisionen förbi 100 meter med de flesta vapen och med ett flertal väsentligt kortare håll än så, mycket av det instinktiva korthållsskyttet kan företas utan hjälp av rödpunkt, enbart bra sikten och en god form leder bra träffar, det rödpunkten kan göra är att rädda riktigt aviga lägen där det ev underlättar att bara hitta punkten o målet, å andra sidan betyder avig att man har kass rekylupptagning och bommen eller värre skamningen kommer straxt som ett resultat. För mig är och förblir ett rödpunktsikte någon att använda där målet är ett antal gånger större än punkten och på avstånd där det handlar om instinktiv skytte, längre håll än så är det öppna riktmedel eller optik med förstoring som gäller. __________________________________________ Nu är jag kanske rätt blond här men en SR1 har en picatinny skena så minimum om man vill köra med mer än en optik är två bra/solida snabbmontage, kör man på org snabbfästet kostar de runt 4 000 kr, så merkostnaden för att ha två sikten är omgående minst ett par tusen kr, vidare har jag svårt att förstå hur två optiska enheter skulle vara så billiga, en aimpoint kostar mellan 4-6 000 kr ny, beg kanske 2-3, en VX3 med 50 mm lins/belyst, tja 9-10 000 kr, beg kanske 6-7000 kr. Jag har alltid haft svårt med matematiken men blir inte summan av ovanstående mer eller lika med en ny Zeiss för 14 eller en beg för 7-8, eller tom rent av för mitt andra förslag, en bra vaktub beg kostar inte mer än 4 000, då är det en bra tub, de små SUB:arna hittar man på egun för allt mellan 2 o 4 000 kr. Detta handlar inte om pengar det handlar om preferenser och att selektivt hitta den form av optik man vill ha till det pris man är villig att betala, det finns alltid grymma deals att göra om man har is i magen. Angående att en VX3 skulle räcka till för vanlig vakjakt, ja kanske det, jag anser verkligen inte det och konsekvent får alla de jag jagar med som har amerikanska tuber fälla ihop stolen bra långt före mig, så frågan är om man vill jaga eller bara sitta o titta på ett pass en stund i falnande ljus innan man inte ser skit. Belysta åtlar är förövrigt inte ens frågan om vakjakt i ordets mening, men om sådana avses har du helt rätt. /Christian
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Jag tycker att du håller den paradoxala fanan högt christian när du för ett ekonomiskt resonemang för att sedan avsluta med att pengarna inte styr..? Jag anser att pengarna styr. Eftersom pengarna styr så får man se saker och ting i de lännngre perspektivet. ett 2.5-10x42 är ok men det är just ok. Det är inte bäst för korta håll och inte heller när det är riktigt mörkt. Eftersom jag föredrar det långsikta perpsektivet som innebär en kortsiktig förlust i form av att man inte kan få allt man vill ha på än gång utan tvingas prioritera (förutsatt en ekonomisk begränsning) så blir frågan vilket sikte ska jag köpa först? Ett för korta håll, eller mörker? (mörker kräver mkt. pengar) Det är upp till var och en. Här är ett bra sikte som kanske kan vara aktuellt för nybörjaren till mörkerarbeten. Dock tillkommer belysning. http://www.torsbohandels.com/art_1615076 However, eftersom jag applicerat det långsiktiga perspektivet (ja, det är ett flerperiodsspel, man dör inte efter ett inköp) så får man helt enkelt spara ett tag till och sedan köper man sig ett aimpoint så har man något även för de snabba tillfällena. då, tids nog så har man en bra kombo. sen när man blivit ännu mer jaktidiot så förstår man att man även behöver en 42:a till stenbockar i asien och oryxer i afrika. men det är en helt annan saga.. jo, om man ska ha ett aimpoint så är det 2 moa som gäller. att skjuta rådjur på över 60-70 meter kommer för eller senare innebära problem då aimpoint uteslutande är för korta håll.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Taxmannen, det jag avsåg men uppenbarligen misslyckades med att tydliggöra var din frikostighet vid inköp av multipla enheter jämte montage till dessa, att jag skulle vara paradoxal när jag söker klargöra detta samt anför att man faktiskt inte måste dumköpa en Leupold bara för att alla andra har en och säger att den "duger" det kan jag nog inte riktigt greppa, men jag har bara storlek 7,5 i handskar så alla inser ju vilka små nävar jag har. ___________________ 4 MOA eller mer varianter av rödpunktssikten har räddat och skammat mycket vilt i en salig blandning, min åsikt om dem kanske framgår av ovan. /Christian
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Har inget ljud på jobburken, men liraren var rolig att titta på ändå. Klart jag bjuder på ett garv, det är ju mitt jobb, men för dem som är svåra att roa föreslår jag denna Rowan at his best. /Christian