Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min 9,3:a kastar skott högt!?

Featured Replies

Publicerat

Fora- jag har ju en liten nätt husq M98 i 9,3x62 i en Mcmillan kolv, aka "Pinky" denna bössa väger inte mer än 3,5 kilo som alles och är således inte helt utan rekyl.

Men och här kommer min notis, första 2-4 skotten brukar falla väl inom riktpunkt och min vingelmån (30 mm träffbilder) men att nu har jag noterat att när pipan väl är varm, vilken den som alla penskaftssmala pipor blir efter 4-5 skott har jag en tendens till höga träffar, vi talar då om avvikelser 7-12 cm högt,

då jag vill att min pang skall skjuta optimalt är detta inte acceptabelt och frågan är då vad som kan/bör göras.

-djuprengörning av pipan, ev finns det en gammal förträngning som märks mest när pipan är varm

-pelarbäddning av stocken, nu är den epoxibäddad men kanske är det inte en spänningsfri bäddning, vid värme sker något (det är ju trots allt jag som har bäddat pangen)

-omkröning

-?

Efter helgens skjutning gjorde jag en rejäl rengörning med Robla sol och en del gnuggningar, pipan föreföll bli ren och det var inga uppenbara förträningar i den.

Funderar ju på denna pangs framtid och bruk för mig och om jag ersätta den med något annat M98 lås eller helt sonika lämna detta spår,

vet ju att Mike skulle älska det.

Det kan noteras att som det är nu behöver jag ett drevjaktsvapen med lite räckvidd, kraft och precision.

Skall jag sopa ner mer stålar i denna pang eller skall jag försöka med ett annat koncept?

Den som har lite vettiga funderingar får gärna meddela dem.

/Christian

Publicerat

Vad har du för krav på bössan? Jakt eller banskytte?

Så länge du använder vapnet som ren jaktbössa så hur stort problem är det egentligen att 4-5 skottet sticker i höjd? Du är ju inte precis jägaren som lägger blymattor med kulor i skogen..

Så om du trivs med bössan som den är idag och enbart avser jaga med den så varför bry sig? Jaktligt så är detta inget problem. Möjligen om du ska ta fram ett rangecard eller liknande för skott på lite längre håll men rent praktiskt i skogen så funkar grejerna ändå.

Plöjer nu ned pengar i detta så är det uteslutande för att främja banskyttet och jag misstänker.. på goda grunder.. att du har bättre verktyg i skåpet för just banskytte :blush:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Skulle ju vara för den där dagen jag vandrar in en flock med dovhjortar då och har order om att välta alla,

nej det är ju inte så troligt, :blush:

tack Hippen för en omvärldsjustering, ibland kan man bli lite hemmablind och ställa krav som aldrig varit avsedda att uppfyllas på en pang.

Jag har aldrig bommat med denna pang eller tagit ett dåligt skott med den som jag kan skylla pangen för, enbart operatören.

Tack Rikard/Christian

Publicerat

jag har kvar i den otroligt iriterande världen där allt ska vara perfekt eller så måste det fixas. jag skulle ha åtgärdat problemet men tyvärr kommer jag bara på bäddningen som problem.

Publicerat

du får ta med den ner nästa gång så får vi kolla i loppet på den med fiberkameran, där ser man om det mot förmodan sitter något. själv hade jag bankat in en bit mantel i en bom som vi såg med kameran. det är peters kamera...

om den alltid har gjort så kan det vara att pipan i sig får inre spänningar vid viss temperatur och skjuvar sig själv en aning, antingen när skottet går eller innan helt enkelt.

bäddningen kan fler bättre än jag men det verkar märkligt då jag skjuter morfars m98 obäddad i en plastkolv och och med motligg på pipan, den sprider skott 10-15 runt 40mm.

edit: vem stör sig inte är väl frågan, när börjar den sprida skott 2 typ?

Publicerat

Jag tror att det vore mödan värt att tolka din pipa för att bedöma om problemet sitter där. Spontant känns det lite tveksamt att problemet skulle ligga i bäddningen utan jag tror nog att det är pipan som är "problemet". Tolkar till 9.3 hittar du såklart inte i överflöd så det blir nog till att besöka en kompetent smed för att få det jobbet gjort.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Om han är kompetent får andra uttala sig om men jag har ändå anledning att terrorisera Tyrefors med anledning av en av mina andra pangar så då får jag väl passa på att be om ytterligare en tjänst när jag väl tar mig upp till Karusellplan i Västberga,

kuriost då, från hans verkstadsfönster lär man ha haft en god utsikt över den så uppmärksammade rånet mot G4S depå.

Så i sammanfattning, efter eget huvud, en kontroll av bäddningen för pangen samt en kontroll av pipan.

Tack till er som bidrar.

/Christian