Publicerat Oktober 11, 201015 yr Har två stycken jaktlabbar och tänkte komplettera med en klövviltshund. Har tittat runt lite och fastnat för Kleiner Musterländern som verkar vara en verklig allround hund. Jag ser gärna att hunden har möjlighet att ställa både älg och grävling. Och kortdriva allt annat med skall. Att den dessutom står för fågel är ju en stor bonus, då jag har bra möjligheter till både skogsfågeljakt och fjälljakt. Dessutom de KLM jag träffat har varit väldigt harmoniska hundar. Så är det någon här som har en Munsterländer och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur fungerar det i praktiken med en allroundhund? Fungerar det i verkligheten eller blir det som en "schweizisk armekniv". Kan allt men inget bra? Hur går det till med träning. Jagar man in den på klövvilt samtidigt som man jobbar med fågelhundsträningen? Lär den sig att skilja på klövviltsjakt vs fågeljakt, typ signal täcke för fågeljakt, Pejl halsband för klövviltsjakt. Tänkte mest att att det är ju väldigt surt om man är ute och jagar älg och så kommer inte hunden tillbaks för den står för fågel någonstans på marken. Vad finns det fler för raser som faller under kategorin allroundhund? Vad finns det för kennlar? Vilka kan rekommenderas?
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Jag var i samma sits som Du för 4 år sedan. Har haft Vorsteh och Flatcoated retrievers innan. Jag läste och hörde mig för noga och fastnade till slut för Borderterrier. Jösses vilken lyckträff!! Det är möjligt att jag har haft en väldig tur men alla som har Border är lika nöjda. Min driver precis ALLT med skall utom björn. Han skällde även björn i början men nu markerar han björn direkt med rädsla. Eftersom jag har haft retrievers innan brukar jag roa mig med lite apportträning i soffan, det har oxå burit frukt. Han har apporterat åtskilliga järpar och orrar. Tjädrar markerar han. drevtiderna brukar ligga mellan 15 och 45 min. Sökrundorna går ut 2-300 meter med bra kontakt. Det har skjutits gris, älg, rådjur, räv, grävling, hare, mufflon och kron och dovvilt för han. Den enda egentliga träning jag lagt ner på han är viltspår (champion). Det räckte för att skulle komma igång med jaktlusten. Dessutom är han en förbannat rolig individ. Man skrattar varje dag. Det enda som kan vara lurigt är skallet. Det sägs att det är 50/50 på att dom ska skälla. Se till att föräldrarna är från skällande jaktlinjer. Jag skulle kunna ösa lovord om rasen hur länge som helst. Hör av Dig om Du vill veta mer.
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Författare Ok, tack för svaret, men är inte intresserad av den rasen. Är ute efter en kortdrivare/stöthund med ställande egenskaper. Verkligen ingen som har KLM och kan berätta om rasen?
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Har två stycken jaktlabbar och tänkte komplettera med en klövviltshund. Har tittat runt lite och fastnat för Kleiner Musterländern som verkar vara en verklig allround hund. Jag ser gärna att hunden har möjlighet att ställa både älg och grävling. Och kortdriva allt annat med skall. Att den dessutom står för fågel är ju en stor bonus, då jag har bra möjligheter till både skogsfågeljakt och fjälljakt. Dessutom de KLM jag träffat har varit väldigt harmoniska hundar. Så är det någon här som har en Munsterländer och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur fungerar det i praktiken med en allroundhund? Fungerar det i verkligheten eller blir det som en "schweizisk armekniv". Kan allt men inget bra? Hur går det till med träning. Jagar man in den på klövvilt samtidigt som man jobbar med fågelhundsträningen? Lär den sig att skilja på klövviltsjakt vs fågeljakt, typ signal täcke för fågeljakt, Pejl halsband för klövviltsjakt. Tänkte mest att att det är ju väldigt surt om man är ute och jagar älg och så kommer inte hunden tillbaks för den står för fågel någonstans på marken. Vad finns det fler för raser som faller under kategorin allroundhund? Vad finns det för kennlar? Vilka kan rekommenderas? Hej! Jag får väl ta och delge dig de intryck jag har från min Münster - en 7 årig tik vid namn Lydia! Själv är jag nog inte den där allroundjägaren - och därmed inte min hund heller... Från början var det nog tänkt så, men fågeljakten blev det som jag/vi fastnade för. KLM är ju en komplicerad hund - en jaktmaskin till det mesta, men och det är ett stort men, komplexiteten gör också att det ställs rätt höga krav på föraren... Jag själv blev avrådd av ett flertal bekanta ¨jävla jobbiga hundar¨,¨jaktgalningar¨etc. Det är dom INTE. Vår är en lugn (inomhus), harmonisk, lättlärd och väldigt familjebunden hund. Jaktgalning? ja, om man släpper på tyglarna brakar det iväg Vår går lös hemma på gården och tittar på rådjur och räv som är på vallen 100m från huset utan att sticka - tills jag säger att det är OK att lära räven vart gränserna går. Problemet med Münster (om man nu skall kalla det ett problem) är att dom ger sig aldrig, rent mentalt. Man måste vara så jädra konsekvent, hela tiden, varenda dag. Slackar man det minsta upptäcker dom det direkt! Vår har varit ohyggligt lättlärd - både på gott och ont Om du skall jaga Allt med din - kör fågelträningen först!!!! Börjar du släppa i markerna utan den kontakt som krävs för fågelarbetet - ja, lycka till! Att hunden lär sig skilja på vad det är för slags jakt ni skall syssla med för dagen, tror jag inte är något som helst problem - sist jag var och tränade på rapphönsen fick jag syn på en räv 70 m bort, kallade in, sa till hunden RÄV, och hon iväg som ett skott. Att rekommendera kennlar är väl som att komma med förslag på en fru.....men det finns ju Avelsråd att vända sig till. Det finns så mycket gott att säga om Münster, men det blir ju lätt klubben för inbördes beundran Hör gärna av dig om du har mer frågor! Mvh Sem
Publicerat Februari 18, 201115 yr Jag har en Münstertik på 8 år som jag har jagat allt utom fågel med. Att det blev en Münsterländer var mycket pga en artikel i tidningen "Jakthunden" det som beskrev rasen var precis det jag sökte med undantaget att jag inte har fågelmarker och då hade jag inte fågelintresset så hon jagades in på hårvilt. Jag är kanonnöjd med vad hon har utfört under sin karriär, snabbt och bra sök. Jagar allt som springer och springer det inte så jagar hon det ändå. Jag kan tycka att det är synd att rådjur har blivit favoritdrevdjur men samtidigt så vet jag med säkerhet att hon har drivit Rå,dov, hare, räv,älg. Ställt: gris, iller och grävling (galen i grävling) Och nu på gammla dagar så har hon stått för tamhöna några gånger då dessa gömt sig i buskage osv. På spårning är hon rätt så duktig (vunnit kretsmästerskapen i eftersök med henne) och så har hon spårat fram till ett antal skadade/döda vilt. MEN! Då jag inte har tidigare erfarenhet av rasen så har jag lyssnat mycket på folk som träffat på andra individer och jag har fått uppfattningen att det är vanligt att dom inte driver med skall, att det kan vara sådär med skärpan (min jycke kunde varit skarpare också) De flesta är dock överrens om att det är riktigt trevliga hundar, att de är läraktiga men samtidigt testar gränserna så som hundförare ska man ha egenskapen att man aldrig ger efter. Lycka till! //Mekus
Publicerat Februari 19, 201115 yr Ok, tack för svaret, men är inte intresserad av den rasen. Är ute efter en kortdrivare/stöthund med ställande egenskaper. Verkligen ingen som har KLM och kan berätta om rasen? Vi har en KLM i jaktlaget som i mitt tycke inte fungerat överhuvdtaget men det beror nog till största del på hundägaren, det har varit mycket skrik o skrän i skogen genom åren om den "j..la odågan". Men det som JAG inte tycker om är att den inte skäller överhuvudtaget (används som stötande på rådjur) så man har ingen aning om den finns i närheten eller inte. Sen driver den alldeles för långt för våra förhållanden samt att det går inte att släppa en annan hund samtidigt då den är den mest bytesmedvetna hund som jag under min 40-åriga jägarkarriär varit i skogen med.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Münster.. Ein mädschen für alles Haft en tik som blev 9,5 år o fick nu lite lust o skryta Men för att visa lite på mångsidigheten.. Meriter 1 x 3:e pris Ukl fält 1 x 3:e pris Ökl fält Godkänt jägarförbundets apporteringstest (endast 10 månader gammal). Viltspår Ankl. godkänd Viltspår ÖKL 1x3 pris, 1x2 pris +provets bästa hund, 5x1 pris 2 med HP Utställning 3 x CERT, 1 x CACIB, 3 x BIR, 1 x BIM, (7x förstapris) Bringselrapportör Länsmästare viltspår 2001, Delad första plats i riksfinalen "årets eftersöksekipage 2001 Övrigt Deltog i Svenska Vorstheklubbens försök med Fullbruksprov 1/5-97 klarade det bra full pott på rävsläpet bl.a. Länsmästare viltspår 2001. Delad 1:a placering i riksfinalen på årets eftersöksjägare 2001. Hennes sista säsong gjorde hon 49 eftersök hon blev 9,5 år. Skrev detta dagen inna hon fick vandra vidare.. blir fortfarande tårögd bara jg tänker på den hunden.. ""Minnet av första gången jag såg dig sitter i än. En liten jycke med världens största affrokrull till öron kikar upp bakom en hundkoja i Onsla. Du var ensam kvar och du skulle följa med hem. Mådde lite illa på vägen hem men lärde dig snart att åka bil. Mycket träning och dressyr fick du utstå men det gav resultat helt klart. Endast 3 år gammal fick vi i uppdrag att representera SVK Småland/Öland vid det första försöket med Fullbruksprov enl, Dansk modell. Den lyckan som genomströmmade mig när du återkom med räven och gjorde en perfekt avlämning på rävsläpet var enorm. Eller den gången vi var på köpejakt på ett gods och du markerade fågel, simmade över bäcken och stod i bäckkanten. Jag sa "advance" Du fick problem och kunde inte ta dig upp på den branta kanten. Du lät dig svepas med av strömmen och tog dig upp en bit nedströms. Väl tillbaka där fågeln fanns så hördes att pinglan tystnade, du stod för fåglen igen. Vi kunde inte komma över och vi kunde inte se nått i den manshöga vassen, men jag sa i alla fall "advance" och du körde upp fasantuppen. Skytten vingsköt tuppen som seglade ner långt in i vassen. Snabbt apport kommando och vi hörde pinglan försvinna utom hörhåll. Efter en stund så hörs åter pinglan och du har fasantuppen med dig och simmar över bäcken för avlämning. Skytten var mäkta imponerad och jag stolt som få. Sköt själv 9 fasaner på 10 skott just den dagen för dig. Eller när du dan efter skott, ställde älgkalven med ett framben avskjutet. För och inte tala om alla skadade rådjur, älgar och nu senaste åren även grisar du letat reda på. Skadade grisar ställde du också om jag så begärde. Lyckan att vinna tävlingen "Årets eftersöks jägare" är också nåt som sitter i. Det var tack vare dig. Eller den gången i Vilhelmina då du markerade fågellöpa och jag manade på, 300 m senare så exploderar skogen av orrar. Jag sköt dubblé, vilken lycka. På Öland när vi vingade en and som slog ner mitt i kärret. Du stack ut och spårade anden på vattenytan nästan 80 meter och sen 70 meter upp på land så kom du ifatt och tog den. Eller den grågåsen som vi skadsköt och du följde löpan långt in i vassen och strax hördes gåskackel, gåsen syntes över vassen när den försökte lyfta. Den fick luft under vingarna och vi trodde att den gåsen var förlorad. Då hoppar en liten brun hund upp och tar gåsen i luften. Alla jakter som vi varit på, är var och en är värd att berättas men jag orkar inte. Nu får nog rådjuren det lite lugnare när du inte ska vara med och putta runt dem mer. Snällare familjehund är nog svårt att få. Du kommer att sörjas länge av familjen och av alla som är dig tack skyldig. Har tappat räkningen på alla eftersök du gjort med framgång. Många kilo viltkött och Lidande djur har du räddat från skogen. Nu ligger du i soffan och andas tungt ditt hjärta slår ansträngt. Något som inte ska vara där växer i din bröstkorg. Du är inte ens tio år fyllda. Jag hade räknat med några år till men så blir det inte. I morgon ska du få somna in på din favorit plats utsträck i soffan. Nu är det dags för din efterträdare att axla manteln. Hoppas och tror att hon ska bära den med stolthet och göra likartade stordåd som du en gång gjort. Det känns nästan lite religiöst.. Hunden och jakten är makten och friheten i evighet! Amen.""
Publicerat Februari 19, 201115 yr Lite ot. Det du skrivit om din hund niklas är fanimej den finaste kärleksförklaring till en hund jag läst.
Publicerat Februari 19, 201115 yr Lite ot. Det du skrivit om din hund niklas är fanimej den finaste kärleksförklaring till en hund jag läst. Tack! Lipat mycke till den texten... Men den känslan man får av att se en Münstertik på 18 kilo hämta hem en 7 kg räv på va de nu är 300m? släpspår.. Stanna 5 m i från o där svalka sig i ett vattenfyllt traktorspår med räven som gvietvis blir ännu tyngre när den är blöt för o sen göra en perfekt sittande avlämning med lite lekfullt svansvift. Desstom på ett stort hygge där publiken kan se allt. Jag såg dock inte mer än 50 m på grund av en kulle. Me suset i publiken när hon va på väg tillbaka va rätt fränt de oxå.. Ursäkta.. Spårade visst ur jag oxå..
Publicerat Maj 16, 201114 yr Författare Tack! Lipat mycke till den texten... Men den känslan man får av att se en Münstertik på 18 kilo hämta hem en 7 kg räv på va de nu är 300m? släpspår.. Stanna 5 m i från o där svalka sig i ett vattenfyllt traktorspår med räven som gvietvis blir ännu tyngre när den är blöt för o sen göra en perfekt sittande avlämning med lite lekfullt svansvift. Desstom på ett stort hygge där publiken kan se allt. Jag såg dock inte mer än 50 m på grund av en kulle. Me suset i publiken när hon va på väg tillbaka va rätt fränt de oxå.. Ursäkta.. Spårade visst ur jag oxå.. Jäkligt fint skrivet! Har du skaffat munster igen? Hur tror ni munster funkar till grisjakt som ställande?
Publicerat Maj 16, 201114 yr fäller ju en tår själv när man läser detta i soffan med lilla blivade spårtjejen i knät snarkandes
Publicerat Maj 16, 201114 yr Jäkligt fint skrivet! Har du skaffat munster igen? Hur tror ni munster funkar till grisjakt som ställande? Nä... brorsonen har en hane efter min tik som jagar gris och ställer oxå men hur de än är så är det inga drevtider eller ståndarbeten som de hundar jag har nu gör. Är lixom inte rastypiskt för en Münster o driva , ställa o jaga gris en 4-5 timmar, tänker på plotten nu då.. Gick över till wachtel för längre drevrtider och säkrare drevskall gentemot Münstern. Sen har jag väldigt begränsad tillgång till fågel för ståndbiten o för att meritera en Münster så behöver jag föda upp o sätta ut fågel, köpa duvor, vaktlar o allt va de nu va... De va skitkul under resans gång men jag insåg att jag inte orkade börja med fågeluppfödning igen. Men jag älskar fågeljakt över stående hund, men det blir sju resor bättre om det är över egen hund. Den känslan när hunden funkar o de blir tungt i fågelslingan o utsikten är bedårande i fjällvärlden. Göra en liten brasa o koka kaffe o tugga i sig en chokladkaka o ta en tupplur med jycken bredvid sig... Skit med.. nu blev jag sugen på en stående igen.. Har förresten alldrig haft 2 hundar av samma ras.... Alltid kul o testa nått nytt o se vad man man kan få fram för galning i nästa jycke...
Publicerat Juni 8, 201114 yr Jäkligt fint skrivet! Har du skaffat munster igen? Hur tror ni munster funkar till grisjakt som ställande? Jagar mycket gris med min gamling. Det fungerar bra, ibland riktigt bra men ja det är ju ingen spets som håller i flera timmar så är det man är ute efter så är det ingen ras att rekomendera. Förr jagade vi allt i tabellen men nu på senare år har det mest blivit gris och jag tror att mynstern är ungefär som vissa laikor dom jagar det du jagar. Riktar man jakten på ett visst vilt och lyckas skjuta lite av det viltet så jagar hunden det viltet mer och mer. I början så drev min gris med skall i ett par minuter, nu är han oftast tyst i löpan och skäller i stort sett bara ståndskall eller gångstånd. Rekordet är närmare två timmar ståndskall på en gris men det är inget som han varit nära ens mer än just den gången. Normalt är det kanske 15-30min ståndskal och följer upp till 1,5km beroende på terräng lite. Efter det så kommer han tillbaka. Det är ju bra att ha en hund i såten när alla spetsar skäller på grannmarken Min åsikt är nog att münstern har lite oförtjänt dåligt rykte som grishund, många fungerar precis lika bra som wachtelhundar.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Min åsikt är nog att münstern har lite oförtjänt dåligt rykte som grishund, många fungerar precis lika bra som wachtelhundar. Menar du att det skulle va något positivt?
Publicerat Juni 9, 201114 yr Menar du att det skulle va något positivt? haha, väntade på den du vågade väl inte förrens ja la till bilden på profilen:D Skulle kanske skrivit minst lika bra som wachtlar...
Publicerat September 12, 201213 yr Ok, tack för svaret, men är inte intresserad av den rasen. Är ute efter en kortdrivare/stöthund med ställande egenskaper. Verkligen ingen som har KLM och kan berätta om rasen? Det är en stående fågelhund som har egenskaper för att driva hårvilt, glöm inte det. känns lite trist att man avlar på münstrar som har bra skall osv bara för att kunna använda dom som kortdrivare.
Publicerat September 23, 201213 yr Enligt mig så finns det ingen allround-ras, det jag tror på är individer. Det krävs mycket för att en hund ska jaga gris och du ska ha bra tur om du får en hund som jagar gris på ett bra sätt samtidigt som den är bra på allt annat du önskar. Jag tycker inte riktigt om långbenta rådjursdrivare, men det är väl egentligen en parentes. Som föregående talare säger, så är KLM i det stora hela en fågelhund. Jag tror att de tyska jaktterrierna har stor potential, att de blir svartmålade är för att många inte vet hur man skall dressera en hund. Har sett några som har funkat helt magiskt, bland annat min bästa jaktkompis tysk är brilljant. Är inte så imponerad av wachtelrasen i stort, punkt. Mvh//