Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Återfrysning eller delning med såg?

Featured Replies

Publicerat

Har sökt lite granna men skulle vilja ha tips av er andra hur jag ska göra med mitt I-lands problem.

Var med och sköt en kalv förra helgen och fick ta hela kalven själv men kunde inte vara med på styckningen vilket min far fick göra åt mig. Fick hem kalven igår i bitar, men min far har inte haft tid att vara så där jätte noga när han styckat så alla delar ligger kvar med ben och är dessutom riktigt stora.

Har funderat om jag ska tina upp köttet och sedan dela det i mindre bitar eller om man ska låta köttet vara fruset och såga det i mindre bitar. Eller innebär båda alternativen att man förstör köttet?

Publicerat
Har sökt lite granna men skulle vilja ha tips av er andra hur jag ska göra med mitt I-lands problem.

Var med och sköt en kalv förra helgen och fick ta hela kalven själv men kunde inte vara med på styckningen vilket min far fick göra åt mig. Fick hem kalven igår i bitar, men min far har inte haft tid att vara så där jätte noga när han styckat så alla delar ligger kvar med ben och är dessutom riktigt stora.

Har funderat om jag ska tina upp köttet och sedan dela det i mindre bitar eller om man ska låta köttet vara fruset och såga det i mindre bitar. Eller innebär båda alternativen att man förstör köttet?

en regel är att tinat kött tillagas innan det läggs i frysen igen.

Publicerat

Jag kan vara helt fel ute men jag har fått höra att viltkött i högre grad än tamkött klarar av att återfrysas efter upptining utan att förlora för mycket i kvalitet. Men var i så fall noga med att tina upp köttet långsamt (i kyl) annars förlorar det för mycket vatten. Men som sagt, jag kan vara ute och cykla ^_^

Publicerat

Jag hade utan tvekan tinat köttet långsamt och sedan så snart som möjligt, styckat och återfrusit.

Sedan hade jag prioriterat detta kött i frysen och ätit upp det först.

Det har hänt att jag tinat kött som jag sedan återfrusit, ändrade planer för middag tex. Jag kan då inte säga att jag märkt någon kvalitetsförsämring på detta kött senare då jag ätit av det....

Det finns ju tom. de som hävdar att man mörar köttet om man tinar och fryser köttet upprepade gånger..

Att såga köttet i bitar funkar ju kanske på vissa delar men är i alla fall inget som jag skulle ge mig på.

Publicerat

Som jag förstår det skall du såga ryggdelar etc. Går bättre med fruset än tinat kött, bara att frysa in igen, det frusna köttet är stadigt och ger fina snittytor. Fungerar både med vilt och fisk(fisk är helt kanon - får då bort alla problem med sladdrighet etc).

RG