Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltdata fråga!

Featured Replies

Publicerat

Jag har hand om viltdatan för det viltvårdsområde jag jagar i och nu är det så att vi har observerat ko med tre kalvar idag!!! Hur får jag in det i älgobsen?? Finns ju inte som ett alternativ!?

Tack på förhand

// Henrik

Publicerat

Det stämmer att systemet inte hanterar dessa relativt sällsynta företeelser. Efter att ha kollat med vår ansvarige så rekommenderar jag att du registrerar det som ko + dubbelkalv och en ensam kalv.

Publicerat
  • Författare
Det stämmer att systemet inte hanterar dessa relativt sällsynta företeelser. Efter att ha kollat med vår ansvarige så rekommenderar jag att du registrerar det som ko + dubbelkalv och en ensam kalv.

Tack för det :rolleyes:

Publicerat

men... ska man inte bara rapportera in kon och kalvarna räknas ut efter hondjurskolumnen??? eller är jag fel ute??? har för mig att det har pratats om att man först om man skjutit en kalv att man ska skriva in det i ko och kalv kolumnen...???

förvirrad :lol::D

Publicerat

Det finns observationskolumner för tjur, kalvlöst hondjur, ko + 1 kalv, ko + 2 kalvar, ensam kalv samt okänt djur. Sedan fyller man dessutom i fällda djur i kolumnerna tjur, ko/kviga/, tjurkalv, kvigkalv.

Publicerat

då har vi nog missuppfattat allt på arbetsblanketten står : Endast kon antecknas i protokollet, inte kalvar. Om en ko har två kalvar och den ena kalven blir skjuten, skall observationen föras in i kolumnen för ko med två kalvar. Moltsvarande gäller för ko med en kalv. Antalet kalvar i övrigt kommer slutgiltigt att räknas fram med ledning av uppgifterna i ko-kolumnerna.

vi har alltså förstått det som att alla obsar med ko och kalv förs in i ko/kviga kolumnen och först när en kalv blivigt skjuten för kon förs det in i ko med kalv och därav skjutna. Detta är alltså fel.?. isåfall ska jag gå in på viltdata och ändra detta genast.

Publicerat
då har vi nog missuppfattat allt på arbetsblanketten står : Endast kon antecknas i protokollet, inte kalvar. Om en ko har två kalvar och den ena kalven blir skjuten, skall observationen föras in i kolumnen för ko med två kalvar. Moltsvarande gäller för ko med en kalv. Antalet kalvar i övrigt kommer slutgiltigt att räknas fram med ledning av uppgifterna i ko-kolumnerna.

vi har alltså förstått det som att alla obsar med ko och kalv förs in i ko/kviga kolumnen och först när en kalv blivigt skjuten för kon förs det in i ko med kalv och därav skjutna. Detta är alltså fel.?. isåfall ska jag gå in på viltdata och ändra detta genast.

Nu förstår jag vad du syftar på, och detta förefaller ju mycket riktigt litet oklart...

Eftersom det måste finnas ett sätt att fånga upp hur många kalvar som ses, men inte skjuts, så tolkar jag det hela som att vad man försöker uttrycka är att det ursprungliga antalet kalvar skall redovisas som "bihang" till kon, inte i en egen kokolumn. Utom om det är tre kalvar då...

Om man skjutit en kalv från en ko med två kalvar så skall obsen hamna i ko med tvåkalvskolumnen, och dessutom skall en kalv bokföras som skjuten.

Jag håller med om att detta inte är fullständigt klart skrivet. Skall ta det med min kollegor, och för säkerhets skull dubbelkolla. Det går dock självfallet inte att räkna fram antalet observerade kalvar som aldrig bokförts i någon kolumn, är därmed känner jag mig säker på vad som avses.

Publicerat

Nu har jag kollat igen, för säkerhets skull. Det var som jag antog:

Alla djur som ovserveras skall in som observerade, oavsett om de fällts eller inte.

Skrivningen har tillkommit för att se till att inte skjutna djur utelämnas i observationsfältet. Jag lovar följa upp det hela när det gäller lydelsen av instruktionerna...

Publicerat
Nu har jag kollat igen, för säkerhets skull. Det var som jag antog:

Alla djur som ovserveras skall in som observerade, oavsett om de fällts eller inte.

Skrivningen har tillkommit för att se till att inte skjutna djur utelämnas i observationsfältet. Jag lovar följa upp det hela när det gäller lydelsen av instruktionerna...

tack! ibland ska man göra som man tycker är vettigt och inte lägga så mycket vikt på hur det är förklarat ^_^

kan jag gå in i viltdata och ändra våran obs i efterhand?

MVH/ Veronika

Publicerat

Yep,

det är bara att gå in och ändra samt spara på nytt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.