Publicerat Oktober 11, 201015 yr Har en rem 700 .222rem som har börjat klicka. Jag trodde först att det var slagstiftet som var boven i dramat men efter att ha spänt av slutstycket så ser jag att slagstiftet kommer ut som det ska (ser mycket fint ut) och fjädern är hård och bra. Men bössan fortsätter att klicka och det blir inte ens något märke på tändhatten. Att stänga slutstycket med patron i känns precis som det ska. Bössan har funkat helt utan problem tidigare. Någon som kan tänkas ha en rimlig förklaring?
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare har slagstiftet gått av eller är det något som blockerar det. Det verkar inte så. När allt var ospänt så kommer slagstiftet ut och på vapenaffären här i stan tyckte de att det såg ut som det ska. Jag förstår verkligen ingenting..
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Författare Kan det vara skit i slutstycket som är boven? Jag är inte hundra på att slutstycket någongång har tagits isär och rengjorts. Med tanke på att bössan är från -81 så kan det ju ha samlats en del gukka där..
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Gammalt eländigt vapenfett kan ställa till det ordentligt. Rengör med spray för bromsskivor och olja sedan in med ngt bätre, typ break free CLP. Handladdar du? Kan vara att du satt tändhatten för djupt, eller att hylsan kalibreras för hårt så den går för djupt i patronläget? Om du blåser 50st jaktmatch - händer samma sak?
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Som jag ser det kan felet antingen bero på skit i slutstycket, som lämpligen bör tas isär och göras rent. En annan möjlig orsak kan vara att slutstycket av någon anledning inte stänger ordentligt, även här kan det bero på skit men då förmodligen i lådan. Det kan också vara så att någon av skruvarna antingen uppifrån (d v s skruvarna i kikarfästet) eller nedifrån (d v s stockskruven) har dragits för långt vilket hindrar slutstycket från att låsa ordentligt. Henrik
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Det verkar inte så. När allt var ospänt så kommer slagstiftet ut och på vapenaffären här i stan tyckte de att det såg ut som det ska. Jag förstår verkligen ingenting.. Den vapenhandlaren verkar inte så kunnig om han inte kan hjälpa dig att titta om det är mycket smuts i slutstycket. Men ta isär gör rent och olja in är en bra första lösning.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Jag hade en gång en felmonterat slutstyckshandtag på en 700 som gjorde att den klickade. Slutstycket hamnade i spänn när man stängde det. Rör sig handtaget onormalt mycket när du torrklickar kan det vara det som är felet.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Författare Tack för tips och råd. Det var skruvarna till klackarna som var för dragna för långt, så nu är det problemet ur världen..