Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen för toppjakt på tjäder

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag tog jägarexamen för ca 20 år sedan men har inte jagat nänmnvärt efter det. Nu är jag dock intresserad av att börja jaga tjäder (och fågel överhuvudtaget). Min fundering är nu vad jag ska satsa på för vapen när det gäller jakt på tjäder? Jakt utan hund kanske ska tilläggas. Jag har ingen koll och skulle gärna få lite tips på vad jag ska köpa för vapen.

Tack på förhand!

Mvh /Mattias

Publicerat

Jakt på tjäder utan hund.

Tja om du frågar mig så är det kanske inte den mest lämpliga nybörjar jakten.

Om du skall "trampa" skogsfågel på hösten så blir det nog många mil innan du börjat lära dig merkerna och hur fågeln reagerar. Skyttet är inte heller det allra enklaste så det lär vara bra med ganska många timmar på banan.

Risken är att du tröttnar innan du lärt dig konsten. Rekomenderar därför att du köper en begagnad hagelbössa. Gärna sida sida eftersom du kommer få gå många km. De är också ofta tokigt billiga på beg marknaden.

Nackdelen är att du inte kommer ha lika bra resultat på skjutbanan som dina kompisar med bock och utbytbara choker.

Du kan säkert hitta en hyffsad hammerless för en väldigt billig peng. Passformen är viktigast.

För toppfågel är precisionen viktigast. Jag skulle satsa på en hederlig 6,5:a. Nu har väl värsta faran för att de skall trilla ur klass 1 gått över så priserna kanske är på väg upp igen. Men det finns nog ett rätt bra utbud fortfarande.

Märket är inte så viktigt. Bara den skjuter bra. Hög förstoring på siktet är bra. Men du behöver inte leta efter belyst.

Det borde därmed finnas lite att välja på bland beg även där. (Eftersom det är så poppis att byta till belysta sikten)

Hur är det med skidvanan? Om den inte är på topp så rekomenderar jag att du börjar med något riktigt billigt.

Och säg upp Gymkortet när snön kommer. Du kommer få tillräckligt med motion ändå...

Sedan en väldigt viktig sak. Håll koll på säkerheten. Var kan du på ett säkert sätt skjuta på trädtoppar? Vilka riktningar är "säkra"?

Vet inte om du blev klokare...

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket! Skidvanan är väldigt god eftersom jag tillbringar större delen av fritiden på fjället=) Men jakten kanske är tuffare än jag trodde, hehe. Jag får väl försöka nöta på banan då. Tack för ett bra svar! /Mattias

Publicerat

en finsk 6,5x55 går min röst till.

Publicerat

Du har redan fått ett bra svar men kanske vill höra flera.

Toppfågeln kräver precision på ibland ganska dryga håll. Dvs något flackskjutande är att föredra. Själv använder jag 222 rem vilket är en riktigt trevlig kaliber i klass 2.Sådana kvalitetsbössor kan Du få för 2-3000:-.

Om Du bara ska ha en studsare kan det ju vara vettigt med ett klass 1-vapen som Henke 67 skriver. En annan trevlig kl.1 kaliber till toppfågel är 7x57R.

Om Du bara tänker indianjaga så rekommenderar jag en kombi med kulpipan i någon av ovanstående kalibrar.

Annars kan jag lova Dig att: När Du får uppflog står Du med kulgevär ^_^ och när Du ser en superTjäder i topp på 125m. så står Du med hagelbössan. :D;)

En beggad kombi i kl.2 c:a 3-4000:- och kl.1 5-6000:-

Observera att man får leta lite för att hitta riktigt bra bössor för dom pengarna.

Jag är lite avundsjuk på Dig som letar bössa. Det är sånt som förgyller livet :D

Publicerat
  • Författare

Haha! Tackar! Ja det är lite kul att leta! :ph34r:

Mvh / Mattias

Publicerat

6,5x55, 308win är väl vanligaste kalibrarna och båda ger bra kulbanor och liten vindavdrift. De flesta fanatiska toppjägare skjuter nu med 6ppc 6br eller 6xc. Men vil du ha en allroundbössa som är någorlunda billig att skjuta med så gå på någon av de förstnämnda och väljer du någon annan udda fågel så titta på vindavdrift kulbana och pris på ammo. Att indianjaga med kula är nästan hopplöst innan det kommer snö och fågeln börjar gå upp i topp. Orren spelar på höstarna och har du tillgång till en spelmyr så kan du skjuta några där varje år. Är du i bra fysisk form så rekommenderar jag att du kör norrlandskombi dvs dubbla vapen. Hagelgeväret i händerna och studsaren på ryggen och ta bort rem och rembyglar på hagelbössan för annars så har du den inte färdig hela tiden och då är du tvåa direkt.

Publicerat

Har indianjagat mkt utan hund, som "Nybörjare", o haft otaliga situationer på skogsfågel OCH fällda vilt!!!

Så att de skulle vara svårt eller olämpligt utan hund e skitsnack enl. mig.

Handlar bara om att lära sig vart fågel brukar hålla till o de måste du även veta med hund.

Sen e de ju självklart ett stort + med hund.

O skyttet ska väl alla ha på topp ALLTID!!

Helt inne på Nils linje.

Har testat kombi men valde köra "Norrlands drilling" av praktiska skäl.

Har man råd skulle ja utan tvekan välja en äkta drilling.

Har du skidvana o e mkt på fjället så förmodar jag att du kommer jaga en del ripa med.

Då ska du tänka på att endast kulbössor klassade 3 o 4 e tillåten.

Men för att få ut de absolut mesta av fågeljakt skulle jag köpa en blyspruta o en kulbössa.

Lägg mest slantar på optik för bössor finns de superbra o till billigt pris i de kalibrar som nämnts.

• 2 months later...
Publicerat

Tjena,

Jag kapar tråden lite för att komma tillbaka till vad Henke67 skrev en bit upp om säkra skjutriktningar; Jag är ingen toppfågeljägare och säkert kulfång sitter djupt rotat i mig, men "den vita jakten" faschinerar lite, och därav ett par frågor innan jag kanske vågar mig ut...

Toppfågeljakten är väl egentligen den ända jakt där man rutinmässigt avlossar skott utan att veta, eller utan att se kanske är bättre, var kulan kommer att dimpa ner. Vet var den dimper ner gör man kanske: en klass 1 kula lär väl färdas se så där 3-4 km lite beroende på laddning och avfyrningsvinkel, sedan ska den ju ner.

Rätta mig om jag har fel, men en klass 1 kula bör väl vara lika farlig på väg neråt?

Hur avgör ni vad som är en säker riktning att skjuta mot en tjäder i en tall topp? Är det där jag vet att det inte finns någon bebyggelse i skjutrikningen 3-5 km ut, eller vad finns det mer för "förhållningsregler"? Teoretiskt sett kan det ju finnas människor var som helst, även i ödemarken? Men då kanske man bedömmer sannolikheten för att det skall stå någon på den kvadratmeter kulan dimper ner som minimal, eller?

Tacksam om någon kunde reda ut hur man bör tänka för att vara en säker toppjägare!

Publicerat

Jag känner inte till att det hänt några olyckor med kulor från toppjakt men visst finns det en teoretisk risk ändå.

Oftast är det som du säger i glesbygd jaktformen bedrivs och i skogslandskap så oftast fastnar nog kulan i skog innan den når marken, men helt klart bör man tänka på hur man skjuter speciellt om det finns bebyggelse.

Vad gäller hur långt en kula går så kan en ballistiskt bra kula nå över 4km men då ska vinkeln vara runt 35grader och sällan man skjuter så branta vinklar på toppjakt men egentligen är skotten nog farligare desto lägre vinkeln för då färdas den på "farlig" höjd längre sträcka innan den tar mark.

Träffar sedan kulan en fågel träd eller kvistar så den tappar stabilitet blir flygsträckan drastiskt förkortad.

Det du bör tänka på är att inte skjuta mot bebyggelse om det finns sådan även längs vägar och öppet landskap ska man undvika att skjuta

Publicerat

Jag känner inte till att det hänt några olyckor med kulor från toppjakt men visst finns det en teoretisk risk ändå.

Oftast är det som du säger i glesbygd jaktformen bedrivs och i skogslandskap så oftast fastnar nog kulan i skog innan den når marken, men helt klart bör man tänka på hur man skjuter speciellt om det finns bebyggelse.

Vad gäller hur långt en kula går så kan en ballistiskt bra kula nå över 4km men då ska vinkeln vara runt 35grader och sällan man skjuter så branta vinklar på toppjakt men egentligen är skotten nog farligare desto lägre vinkeln för då färdas den på "farlig" höjd längre sträcka innan den tar mark.

Träffar sedan kulan en fågel träd eller kvistar så den tappar stabilitet blir flygsträckan drastiskt förkortad.

Det du bör tänka på är att inte skjuta mot bebyggelse om det finns sådan även längs vägar och öppet landskap ska man undvika att skjuta

Tack för svaret Lars!

Jag tog mig just en titt på kartan och mätte lite grand... på den mark jag skulle kunna jaga lite fågel på nu när all annan jakt är insnöad så har jag ett mindre samhälle inom 5 km mätt från mitten på marken. Inget skott däråt således. Detta är dock det ända tättbebygda området inom 1,5 mil. Dock finns det enstaka hus eller gårdar i alla riktningar från en kilometer och utåt. Iof är det glesbyggd, och bebyggelsen är sprid, men ändå; är jag onödigt kritisk om jag bedömmer det som mindre lämpligt att jaga toppfågel här med klass 1 vapen?

I så fall till fråga två? är det ett alternativ med ex en klass 3 studsare? Vill minnas att jag någonstans läst att en så pass lätt kula inte kan ställa till så värst mycket skada när den dimper ner? Eller, är jag ute och cyklar?

Publicerat

Tack för svaret Lars!

Jag tog mig just en titt på kartan och mätte lite grand... på den mark jag skulle kunna jaga lite fågel på nu när all annan jakt är insnöad så har jag ett mindre samhälle inom 5 km mätt från mitten på marken. Inget skott däråt således. Detta är dock det ända tättbebygda området inom 1,5 mil. Dock finns det enstaka hus eller gårdar i alla riktningar från en kilometer och utåt. Iof är det glesbyggd, och bebyggelsen är sprid, men ändå; är jag onödigt kritisk om jag bedömmer det som mindre lämpligt att jaga toppfågel här med klass 1 vapen?

I så fall till fråga två? är det ett alternativ med ex en klass 3 studsare? Vill minnas att jag någonstans läst att en så pass lätt kula inte kan ställa till så värst mycket skada när den dimper ner? Eller, är jag ute och cyklar?

Jag anser det ju som så att det är väldigt få platser där man jagar som det inte finns bebyggelse inom några kilometer. Man bör tänka sig för om det finns bebyggelse i den riktning man ska skjuta, men samtidigt kan man inte gå runt och vara direkt rädd, då försvinner hela känslan med jakten och det är ju inte riktigt meningen. Skjut du med klass 1 vapen med gott samvete, men ha ändå i bakhuvudet om vad som finns i skjutriktningen. På plats och vid situtation så kommer du säkert göra rätt bedömning själv. Ut, njut och skjut.. ^_^ ...det löser sig, lycka till! Mvh C

Publicerat

Du har redan fått ett bra svar men kanske vill höra flera.

Toppfågeln kräver precision på ibland ganska dryga håll. Dvs något flackskjutande är att föredra. Själv använder jag 222 rem vilket är en riktigt trevlig kaliber i klass 2.Sådana kvalitetsbössor kan Du få för 2-3000:-.

Om Du bara ska ha en studsare kan det ju vara vettigt med ett klass 1-vapen som Henke 67 skriver. En annan trevlig kl.1 kaliber till toppfågel är 7x57R.

Om Du bara tänker indianjaga så rekommenderar jag en kombi med kulpipan i någon av ovanstående kalibrar.

Annars kan jag lova Dig att: När Du får uppflog står Du med kulgevär ^_^ och när Du ser en superTjäder i topp på 125m. så står Du med hagelbössan. :D;)

En beggad kombi i kl.2 c:a 3-4000:- och kl.1 5-6000:-

Observera att man får leta lite för att hitta riktigt bra bössor för dom pengarna.

Jag är lite avundsjuk på Dig som letar bössa. Det är sånt som förgyller livet :D

Det där är anledningen till att jag skaffade en kombi för en massa år sedan. Hade jag hagelbössan flög den upp och satte sig på 80m i en tall mitt på hygget, hade jag älgstudsaren satte orren sig på en sten 10m bort...

Det är precis så - Murphy är synnerligen närvarande när det gäller jakt. Den enda gång jag hade fem-sex tuppar som satt i håll samtidigt och inte lät sig skrämmas var när jag hade slut på ammo...

Kombi är helt rätt och extra ammunition - både hagel och kula - är ett måste.

Publicerat

Jag anser det ju som så att det är väldigt få platser där man jagar som det inte finns bebyggelse inom några kilometer. Man bör tänka sig för om det finns bebyggelse i den riktning man ska skjuta, men samtidigt kan man inte gå runt och vara direkt rädd, då försvinner hela känslan med jakten och det är ju inte riktigt meningen. Skjut du med klass 1 vapen med gott samvete, men ha ändå i bakhuvudet om vad som finns i skjutriktningen. På plats och vid situtation så kommer du säkert göra rätt bedömning själv. Ut, njut och skjut.. ^_^ ...det löser sig, lycka till! Mvh C

Enkelt och bra svar det är lätt att bli lite bror duktig då man skriver på forum ;)

Fast dem flesta ställen jag toppjagar på har ingen bebyggelse inom räckvidden för mina kulor men jagar även på ställen där den har det utan större bekymmer lite sunt bondförnuft är allt som behövs precis som vanligt.

Visst kan man skjuta någon fågel med hagel på toppjakten då dem ligger i snön men själv tar jag aldrig kombi trots att jag har en i skåpet.

Tycker en kombi har så många svagheter som precisions vapen att en hagelpipa aldrig kan uppväga det

Publicerat

Orrar och tjädrar sitter ju inte alltid på översta kvisten ;)

Sunt förnuft löser det mesta...