Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Öppet riktmedel i en Leupold QR klack?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare,

jag har Leupold QR som baser på min Sako 9,3x62 Battue... Jag grunnar på om det inte finns några öppna riktmedel att fästa i en QR-bas? Någon som har koll? En ghostring eller bara en enkel V-skulle duga finfint, men det måste naturligtvis kunna justeras i höjd.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

hej jag vet att det är lite OT men jag har kollat på en 93*62 som jag var lite sugen på, men jag blev avrådd att köpa den "sparkar så man blir skott rädd" sa dom. Är den elak eller okej att skjuta med??

Publicerat
  • Författare

Det är som att skjuta med 2 st .308, men rekylerna kommer "efter varandra" så det är inget att vara rädd för. Rekylen är lång, men inte elak. Jag skulle inte avråda någon från att köra en 9,3x62:a på grund av rekylskäl.

Nåvär, är det någon som har koll på öppna riktmedel i Leupold QR-miljöer?  ;D

Publicerat

Rekylen ur en 9,3x62. måste nog citera en kamrat till mig, ;D

(Man kan inte ha hörselskydd på sig, för smällen är det enda som skvallrar om att kulan har lämnat loppet)

Publicerat

Har aldrig skjutit någon 9,3:a men däremot 338 win mag, 375 hoh och 416 rem mag. Av de klassar jag 338 som elakast tack vare den snärtiga rekylen, 416 som en säker tvåa då den ger bra skjuts i axeln dock är den inte ohanterbar men den är mer en tung långsam rekyl istället för en rapp smäll som 338:an. 375Hoh tyckte jag var som en skarpt laddad 30-06, och det är inget man sitter och njuter av att dra femtio smäll med i bänken men det är långt ifrån en omöjlighet i ett linne en varm sommardag.

Det finns ju kick stopps att sätta i men jag tror att största problemet med aggresiv rekyl är att stocken inte alls passar skytten. Byggde en ny kolv till farsans 1900 30-06:a då han tyckte det sparkade som en rabies smittad åsna med ett brännjärn i häcken. Det vart väldigt snäll och trevlig att skjuta med en bättre måttanpassad kolv. Det räcker långt med en bra gummi bakkappa för att komma undan med en del rekyl.