Publicerat Oktober 13, 201015 yr Bakgrund: Tiken är en Hamilton stövare på 4 år som tidigare inte varit skotträdd. I sommar drog dessvärre ett åskoväder över och en blixt slog ned så att all el i hundkojan slogs ut när hon var i kojan och därefter har hon varit rädd för smällar. Mao kanske inte så konstigt att hon förknippar smällar med något negativt och blir rädd. Hon driver fortfarande bra men så fort någon skjuter i fjärran så springer hon till bilen (iaf om hon inte driver) och det tar ett tag innan hon vågar ge sig ut på sök igen. Igår t.ex. sköt ett grannlag en älg långt bort och tiken blir skraj och vill inte hoppa ur bilen. Efter ett tag går det dock rädslan över och så fick hon slag på en räv nästa direkt efter släpp som hon väckte några hundra meter på innan hon fick upptag. Efter ett kortare drev gick räven i gryt och hon kom tillbaka för att släppas på nytt. Efter att ha sökt en stund skjuter ett annat grannlag en älg ca 1 km bort och hon rusar genast till bilen och vill inte vara med längre. Hur kan man råda bot på detta? Gå promenader i närheten av skjutbanor och visa att man inte bryr sig? eller vad?
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Gå promenader i närheten av skjutbanor och visa att man inte bryr sig? eller vad? Det tror jag är rätt lösning. Men var VÄLDIGT försiktig. Det ska inte komma minsta reaktion från dig.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Vet ej om det hjälper men så har jag gjort både med Flex o Krut så har jag åkt till skjut banan när dom tränat Så har jag börjat en bit där i från så smällarna inte har hörts så högt o när dom reagerat på smällen så har jag bara låtsats om som inget o sen gått närmare o närmare tills dom inte reagerat på smällarna. Mvh.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Jag har haft samma problem med gårdshunden (Berner Sennen). Han blev helt hispig bara han såg pangen. Men jag engagerade frun att leka och träna med han samtidigt som jag plinkade med .22-an en bit därifrån. Det är viktigt att se till att ha hundens totala focus på ngt annat innan det smäller och oavsett reaktion fortsätta kräva samma focus på vad man nu tränar. Vi gjorde detta 3 ggr och c:a 15 min per gång. Sen var han "botad" Kanske inte funkar på alla men värt att prova iaf.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Tycker Borderjägarens tips är bra och skulle vilja lägga till att använda mat för att få hunden att se positivt på ljudet. På samma sätt som att hunden blev skrämd för ljud kan du betinga ljudet med något positivt, lek och mat kan funka. Mat har också fördelen att en hund inte äter om den är för skrämd eller stressad. Du får en rätt bra indikator på när hunden inte längre klarar av att hantera situationen. Har inte själv en skotträdd hund men vet andra som fått hjälp med olika rädslor genom att jobba med motbetingning, alltså att få hunden att uppfatta det otäcka som något positivt.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Parkera bilen en bit bort från nån skjutbana, åskovädret kan ju ha slagit ner i hundkojan så det skrämde hunden rejält, likaså med fyrverkerier, kolla även hals och öron är det svullet/inflammerat så gör det ont i huvudet och alla tips och trix är en plåga.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr De tips jag kan komma med är att vara lugn, absolut aldrig ömka för det förstärker rädslan. Sedan tror jag inte att lek är någon bra idé i sådana här lägen, just för att hunden befinner sig högt i stress då. Hellre fokusera på något som taggar ner, för ju mer uppspelt en hund är desto lättare är det att förstöra, när den likaså befinner sig "i taket" så att säga.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Författare Tackar för alla svaren Vill också nämna att det inte är min hund utan en jaktkompis som inte gärna ger sig ut på nätet... men jag ska förmedla vad ni skrivit så får han själv bestämma vad han vill testa. Ang. öron hals osv så kanske man t.o.m. borde besöka en veterinär. Men som sagt tack för snabba svar.