Publicerat Oktober 13, 201015 yr Älgjakts premiär! Har inte ens hunnit ut på pass när ett skott hörs. Jaktledaren rapporterar att han skjutit på en tjur. Jag ropar upp och frågar om han vill att jag skall komma dit med hund. – ja gör gärna det, det gick nog inte så bra, får jag till svar. Väl framme på skottplatsen så visar det sig att älgen stått med rumpan mot honom men han har suttit bra med stöd och när älgen vinklat upp hals/huvud så tog han ett halsskott, ( Ja jag vet …. Han var inte själv speciellt imponerad av sig själv om man så säger) tar med mig Sasja, laikan och på skottplatsen finns inget. Efter c:a 70 finns ett lite blodstänk i vitmossan + en centimeterstor köttslamsa. Vi spårar ner för ett berg 3-400 meter och kommer fram till markgräns. Vi åker tillbaks till vår samlingsplats och ringer grannjaktlaget vilka meddelar att de kommer om ett par-tre timmar. Kl 11.30 är vårt jaktlag utposterade om älgen väljer att slå en lov in tillbaks på vår mark och grannjägarna passar av ett avsnitt mellan två sjöar. Oländig terräng höga berg och gallrade planteringar gör att det tar tid att få ut passarna. Jag och jaktledaren tar oss tillbaks till skottplatsen och jag väljer att spåra med Zorba, wachteln, jaktledaren får ta Sasja i koppel. Vi spårar fram till gräns över blöt mosse/myr med ganska mycket vatten upp genom gles tallskog och upp i ett bergsparti, det går rätt i förhållande till grannlagets passare. Under första km så hittar jag två små bloddroppar det är allt!!! Efter ytterligare 5-600meter ca 1500m skottplatsen så skymtar jag till en skugga mellan träden 70-80 meter bort och jag säger till jaktledaren att släppa Sasja. Hon drar iväg som en avlöning. Det går ner för berget och ner mot en större sjö som utgör markgräns mellan vårt och grannmarken. En av grannlagets passare har haft älg och hund förbi sig men sa på radion att det gick Mycket fort och älgen verkade frisk.. Sasja får stopp på älgen nere i sjökanten 8oo meter längre bort och ståndskallet ekar! Jag lämnar jaktledaren och Zorba bakom mig för att försöka ta mig in på ståndet och avsluta, när jag har ca:250m kvar så tystnar Sajsa och en av våra passare på andra sidan sjön rapporterar att han ser att älgen simmar ut. Jag springer ner till vattnet och ser älgen simmar över sjön! Det är nog 600-700 meter tvärs över sjön. Vi bryter och grannlaget åker till sitt. Fika och diskussioner rörande skadan. Alla är överens om att älgen är skadad, men hur mycket? Några menar på att den endast har en köttskada någonstans i halspartiet, själv så inser jag att man kan spekulera hur mycket som helst, men vi kommer inte få veta först älgen är död. Men visst rimligast vore det nog att dra slutsatsen att skadan sitter lågt i hals kanske i ”roten” på skägget. Jag vill gå runt sjön från vårt håll och spåra av sjökanten, förr eller senare borde jag då hitta var älgen gått upp och därifrån fortsätta eller åtminstone få nått kvitto på om älgen fortsatt blöder. Gubbarna passar av ganska motvilligt, de vill släppa taxen och se om de kan få upp någon hjort… Jaktledaren bestämmer att jag skall få en chans till. Klockan är nu runt två och det är alltså mer än sju timmar sen älgen blev påskjuten. Jag tar med ner till sjön, självklart finns det inga vägar… Minst en km promenad genom röjda hyggen och klippblockterräng. Småsvettig redan när jag kommer ner till sjökanten. Sasja får gå i kortkoppel och Zorba i spårlina, bössa på ryggen. Jag tycker att han är intresserad av sjökanten mest hela tiden men får inte direkt hugg upp i terrängen. Efter det att jag passerare en liten vik med ett utlopp av en liten bäck där jag trasslar mig igenom vass och vide, så hugger Zorba, Sasja som går i kortkoppel hugger också och kör ner nosen i backen. Zorba hinner spåra 30-40 meter så plötsligt står älgen där! Två hundar, en lina bössa på ryggen. Vi är nu ute på en lite udde och älgen väljer att springa ifrån mig, när jag fått av bössan så har jag inget att hålla på, satan jag släpper linan och springer 10 m upp för en liten kulle, och ser precis när älgen kaster sig i vattnet. Jag hinner kolla av riktning och när älgen är 40 m ut i sjön så har Zorba precis hunnit ut 5 m i sjön och då låter jag skottet gå! Håller mitt i huvudet. Älgen slår lite med huvudet och plötsligt blir jag varse att Zorba simmat ut med språrlinan hängande efter sig. Han är framme och biter lite i mulen men jag skriker att han skall komma HIT! Å tror eller ej så kommer hunden åter utan att snärja i linan, puh! Binder upp hundarna och konstaterar att det är en bit ut till älgen, och ingen båt finns i sjön, mao endast en sak o göra! Simma! Uppfriskande… Väl inne vid land konstaterar jag att min kula har tagit i benutväxten som hornet växer ut ifrån. Den har inte penetrerat!!! Kula Oryx skjuten i 9.3x62 ska det verkligen vara så här… Här har vi skurit loss hornet och kulan har gått in under rusenkransen i benutväxten Antagligen så blev älgen medvetslös av smällen och drunknar. Älgen får ligga över natten till dess att vi får dit en Älgtracker. Det tar nästan två timmar att få ut den till farbar väg. Det första skottet har inte tagit i halsen, Oryx cal 30-06 utan högt i bogen, mao har älgen haft en liten vinkel kulan har gått igenom bogbladsbrosket och in i brösthålan men inte tagit hål på lungan!!! För om lungan skulle ha punkteras borde det funnits blod i luftfvägar Vi hittade inte kulan men jag misstänker att den suttit i någon vävnad i yttersta siktet av lungan utan att gå in själva lungsäcken. Under ryggraden! Maximal olyckligt och dessutom dålig penetration, om kulan penetrerat längre hade den slagit emot haltskotpelaren och älgen hade dött omedelbart. Summa summarum ett skitdåligt skott. Somnade ganska nöjd!
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Fy f-n, va bra gjort!! Som eftersökskollega och jägare blir man ju saligt lycklig av Din berättelse. Både av att Du står på Dig om fortsatt eftersök och att Du skriver så fängslande! Dubbel eloge och grattis!!
Publicerat Oktober 13, 201015 yr härligt stort grattis till yckat eftersök. alltid kul när de lyckats härligt att höra att du stog på dig att du ville utföra eftersöket.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Bra jobbat Där ser man att de kan vara bra att kolla en extra gång även om man inte tror att älgen är allvarligt skadad. Kan tänka mig att dom andra i laget var glada att ni kollade en extra gång iaf. Som sagt bra jobbat
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Bra jobbat Ruger! Tur du var tjurskallig och inte gav upp! Vi får nog utse dig till "veckans badpojke" / ekebo
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Mycket bra jobbat. En värdig representant för vår Svenska jägarkår är vad du är. Hur funderade de andra i ditt lag när de inte ville fortsätta eftersöket? Med blod efter skottet skall ju Älgen avräknas på licensen och licensavgift betalas....... //
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Riktigt bra jobbat! lite bad svalkar ju efter en svettig promenad....
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Wow riktigt bra jobbat! Måste varit skönt att svalka av sig lite efter promenaden
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Författare Tackar! Det kändes riktig bra faktiskt. Bra start på säsongen:-) Jaktledaren fick göra rätt för sig igår Han skämdes faktiskt rejält över det dåliga skottet. Igår så jagade några på marken och en av "hjortgubbarna" lyckades med konststycket att bryta mot allt vad regler och jägarmoral står för. Vad gjorde galningen då... Jo han fäller en hjorthind med ett halskott genom busk, med en gård som kulfång och varför en hind? Jo kalven var skymd... Jaktledaren fick det delikata uppdaget att utesluta honom. Självklart fick han höra om sitt dåliga skott. Men det finns grade i helvetet... Som grädde på moset så har vi i laget beslutat att vi skjuter inga hindar eller getter, så summa summarum så bröt gubben mot allt som man faktiskt kan bryta emot, i o f så kunde han använt en klass två bössa så hade han lyckats med allt... By the way. Så här så min kula ut när jag pillande ut den ur skallen. Oryxen som skall vara bondad ser mer ut som den har vänts ut och in och själva blykärnan fortsatt in i skallen. Det är endast manteln som satt i skallbenet! Vikt 6gr så förhoppningvis fortsatte de andra 12.5 gr vidare in i skallen.
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Kanske långsökt men.. Kulskott i vatten så går nog mycket effekt bort i vattenmotståndet. Typ om nu kulan passerat, låt säga en 10cm vatten innan träff i älgen så måste det ju påverka djupverkan o att kulan redan expanderat i vattnet ? Såg nått sånt däringa program med mythbuster...eller va faen de nu heter o stavas.. Verka va rätt så skyddande o dyka nån halvmeter o klara sig galant om nån skjuter efter en.. Händer iofs inte så ofta... o skulle det hända så har man väl ingen sjöl o hoppa i Men i det här fallet så skulle det ju kunna förklara varför oryxen betedde sig som den gjorde?
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Författare i o f men jag upplevde det som jag såg huvudet ovanför vattenytan när jag sköt, men det var rätt rörigt /Jonas
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Grattis till ett superbt eftersök och en glädjande tjurskallighet! Fina bilder som kompletterade berättelsen är alltid trevligt också.