Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgeftersök 20101012

Featured Replies

Publicerat

Fick påringning att en 7-taggare var påskjuten men lämnat platsen hade precis lämnat av hundar och utrustning efter dagens jakt och var på väg att lämna in ett par horn för beredning bara att vända och packa in igen. Kom till platsen och dom hade inte koll på var skottplatsen var då skytten skjutit på ca 200 m ute på ett gudrunhygge fullt med sly inte dåligt att hitta en lucka på det hållet visserligen från ett torn men ändå. Tjuren hade passerat väg en bit efter skottet så vi börjar där syntes inget ovanligt min eftersökskompanjon tog Jappo i lina och började spåra jag gick efter med bössan och letade tecken på skador.

Efter 1.5 km går en ensam älg loss bara en 30-40 m framför oss kompanjonen vänder sig mot mig och frågar om han ska släppa och jag säger ja. det drar iväg och vi följer efter blir stopp efter 1.5 km ungefär tar mig dit och rundar ståndet passare ställs på andra sidan och jag stöter då det börjar skymma. Vad händer jo det kommer ut ko med kalv h-vete med vi släppte på fel djur vi såg bara en konturen av en men givetvis så var ju kalven i närheter otroligt att dom tryckte så. Efterklok ska man alltid vara och givetvis skulle vi kollat så det var rätt men i stridens hetta blir det inte alltid rätt. Vi bestämmer att vi ska fortsätta där vi släppte passarna skickas hem då det börjar bli mörkt.

Vi kör runt och tar en väg där vi bara har 200 m in till där vi slutade. När vi kommer runt och är i samma myrkant som vi släppte står det en fyrataggare i vägkanten stannar och tittar på honom tycker inte han ser frisk ut tjoar till och tjuren vänder på sig och går därifrån. Han haltar inte men tycker ändå att han har lite konstig gångstil. Kör därifrån och ringer till kontaktmannen och säger att jag såg en fyrataggare och den ser inte frisk ut kan det vara den han sköt på nu uppstod allmän förvirring han säger jag ringer tillbaka om 30 sek måste prata med skytten.

Kontaktmannen ringer tillbaka till mig efter en stund och säger att nu var det inte så säkert längre hur många taggar det var så ser den inte frisk ut så släpp hunden. Sätter av kollegan med en gps så att han ska kunna genskjuta om det skulle behövas tar bilen och kör tillbaka. När jag kommer tillbaka till där vi såg den då är den tillbaka vid vägen och passerar i billjuset kliver ur bilen älgen står kvar när jag öppnar bakdörren och tar ut bössan börjar han gå igen går in i en gallring och går ifrån mig bestämmer mig för att det måste vara rätt älg skjuter ett skott bakifrån och han går i backen men reser sig och går ifrån mig skjuter ett skott till men det är så mycket träd så det skottet fastnar i ett av dom. Sticker tillbaka till bilen och tar ut Jappo och släpper på honom och det blir ståndskall efter 120 m tar på mig pannlampan och går på kommer in på 15 m och tänder lampar och tjuren står ganska öppet och jag ser att Jappo står vid sidan så jag skjuter tjuren i halsen. Mitt första skott hade tagit i ländryggen och snuddat ryggraden.

Visar sig att det var rätt djur hans skott hade tagit i pucklen precis under ryggrade mellan revbenen så den hade gått som en helmantlad igenom. Var lite rörigt ett tag men det gick bra till slut.

post-3440-1287006632_thumb.jpg

Publicerat

Du verkar ha fullt upp just nu. :D

Återigen ett bra jobb.

Publicerat

Bra berättelse, skönt att det gick bra :D

Publicerat

Skönt när sånt ordnar upp sig och att djuret inte lider mer än nödvändigt

Bra jobbat

Publicerat

Skönt att det blev rätt tillslut :rolleyes: Jobigt det där när man går på andra djur på löpan som man släpper på.

Bra jobbat!!!

//jonas

Publicerat

Bra jobbat!

Publicerat

Keps / hattlyft!

ekebo

Publicerat

Bra jobb både den 11:e & 12:e Mattias!

Publicerat

Bra jobbat lyfter på hatten.

Ps hylsorna finns kvar om du behöver dom.

Lasse

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Bra jobbat lyfter på hatten.

Ps hylsorna finns kvar om du behöver dom.

Lasse

Hylsor går alltid åt har en ny bössa på gång vi kan väl slå två flugor i en smäll och ta det samtidigt när jag hämtar den vet ej exakt när den kommer men hör av mig.

Publicerat
Hylsor går alltid åt har en ny bössa på gång vi kan väl slå två flugor i en smäll och ta det samtidigt när jag hämtar den vet ej exakt när den kommer men hör av mig.

Har också ett gäng hylsor till dig.

Publicerat
  • Författare
Har också ett gäng hylsor till dig.

Kanon ska vi ta några grävlingar nästa vecka?

Publicerat
Kanon ska vi ta några grävlingar nästa vecka?

Det kan vi göra. Om det nu inte blir snöstorm och inlandsis. :)

Kolla när du hinner så får vi se hur vädret blir.

Publicerat
  • Författare
Det kan vi göra. Om det nu inte blir snöstorm och inlandsis. :)

Kolla när du hinner så får vi se hur vädret blir.

Ok hör av mig när jag vet hur det ser ut nästa vecka.