Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gällande taggtråd

Featured Replies

Publicerat

Hej min svärfar har en bit mark han arenderar och på den marken bedrivs lite äppelodling. Utanför odlingen sitter ett viltstängsel som ska motverka att vilt tar sig in. Ca en meter utanför detta går det en taggtråd som är lite gömd i vegetationen. Är detta ok ? Det enda syfte detta har måste ju vara att skada viltet för hur lätt är det för älg och rådjur att motstå äpple

/Daniel

Publicerat

Det är inte OK att lämna en taggtråd liggande, vilket man dock tyvärr ofta ser. Skyldigheten att plocka bort stängselrester regleras i Jordburksverkets föreskifter (1993: 29) och i Miljöbalkens kapitel 2 om allmänna hänsynsregler, samt kap. 15 om nedskräpning.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar men tyvär ligger den inte bara och skräpar utan den är uppsatt på stolpar så att inte viltet ska kunna komma in till äpplena

Publicerat

Jag betvivlar att man kan kräva att någon skall rensa runt/under taggtråden, men man kan ju försöka föreslå det på ett vänligt och välmotiverat sätt. Själv har jag dock inte på det sättet lyckats få mina grannar att göra gemensam sak med mig mot gammal tråd som faktiskt ligger nere i marken mitt i gränsen...

Publicerat

Taggtråd får väl inte användas längre för att stänga inne djur? Den borde ju då isåfall inte heller få användas för att stänga ute djur?

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.