Publicerat Oktober 14, 201015 yr söker ett taktiskt sikte som funkar upp till 1000m men även till lite jakt (vaktjakt på vildsvin å lite rådjur) kommer till 80% vara på skjutbanan. siktet ska sitta på en rem 700 ltr. budget ca 20 000. förslag? nightforce nsx 5.5-22 x56 ?? btw någon som har en LTR i Borlänge eller dalarna som man får titta och känna på?? tack på förhand
Publicerat Oktober 14, 201015 yr "lite" över budget men mer taktiskt är det svårt att bli http://www.blocket.se/stockholm/Zeiss_Hens...tm?ca=7&w=3
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Ja, bara att beställa ett av I-E-A, det gjorde jag. Bara att fråga efter pris och sedan beställa, otroligt professionella, till skillnad från en del bemötade man fått på annat håll. n jag köpte en 4-16x56 FF Hensoldt. Angående din fråga om optik, var i ligger det taktiska? Men om man lämnar det därhän, du måste nog spalta upp lite egna bedömningsgrunder. SPF/FFP Mil/MOA/IPYA justeringar Förstoringsomfång Tubtjocklek om det är så att 34/35 mm tuber genererar merkostnader/bekymmer Belysning Riktmedel, mil dot eller någon av tillverkarnas egna designer Justeringsmån i optiken, alternativt en lutande bas/ringar Zero stop funktion/liknande Det finns ju en pletora av märken, IOR, Premier Reticle, NF, Hensoldt, S&B, Kahles, Vortex men även Sightron, Weaver, SS, US optics osv. Mest optik/sikte för pengarna ger nog ett begagnad Ziess 6-24x56 med ilum mil dot, mellan 13-16 tkr och du har ett sikte som har 90% av de egenskaper som kallas för taktiska. Jag hade en sådan tub som jag sålde för en tid sedan, saknar den redan ,var en helt sjukt klar tub som verkligen gjorde mig till en bättre jägare/skytt. /Christian
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Bra pris på denna: http://www.webshop.roedale.de/product_info...products_id=227 / Johan OBS, kolla så han har den hemma bara. Men jag håller nog med Christian lite. Zeiss 6-24 är en jäktligt bra tub som slår det mesta när det ska jagas.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Håller med att Zeiss 6-24x56 är ett trevligt sikte även jag använder ett men när du nämner att det ska sitta på en LTR antar jag att kalibern är .308 och då blir 1000 meter problematiskt att klara då gluggen har 16mil justering. Annars ett bra val som fungerar fint till både skytte och vakjakt.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Författare Ja,bara att beställa ett av I-E-A, det gjorde jag. Bara att fråga efter pris och sedan beställa, otroligt professionella, till skillnad från en del bemötade man fått på annat håll. n jag köpte en 4-16x56 FF Hensoldt. Angående din fråga om optik, var i ligger det taktiska? Men om man lämnar det därhän, du måste nog spalta upp lite egna bedömningsgrunder. SPF/FFP Mil/MOA/IPYA justeringar Förstoringsomfång Tubtjocklek om det är så att 34/35 mm tuber genererar merkostnader/bekymmer Belysning Riktmedel, mil dot eller någon av tillverkarnas egna designer Justeringsmån i optiken, alternativt en lutande bas/ringar Zero stop funktion/liknande Det finns ju en pletora av märken, IOR, Premier Reticle, NF, Hensoldt, S&B, Kahles, Vortex men även Sightron, Weaver, SS, US optics osv. Mest optik/sikte för pengarna ger nog ett begagnad Ziess 6-24x56 med ilum mil dot, mellan 13-16 tkr och du har ett sikte som har 90% av de egenskaper som kallas för taktiska. Jag hade en sådan tub som jag sålde för en tid sedan, saknar den redan ,var en helt sjukt klar tub som verkligen gjorde mig till en bättre jägare/skytt. /Christian asså har alltid varit fascinerad av prickskyttar ända sen jag var lite, men pga astma så fick jag mina drömmar krossade av försvarsmakten. innan har jag varit aktiv och skjutit med pilbåge vilket var de närmaste skytte jag kunde komma, tyckte de var otroligt tillfredsställande när man hade skjutit på 70 m och alla 6 pilarna hade en spridning som en litet tefat, sen vart man nobbad att göra lumpen, då togs jägarexamen, så de är jag är intresserad av är att lära mig skjuta på långa avstånd och/eller okända avstånd(som prickskyttar) (skyttet dom gör i top sniper 2 är riktigt intressant) vet tyvärr inte så mkt om vilka sikten som gäller eller annan utrustning, de där med rattarna har jag ingen aning om vad man ska ha lr vad skilnaden är mellan dom dock tycker jag Zero stop funktion verkar vara rätt så bra. vad gav du för dit sikte Christian N?
Publicerat Oktober 15, 201015 yr 24 tkr, om du är så pass ny på detta med långhållsskytte är det nog påpassligt att föreslå lite skytte med enklare vapen/utrustning innan du hastar åstad och handlar prylar för flera tio tusen kr. En Sauer STR med en fast 10x tub på gör att man kan skjuta väl ut till 1000 meter. Det är inte i pangen som skyttet sitter. /Christian
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Författare 24 tkr,om du är så pass ny på detta med långhållsskytte är det nog påpassligt att föreslå lite skytte med enklare vapen/utrustning innan du hastar åstad och handlar prylar för flera tio tusen kr. En Sauer STR med en fast 10x tub på gör att man kan skjuta väl ut till 1000 meter. Det är inte i pangen som skyttet sitter. /Christian och men är inte Sauer STR ett tävlings vapen?? vill ha ngt som funkar till jakt oxå. är inte remington ltr (.308) nå bra första bössa?
Publicerat Oktober 15, 201015 yr och men är inte Sauer STR ett tävlings vapen?? vill ha ngt som funkar till jakt oxå. är inte remington ltr (.308) nå bra första bössa? jo det är bra men vänta ett tag innan du siktar på 1000m. helt enkelt börja på 300m.
Publicerat Oktober 15, 201015 yr och men är inte Sauer STR ett tävlings vapen?? vill ha ngt som funkar till jakt oxå. är inte remington ltr (.308) nå bra första bössa? Stoffe- en Rem 700 LTR i 308 Win är ett helt ok nybörjarvapen, kanske inte det jag skulle rekommendera men ok, det är en del pyssel med att få dem att skjuta optimalt som kan göra det hela väldigt frustrerande för ovana personer. -Billigare och lika välskjutande alternativ är Tikka 55/65 o Sako Hunter vapen. Kalibermässigt är 308 Win otroligt bra till mycket men den är inte optimal till något så det är inget dåligt val alls. När man väljer vapen och dess design måste man fundera på vad det är man mest skall göra, de sikten som vi talat om är alla stora, relativt tunga och är inga som utan vidare passar jättebra till jakt, i varje fall inte om man inte är ganska driven. Senast som igår så blev jag anmärkt på för att rekommenderade för dyra saker, det billigaste i optimal precision man kan köpa är en STR, väger iofs lite mer än en LTR men gör ingen skillnad i liggande eller stående med remstöd, optikmässigt finns det massor med bra kikarsikten, Bushnell har ett antal modeller som kommer att räcka otroligt långt för dina behov. När var du på banan senast, har du en 300 meters bana i din närhet, är det realistiskt att tro att du kommer att träna mycket? Fundera på dina behov och handla efter dem. /Christian
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Författare Stoffe- en Rem 700 LTR i 308 Win är ett helt ok nybörjarvapen, kanske inte det jag skulle rekommendera men ok,det är en del pyssel med att få dem att skjuta optimalt som kan göra det hela väldigt frustrerande för ovana personer. -Billigare och lika välskjutande alternativ är Tikka 55/65 o Sako Hunter vapen. Kalibermässigt är 308 Win otroligt bra till mycket men den är inte optimal till något så det är inget dåligt val alls. När man väljer vapen och dess design måste man fundera på vad det är man mest skall göra, de sikten som vi talat om är alla stora, relativt tunga och är inga som utan vidare passar jättebra till jakt, i varje fall inte om man inte är ganska driven. Senast som igår så blev jag anmärkt på för att rekommenderade för dyra saker, det billigaste i optimal precision man kan köpa är en STR, väger iofs lite mer än en LTR men gör ingen skillnad i liggande eller stående med remstöd, optikmässigt finns det massor med bra kikarsikten, Bushnell har ett antal modeller som kommer att räcka otroligt långt för dina behov. När var du på banan senast, har du en 300 meters bana i din närhet, är det realistiskt att tro att du kommer att träna mycket? Fundera på dina behov och handla efter dem. /Christian de finns 2 st 300 m banor i Borlänge som jag håller på och kollar upp om man kan få tillgång till. finns de ingen tävlings gren i Sverige som man skjuter på typ 300 m? sist jag var och sköt var jag på banan de var 2 veckor sen. men kan man lämna in en LTR så dom fixar till den ordentligt eller måste de göras lite nu och då(ställa in bössan). Tikka 55/65= t3?? men du rekommenderar Tikka 55/65 lr? blockat annons?? jag tror att jag kommer vara mest på banan. vikten tror jag att jag klarar av. lr man kanske skulle ta denna diskussion med en vapen handlare lr blir man lurad då? hur är orsa outdoor kan man lita på dom? (vart rätt blåst när jag köpte min första båge vart många tusen åt helvete antar att de är därför jag inte vill köpa nå billigt)
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Nightforce NXS är nice, kolla också på Trijcon AccuPoint 5-20X50 och US Optics SN3-2200 3.8-22X58
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Författare Nightforce NXS är nice, kolla också på Trijcon AccuPoint 5-20X50 och US Optics SN3-2200 3.8-22X58 rätt schyssta priser på Trijcon
Publicerat Oktober 16, 201015 yr rätt schyssta priser på Trijcon Jag glömde ju Schmidt&Bender Police Marksaman serie, en polare har ett 5-25X56 som är helt underbar, kanske köper jag en sådan i vår.. http://www.schmidtbender.com/scopes_policemarksman.shtml
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Har ett trijicon 5-20x50 och fan undrar om inte den spöar min Zeiss 3-12x56 åtminstone i tubseende men kanske inte i mörker.(har iof inte provat den i mörker) Mitt trijicon har mil-dot riktmedel och det riktmedlet kan jag rekomendera.
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Det här vore väl inte fel http://www.blocket.se/orebro/Nightforce_5_...XS_30244475.htm