Publicerat Oktober 15, 201015 yr En rapport från Vargwebben ikväll visar att Rialavargarna nu blivit Rimbovargarna, i alla fall tillfälligt och den redovisade kvadratmilsrutan ligger nu delvis inom de marker jag jagar på. Man har ju väntat på detta att vargarna på allvar skulle ta sig nord-väst om E18 men nu när det är ett faktum känns det ändå för jävligt och man får en aning om hur de stackars jägarna har det som upplever detta dagligen, hela jaktsäsongen. Jag vill ju inte att min hund ska agera vargbete... Hur nära kommer odjuren, kan man klara sig i en relativt liten såt med många passkyttar och en hund som inte är så vidsökt? Frågorna hopar sig men känslan är stark att jag INTE ska låta makthavarna, naturmupparna, vargkramarna och framför allt gråbenen själva bestämma över min jakt!
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Visst var det så att man kunde ringa till Lst och fråga om vargarna inte är där man avser att jaga, denna info skall vara så absolut uppdaterat som man kan bli och som rovdjursspårarena är. Rutan på Vargwebben täcker väl in 1km x2 eller vad det nu var och är alltid minst 24 timmar "sen", om du frågar hur jag skulle göra, är mitt svar att om jag inte får besked om att vargarna är på rätt sida vägen hade jag inte släppt, men jag äger ingen hund eller har någon mark. /Christian
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Visst var det så att man kunde ringa till Lst och fråga om vargarna inte är där man avser att jaga,Rutan på Vargwebben täcker väl in 1km x2 eller vad det nu var och är alltid minst 24 timmar "sen", /Christian Det räcker inte var vargen är senaste 24h. När ett födosök över natten kan var upp till 4 mil. Qvarnhill. Det är bara att beklaga. Jag kommer då inte att ge dig något råd om du ska släppa jycken eller ej. Men jag förstår din vånda
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Jag har hund för att jaga med. Sen är det bara att hoppas på det bästa. Men visst, vet jag om att det finns hundätar vargar inne på markent så skulle jag försöka jaga någon annanstans eller sitta hemma alt inte släppa hunden ur sikte så jag kan försvara hunden om ulven vill ta en smakbit..
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Själv skulle jag inte släppa hunden. Jag lider med alla som fått dessa bekymmer de sista åren!
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Författare Hoppas på en tidig uppdatering i morgon bitti av Vargwebben som visar att odjuren dragit sig tillbaka om inte så får man hoppas på riktigt många passkyttar så att i vart fall ett gråben får plikta med sitt liv om dom ger sig på hunden... An eye for an eye!
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Hoppas på en tidig uppdatering i morgon bitti av Vargwebben som visar att odjuren dragit sig tillbaka om inte så får man hoppas på riktigt många passkyttar så att i vart fall ett gråben får plikta med sitt liv om dom ger sig på hunden... An eye for an eye! Som jag skrev till Christian. Det räcker inte. Har du vargen i närheten (någon mil) så är det aldrigt säker. Men vad f*n ska man göra? Att inte släppa hunden? och inte må bra av det. Eller att släppa hunden och må skit av det också. Ruger. dom sista åren??? Ja i historien så är det ju dom sista åren. Men jag lyckades ju med konststycket att skaffa hund samtidigt som jag fick vargrevir 1998, och det är nästan hela min jägarkarriär
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Vi hade ju varg här i norrbotten i fjol under älgjakten och tyvärr inom området där jag jagar och den hade till och med vart synlig på vårt område någon i grannlaget som såg den... Och våra hundförare ville inte släppa hundarna och det får man förstå och acceptera så det blev gå med dem i band i flera dagar... Hade jag nog själv valt med om jag haft hund
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Som jag skrev till Christian. Det räcker inte. Har du vargen i närheten (någon mil) så är det aldrigt säker. Men vad f*n ska man göra? Att inte släppa hunden? och inte må bra av det. Eller att släppa hunden och må skit av det också.Ruger. dom sista åren??? Ja i historien så är det ju dom sista åren. Men jag lyckades ju med konststycket att skaffa hund samtidigt som jag fick vargrevir 1998, och det är nästan hela min jägarkarriär Edsvalla, jag beklagar verkligen! Själv jagar jag i östergötland , där varg just nu är sällsynt. Samtidigt nämns Finspång som ett lämpligt område för utsättning av "ryssvargar" Jag bor ca 1 mil därifrån
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Samtidigt nämns Finspång som ett lämpligt område för utsättning av "ryssvargar" Jag bor ca 1 mil därifrån Prata inte på dessa idotierna om att plantera ut varg igen. Trodde att det var första april när jag läste det här första gången. Nej det är nog bäst för mig att lägga ner detta innan jag blir "bannad" här Nej Finspång är INTE ett bra ställe att plantera ut varg i. Det finns inga bra ställen att göra det i IGEN
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Oj! Ska köra jycke på ett ställe nästa helg och ligger vargarna kvar i aktuellt område så blir det bekymmer.. Kan iofs bli spännande, gänget som passar är inte så speciellt diskreta så är vargarna kvar då skyttarna är ute så måste det vara ngt fel på dem Mvh!
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Författare PUH! Egentligen är det skit och inte klokt att man måste kolla på datorn det första man gör innan man kan ge sig ut å jaga! Enligt Vargwebben så har Rialapacket sedan midnatt återvänt till mer normal plats på kartan så den värsta olustkänslan för min del är i vart fall borta, tyvärr är det väl nå'n annan som fått den i stället... Inte klokt helt enkelt!