Publicerat Oktober 16, 201015 yr Hej, är det någon som har tips på varmt underställ? Jag har flera varianter som egentligen är köpta för vintersport, typ utförsåkning. De är jättebra på att transportera bort svett, men...det är inte det viktigaste då du sitter på pass 5-6 timmar utan att röra sig. Nu behöver jag något som istället prioriterar värme. Tips? Roland
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Jag brukar använda mig av två underställ om jag ska sitta stilla. Ett tunnare underställa som sitter åt på kroppen och ett utanpå det från Ullfrotté. Stället från Ullfrottè har jag bara ett av och det är deras tjockaste medans jag har flera tunna underställ av olika märken. Det inre stället transporterar bort fukt och håller luften närmast kroppen riktigt varm. Det jag skulle önska av ett tunnare underställ är en polokrage som går upp en bit i halsen men det har jag inte hittat ännu.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr En varm grej är att sitta i en sovsäck. Annars är ju fläskigaste HellyHansen ganska gosiga.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Märket Ulvang har minst en modell med polokrage, sen finns ju alltid m90.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr dahla är på rätt spår ett tunt transporterade skikt sen ett tjockare yttre skikt å i värsta fall ett fleece ställ på det sen vakar man räv i 25 minus i flera timmar
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Författare dahla är på rätt spår ett tunt transporterade skikt sen ett tjockare yttre skikt å i värsta fall ett fleece ställ på det sen vakar man räv i 25 minus i flera timmar Hmmm.... Jag kör tunt funktionsställ närmast kroppen, sedan ett Craft Layer 2 som är ett tjockare underställ i microfleece. På det en tjock ulltröja och sedan ett jaktställ i Gore Tex, som förvisso saknar varmfordring. Jag fryser som en hund två timmar in på älgvaket och då med temperatur kring, eller strax över, nollan. Jag verkar vara en frusen jäkel...
Publicerat Oktober 16, 201015 yr dahla är på rätt spår ett tunt transporterade skikt sen ett tjockare yttre skikt å i värsta fall ett fleece ställ på det sen vakar man räv i 25 minus i flera timmar Ja om man inte fryser om fötterna får då tycker inte jag det spelar någon roll vad man tar på sig. Jag har kört med ett tunt sedan ett 2a lager sedan en tjocktröja sen en helly hansen sen en jaktjacka och jag fryser som bara den efter någon timma vid runt 5 grader bara för att jag alltid ska frysa om fötterna
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Ja om man inte fryser om fötterna får då tycker inte jag det spelar någon roll vad man tar på sig. Jag har kört med ett tunt sedan ett 2a lager sedan en tjocktröja sen en helly hansen sen en jaktjacka och jag fryser som bara den efter någon timma vid runt 5 grader bara för att jag alltid ska frysa om fötterna Det är inte så att du sitter barfota? För då kan jag ha lösningen på dina bekymmer...
Publicerat Oktober 16, 201015 yr hehe Ja, se för tusan till så ni är torra och varma om fötterna också... syntetstrumpor närmast foten... kolla på strumpor från Seger eller liknande... en strumpa som går ett par decimeter upp på smalbenet är bra... utanpå det ett par ullstrumpor och sen ett par rymliga kängor/stövlar med ORDENTLIG innersula. Försök att stå på granris om ni nu måste stå upp. MÖSSA på huvet... glöm det där med keps ifall ni är frusna... ta gärna med mössor i olika tjocklek och värme omni sitter på pass... ibland blir det för varmt om knoppen och då ska en svalare mössa på... men se till att alltid ha nånting på huvet även om du känner dig för varm... lätta på andra kläder... släpp in luft vid handleden, dra ner gylfen eller i halsen en stund... glöm inte att pinka innan ni sätter er på pass... man fryser mer om blåsan är på väg att bli full.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Det är inte så att du sitter barfota? För då kan jag ha lösningen på dina bekymmer... OM det endå hade varit så att jag satt barfota då hade jag ju vetat vad problemat va ju Nej mitt problem är att jag har för små kängor och det blir så trångt då.
Publicerat Oktober 16, 201015 yr swinx kanske dags att investera i ett par "höst/vinter" kängor (stövlar)
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Kör aldrig syntet när jag sitter still eller rör mig måttligt. Syntet är för högpulsaktiviteter tycker jag, fungerar super om man är ute och joggar eller liknande på höst/vinter. Men annars kör jag bara flera lager ull, både på fötter och kropp. Ull värmer även om det är blött, det gör inte syntet. Finns så jäkla bra ullfunktionskläder idag. Woolpower och lika så Janis och Smartwool har riktig bra grejer. Smartwools innerstrumpor är super och Woolpowers tjocka underställ är riktigt varma och sköna!
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Jag kör med bambu-underställ närmast kroppen, jag finner dem förträffliga.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr hej, jag tycker det viktigaste är att understället sitter bra och kan transpotera bort fukt snabbt - det är de plagg du har utanpå som bidrar med värme jag har själv Tierras Powerstretch -mellanlager (tight modell, medium tjocklek) och utanpå det en rejäl stickad tröja - fungerar kanon. just ett lagom tight mellanlaget i t.ex. fleece fungerar väldigt bra.