Publicerat Oktober 16, 201015 yr Hej. Jag har läst lite om handladdning de senaste dagarna och har blivit sugen på att själv börja ladda. Som jag förstår det så handladdar många för att det är mycket billigare per smäll (dock skjuter man mer). Vilket också är ett viktigt argument för mig (är 23 och kommer nog skjuta en del framöver i livet). Men nu till min fråga: Många säger att de vill skapa den "perfekta patronen" till sin bössa. Går detta? Jag tänker på hur mycket kan man påverka sin patron egentligen genom handladdning? Kan man göra patroner(säg 308.) med olika kulvikt som man får till att skjuta "tätt"(säg 3-5cm) på bestämt avstånd tex 100m? (bortom och innan detta bestämda avstånd kommer de "gå olika" förstår jag) Tillexempel om man vill ha en kraftig(tung) kula till gris/älg, en lite snällare(lättare) till rådjuren och kanske en helmantlad till fågel & övning, mm (som skjuter "lika" i samma vapen på samma avstånd. För att inte behöva ställa om siktet efter säsong/motsv?) Dvs allt är lika utom krutmängd(sort??) och kulvikt. FRÅGA: GÅR DETTA? PS: Och hur mycket exprimenterande är det, kommer det att ta år och tusentals kulor eller är det något som man ser ganska fort hur man ska öka/minska olika värden för att kulan ska stiga/sjunka i träffbild? (Tur räknas inte ) (förstår att man inte kan nå högsta hastighet på allt om man vill nå en kompromiss mellan olika kulors träfflägen, vilket dock verkar vara det högsta målet för många, och isf är det hastigheten som räknas bara? Eller förstår jag många på fel vis?) Tackar för svar//Nyintresserad
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Svaret är tyvärr JA, det kommer att kosta tusentals kronor. Men det kommer du inte att bry dig om när du har huvet uppkört långt upp i röven, letandes efter den bästa laddningen. Så är det för oss alla andra som redan har börjat ladda. Välkommen till laddträsket på förhand iallafall!
Publicerat Oktober 16, 201015 yr Författare Svaret är tyvärr JA, det kommer att kosta tusentals kronor. Men det kommer du inte att bry dig om när du har huvet uppkört långt upp i röven, letandes efter den bästa laddningen. Så är det för oss alla andra som redan har börjat ladda. Välkommen till laddträsket på förhand iallafall! Haha, tack för svaret! Då vet jag iaf vad jag har att vänta mig Känns märkligt bekant på någe vis....
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Haha, tack för svaret! Då vet jag iaf vad jag har att vänta mig Känns märkligt bekant på någe vis.... samskjutning är ganska svårt att välja utan att försaka precision .
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Man måste ha antingen tur eller tålamod.. Jag hade fyra kulor som samsköt i min gamla .243a. Lapua Mega, Hornady SST samt någon Noslerkula har jag för mej. När jag sen lyckades ratta ihop en lätt Sierra Varminter och krydda den så mycket det gick och den sköt lika som övriga så var man ju hyfsat nöjd Men visst går det. Laddar åt en kompis till hans .270 win. Han jagar med Norma Oryx tror jag det var och det är en 140 eller 150 grains kula. Jag laddar V-Max åt honom som väger 110 grain och samskjuter med jaktkulan.. Hur lång väg han hade fram till det receptet på V-maxen vet jag dock inte, fick ett färdigt recept bara. Men det är den stora vinsten som jag ser det. I min .308a så jagar jag med en 150 grains Interbond och har en betydligt lättare och billigare helmantel som övningsplugg som skjuter helt lika och dessutom jävligt bra! Mvh!