Publicerat Oktober 16, 201015 yr I dagsläget har jag två springer spaniel, perfekta kamrater på fågeljakten och används även mycket till eftersök. Har det senaste börjat bli mer intresserad av jakt av vildsvin, älg och rådjur (även om fågeljakten fortfarande är ett stort intresse)Jag går eftersök för flera andra jaktlag och har det sista hamnat i flera situationer där älgen/vildsvinet har vart såpass lite skadat att vi bara har tryckt djuret framför oss. Har dessa gånger fått hjälp av en vän med gråhund som har kunnat ställa djuret och avliva. Känner nu att jag är i behov av en hund som på ett annat sätt än springern kan bidra till eftersök vid lindrigt skadade djur och kunna ställa älg och vildsvin vid jakt. Då de flesta här har gråhund till detta ändamål är det klurigt att få tips om andra raser. Har även funderat på en wachtel att använda vid jakt av vildsvin, har hört en del som använder denna ras på älg.. Beror det på just den individen eller är det något som ligger i rasen?? Marken där vildsvinen finns är endast på 40 hektar medans marken där vi främst jagar älg är på 600 hektar. På den lilla marken finns även gott om rådjur så tanken har funnits på en kortdrivande hund (kanske wachtel), men känner enbart för att skaffa en hund till, inte två. Någon som har förslag och bra erfaranhet en ras? Sammanfattning, prio ett är en hund som kan ställa älg och vildsvin, både i jakt och på eftersök. En kortdrivande hund till rådjurs jakten får troligen vänta några år, eller så får man bygga hundgård..