Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyttekort

Featured Replies

Publicerat

Sådär nu var man anmäld till skyttekorts utbildning den 31/10.

Ska bli skitkul att gå den.

Det är tydligen någon form av kombinerad skyttekort/skjutledar utbildning

Sen är det bara att lära sig att skjuta kvar :wub:

//

Publicerat

Sen är det bara att lära sig att skjuta kvar :P

//

Egentligen är det krav på att man har det kortet för att få delta i tävling, jaktstigar och liknande. Jag har aldrig sett eller hört att någon frågat efter det :) Men undrar vad som händer med försäkringar och dylikt om ngt händer och man inte har skyttekortet.

Publicerat
Egentligen är det krav på att man har det kortet för att få delta i tävling, jaktstigar och liknande. Jag har aldrig sett eller hört att någon frågat efter det <_< Men undrar vad som händer med försäkringar och dylikt om ngt händer och man inte har skyttekortet.

Nja inte jaktstigar.

Skyttekortet är för de som vill delta i organiserade tävlingar (och i vissa klubbar även för träningar) som skyttesporförbundet anordnar (och de anordnar inte jaktstigar).

Det har ingenting med försäkringar att göra, det är Aktivitetskortet (fd tävlingslicensen) som tar hand om det.

Skyttekortet löser man en gång. (jfr vapenlicens)

Aktivitetskortet löser man varje år. (jfr statliga jaktkortet)

Har man inget skyttekort får man inte deltaga i tävlingarna/träningarna. Inget annat händer.

Och ja, det frågas efter.

Publicerat

Sen är det bara att lära sig att skjuta kvar <_<

//

skyttekortet är gjort för att barn ska klara det, om man är snabb att läsa frågorna tror jag man kan klara det på under en minut.

Publicerat
Nja inte jaktstigar.

Skyttekortet är för de som vill delta i organiserade tävlingar (och i vissa klubbar även för träningar) som skyttesporförbundet anordnar (och de anordnar inte jaktstigar).

Det har ingenting med försäkringar att göra, det är Aktivitetskortet (fd tävlingslicensen) som tar hand om det.

Skyttekortet löser man en gång. (jfr vapenlicens)

Aktivitetskortet löser man varje år. (jfr statliga jaktkortet)

Har man inget skyttekort får man inte deltaga i tävlingarna/träningarna. Inget annat händer.

Och ja, det frågas efter.

De flesta jaktstigar jag deltagit på häromkring har även varit del av en serie eller större tävling, och nej - jag har aldrig blivit frågad om skyttekortet eller pistolskyttekortet när jag tävlat.. men det kanske bara är här omkring det är dålig diciplin på det.

Publicerat
De flesta jaktstigar jag deltagit på häromkring har även varit del av en serie eller större tävling, och nej - jag har aldrig blivit frågad om skyttekortet eller pistolskyttekortet när jag tävlat.. men det kanske bara är här omkring det är dålig diciplin på det.

Om du läser mitt svar så ser du att jag sa att det inte gäller på jaktstigar. Jag var rätt tydlig tyckte jag. :)

Jaktstigar ingår INTE i skyttesportförbundets grenar och man behöver inget skyttekort där.

Du har rätt, det gäller oftast på SM och liknande nivå där det efterfrågas. Och det är som Maddog säger, barn kan göra dem.

Orsaken att det tillkom var två: att höja statusen på skyttet ett snäpp. Precis som golfen har det "gröna kortet" som man måste ha för att få spela/träna på en golfbana, vilket var jämförelsen när skyttekortet kom. En annan orsak vara att rena nybörjare som knappt sett ett vapen ska få lite grundläggande information innan man ställer ut dem på en skjutbana.

Fast de borde göra en utvärdering och sen inse att skyttekortet egentligen inte fyller någon större funktion, förutom att förbundet får in en liten slant. Särskilt stor är den inte, skyttekortet kostar 100 kr varav 50kr går till förbundet och 50kr går till examinatorn (där kopiering av proven, rättning och ev reseersättning ingår), och gäller sedan för alltid. Första åren blev det nog en peng, men nuförtiden är den troligen försumbar nästan.

Det är mer bara besvärligt känns det som. Examinatorer måste anlitas och prov ska göras. Som "alla" ändå klarar.

I skyttet vill man oftast inte riskera att få skicka hem folk från lokala tävlingar endast pga att man inte har skyttekortet som även barn helt utan förkunskaper oftast klarar, därför frågas den nog aldrig efter. Och sen förutsätter nog de flesta att de har löst skyttekortet redan.

De som kommer på en tävling har oftast oerhört mycket mer kunskaper än det som krävs. :)

Publicerat
De som kommer på en tävling har oftast oerhört mycket mer kunskaper än det som krävs. B)

Du har aldrig varit på en pistolskyttetävling hör jag :P

Publicerat
Du har aldrig varit på en pistolskyttetävling hör jag ;)

Nej inte i Sverige :):lol:

Kanske dags snart hör jag :P

Publicerat
Nej inte i Sverige :):lol:

Kanske dags snart hör jag ;)

Med risk för livet är du välkommen :P

Nej då, det är inte så illa =) Pistolskyttekortet är lite mer seriöst faktiskt =)