Publicerat Oktober 17, 201015 yr Tjena alla proffs och andra blåbär som mig själv... Här kommer en dum fråga från någon som fortfarande är i jaktens blöjstadie... Jag har just fullbordat min jägarexamen när jag sköt upp för klass 1 för en vecka sedan. Provledaren fyllde i mitt jägarbevis och jag betalade nån hundralapp. Men hur vet jag att det är registrerat hos någon myndighet eller liknande? han hade inga kvittopapper med sig och sa att han skulle skicka dem med posten men jag har inte fått något än... Vill ju inte hitta min drömbössa och sedan inte få igenom licensen pga att jag inte har nån behörighet... Kan jag kontrollera detta på något sätt? Tacksam för svar
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Polisen vill ju ha en kopia på ditt jägarbevis då du söker licens första gången även om man haft licens på klass2 och 4 och du haft och jägarbevis inte varit komplett så vill dom ha ny kopia då den är komplett... Så enklast tag kontakt med provledaren och be att få hämta jägarbeviset eller skicka det till dig omgående
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare Polisen vill ju ha en kopia på ditt jägarbevis då du söker licens första gången även om man haft licens på klass2 och 4 och du haft och jägarbevis inte varit komplett så vill dom ha ny kopia då den är komplett...Så enklast tag kontakt med provledaren och be att få hämta jägarbeviset eller skicka det till dig omgående Ok, så det enda jag behöver för att styrka min behörighet är mitt jägarbevis?
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Ok, så det enda jag behöver för att styrka min behörighet är mitt jägarbevis? Provledarna skickar ju in sina papper sen till naturvårdsverket (tror jag) sen registreras ju uppgifterna så du sen får det på statliga jaktkortet då du löser det... Men för söka licens så tar dom kopia på ditt jägarbevis eller att du har ett sånt där provpapper från då du gjort proven komplett... Jag lämande då bara jägarbeviset så hon i kassan hos polisen tog en kopia på det...
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Tjena alla proffs och andra blåbär som mig själv...Här kommer en dum fråga från någon som fortfarande är i jaktens blöjstadie... Jag har just fullbordat min jägarexamen när jag sköt upp för klass 1 för en vecka sedan. Provledaren fyllde i mitt jägarbevis och jag betalade nån hundralapp. Men hur vet jag att det är registrerat hos någon myndighet eller liknande? han hade inga kvittopapper med sig och sa att han skulle skicka dem med posten men jag har inte fått något än... Vill ju inte hitta min drömbössa och sedan inte få igenom licensen pga att jag inte har nån behörighet... Kan jag kontrollera detta på något sätt? Tacksam för svar Om du registrerar dig här så kan du se om dina jägarexamensprov har blivit registrerade hos NVV.
Publicerat Oktober 17, 201015 yr Författare jaha, tack så mycket för infon! ska genast registrera mig, kommer ju bli endel pangat snart!
Publicerat Februari 27, 201214 yr Hur är det om man söker sin andra licens? Måste man då visa upp intyg för Polisen, eller har dem uppgifterna i sin databas?
Publicerat Februari 27, 201214 yr Hur är det om man söker sin andra licens? Måste man då visa upp intyg för Polisen, eller har dem uppgifterna i sin databas? Polisen har dina uppgifter sparade vid andra licensen, skriv på ansökan: "Bevis om jägarexamen finns registrerat hos polismyndigheten" eller liknande så ska det inte vara några problem.Lycka till!/Cris
Publicerat Februari 27, 201214 yr Att tänka på som jag märkte är att polisen som tar emot din ansökan inte vet ifall den inskannade kopian av ditt jägarbevis är inklusive högvilts prov eller ej. Hände mig när jag sökte min andra licens (första var en hagelbössa direkt efter uppskjutning, tog några veckor innan vi gjorde högvilt) Jag lämnade in min klass 1 ansökan och frågade om de inte ville ha jägarbeviset och skanna av, polisen svarade "Nepp, det skannade vi in förra gången" utan en tanke på att den inskannade versionen saknade högvilt gick jag därifrån. Kom dock på efter några 100 meter misstaget, gick tillbaka till polisen och förklarade och de tog emot jägarbeviset och skannade de. Nu vet jag inte om detta var helt nödvändigt men helt klart värt att vara helt säker än att få ett samtal där de säger att jägarbeviset inte innehöll högvilt och man får vänta ytterligare på sin licens!