Publicerat Oktober 18, 201015 yr tjenare go vänner, och andra som jag inte heller känner. nu har jag en liten undran: vilka kulor anser ni är bäst till rådjursjakten? några erfarenheter, både positiva och negativa? Det jag är ute efter är det vanliga, bra penetrering och så liten köttförstöring som möjligt? kommer användas vid vak- och lockjakt, så det kan bli avstånd på upp till 150-200 meter jag skjuter på, så jag vill också ha en kula som har bra precision.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare tjenare go vänner, och andra som jag inte heller känner. nu har jag en liten undran: vilka kulor anser ni är bäst till rådjursjakten? några erfarenheter, både positiva och negativa? Det jag är ute efter är det vanliga, bra penetrering och så liten köttförstöring som möjligt?kommer användas vid vak- och lockjakt, så det kan bli avstånd på upp till 150-200 meter jag skjuter på, så jag vill också ha en kula som har bra precision. glömde skriva också, jag kommer börja handladda, så ni vet det
Publicerat Oktober 18, 201015 yr 222 Rem är ganska marginell på 200 meter, oaktat det vad har du för vapen, vilken stigning i pipan, detta dikterar vad du kan ladda med för kulor. 55 grains Sierra game king är annars ett gott förslag som är mjuk men som skjuter bra. /Christian
Publicerat Oktober 18, 201015 yr 50 gr Rhino. Bra precision (i mina bössor) och ger genomslag. Gällande köttförstöringen är det mer avhängt var kulan placeras än dess konstruktion.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr 55 grains Sierra game king är annars ett gott förslag som är mjuk men som skjuter bra. Den kulan är den som gett mig den precision jag vill ha i min 222:a.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Den kulan är den som gett mig den precision jag vill ha i min 222:a. Jo, det viktiga är ju trots allt att träffa, resten har en tendens att lösa sig. Rhino är mollade, vi vet ju inte om trådskaparen är villig att dra moly i pipan. /Christian
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Rhino är mollade, vi vet ju inte om trådskaparen är villig att dra moly i pipan. kanske en dum och okunnig trådkapning men vad har det för betydelse om kulorna är molybdenbelagda?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr kanske en dum och okunnig trådkapning men vad har det för betydelse om kulorna är molybdenbelagda? ingenting om man bara kör moly kulor.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr För det fall att man blandar moly och nakna kulor så riskerar man ganska allvarliga pålagringar av mantelrester i pipan och allvarliga rengöringsbekymmer då vanliga kopparlösare inte löser moly, oaktat om bekymren blir stora eller små med rengörningen blir ofta precisionen lidande, det vill ju ingen. /Christian- som kör med nakna kulor.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare ja, jag har ju tänkt att testa lite olika förslag och sen hålla mig till en sorts kula när jag hittat den jag tycker ger bäst precision. självklart är köttförstöringen i direkt koppling till vart man träffar, men sätter jag den i lungan på rådjuret så vill jag ju inte att halva bröstkorgen ska flyga med =) rester i pipan är inge skoj, och resten ska jag ta med han jag ska köpa bössan av. det är ..joacims.. .222 Remington 700 SA BDL Varmint som jag ska hämta från halmstad så fort jag fått licensen från honom och polisen =)
Publicerat Oktober 18, 201015 yr För det fall att man blandar moly och nakna kulor så riskerar man ganska allvarliga pålagringar av mantelrester i pipan och allvarliga rengöringsbekymmer då vanliga kopparlösare inte löser moly,oaktat om bekymren blir stora eller små med rengörningen blir ofta precisionen lidande, det vill ju ingen. /Christian- som kör med nakna kulor. Har skjutit en hel del med just ovanstående Rhinokula i kalibrar som .222 rem, .223 Ack Imp och nu senast i 5,6x50R Mag. Parallellt har de alltid skjutits en kula för predatorer utan molybden. Har följt diskussiononen kring den ev problematik som kan uppstå med detta men har dock aldrig upplevt den själv. Om det beror på bra pipor eller nåt annat vet jag inte. Är dock noga med att rengöra pipor generellt men använder inget speciellt medel mot molybdenrester. Orsaken till kombinationen av kulor är just att de skjuter riktigt bra.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Givetvis så laddar du en Lapua E369 55gr som sammskjuter med både speer TNT 55gr O Hornady V-Max 55gr. Mvh.
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare har även haft ögonen på ballistic tip-kulorna. någon som vet hur dom är?
Publicerat Oktober 22, 201015 yr har även haft ögonen på ballistic tip-kulorna. någon som vet hur dom är? i rå kan jag tänka mig att det blir lite grisigt om du jämför med dom andra.
Publicerat November 18, 201015 yr har även haft ögonen på ballistic tip-kulorna. någon som vet hur dom är? Om du vill testa balistic tip i fabriksammo till vettigt pris köp sako arrowhead till 222 (50 grain). Jag tycker är en fantastisk kula för kalibern. 222:an är potent ut till 200m men har för guds skull koll på vinden, det är där 222:an är lite vek.
Publicerat November 18, 201015 yr Har skjutit 2 djur med Sierra GK och 2 med Rhino och herre vilken skillnad och alla föstår till vilken kulas fördel. Molyn tar du lätt bort med lite fin trollull så det är inget problem.
Publicerat November 18, 201015 yr Författare räffelstigningen är 1:14, så kulvalen kanske blir begränsade, jag är inte så insatt i det där. kör just nu på: krut: 201 vikt: 22grs kula: HRN 50grs SoftPoint col: 54,5mm den funkar för tillfället riktigt bra, men letar efter en kula till toppfågeljakten. någon som vet om dessa går att köra i fågel också eller är de för våldsamma?