Publicerat Oktober 18, 201015 yr Tycker alltid handkikaren är i vägen när man bär den runt halsen. På pass tar jag av den och lägger den i ryggan alt. ställer den på golvet i tornet, men då blir det en hel del onödiga rörelser när man skall kolla "skumma" buskar. Stoppar jag den i fickan på rocken så kluddar det ofta när jag skall lirka fram den ( min kikare är gummiklädd och lite sträv att få upp ur fickan.) Tips på praktiska lösningar? Vid vak resp smygjakt? Någon som testat kikarsele?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Runt halsen när jag pürchar och antingen hängade på en spik eller stående på en bräda när jag sitter i torn. Jag håller halsremmen ganska kort så att den inte slänger omkring allt för mycket när jag smyger.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag har kikaren hängandes rund halsen när jag smygjagar och för att den inte ska fara och flänga så har jag jackan nerdragen en liten bit så jag kan ha kikaren innanför och snabbt ta fram den när det behövs mvh
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Har en lång rem så att den kan hänga snett. Dvs remen går från höger axel snett över rygg och bröst så att kikaren hänger strax ovanför vänster höft. Detta gör att den hänger inte och slå men är lätt att få fram och är inte i vägen däremellan.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag har en binostrap liknande den på bilden. Fungerar utmärkt! Samma här, och är 100% nöjd.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare Är inte kikaren i vägen med sådan sele om man snabbt skall ha upp kolven till axeln? Vad är det för märke på era selar?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Är inte kikaren i vägen med sådan sele om man snabbt skall ha upp kolven till axeln?Vad är det för märke på era selar? Tvärtom, kikaren sitter pressad mot bröstet, och är på intet sätt i vägen när man tar upp vapnet, ej heller vid skyttet. Jag har en ganska stor Zeiss, men den märks inte av direkt när jag bär den i selen, och det är lätt att föra upp den när man ska kolla i den, så jag ser faktiskt inga nackdelar alls med selen. Jag har denna: http://www.cabelas.com/product/Cabelas-Pro...p;Ntt=binocular
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Kör med likadan som RW O Kråkan funkar kanon köpt den här. http://www.racerback.se/kikare-rem-p-209.html Mvh.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare Tack för bra svar. Kör ni selen innanför eller utanför tjock-jackan om ni sitter på pass?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Tack för bra svar. Kör ni selen innanför eller utanför tjock-jackan om ni sitter på pass? Jag kör alltid utanför Jackan Mvh.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag kör alltid utanför Jackan Mvh. Me tooie. Funderar på att sno ihop en överdrag till min sele som går över kikaren, finns ju en sådan modell också av den selen jag har, men den fanns inte när jag köpte min för några år sen, eller så missade jag det bara. Kan vara bra när man mychlar sig igenom snötyngd skog, har ju hänt att det rasat ner en del snö över en ibland på toppjakten..
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Me tooie.Funderar på att sno ihop en överdrag till min sele som går över kikaren, finns ju en sådan modell också av den selen jag har, men den fanns inte när jag köpte min för några år sen, eller så missade jag det bara. Kan vara bra när man mychlar sig igenom snötyngd skog, har ju hänt att det rasat ner en del snö över en ibland på toppjakten.. Kikaren/selen drar jag utan på alla kläder och den är inte ivägen vid skytte. Den är möjligen lite ivägen när man har radio men den pillar jag sällan på så det gör inget. Har okulärskydd som sitter fast i selen med tunn snöre så man drar bara av skyddet och låter det hänga vid sidan av kikaren. Händer ibland att skyddet hamnar framför öppningen och det blir ovanligt mörkt men eftersom jag är en notorisk kvarglömmare av saker så är det bättre med den risken men att man har grejerna med sig hem från skogen.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr så jag ser faktiskt inga nackdelar alls med selen. Jo du! Ett läge för liggande skjutställning är nog en kikare i bröstet mest i vägen. Jag skulle hursomhelst inte vilja ha en Zeiss-kikare (eller någon annan modell för den delen) med mina +100 kg ovanpå oavsett underlag... Jag har kikarn i dess rem runt halsen vid smygande. Börjar det närma sig ett läge så har jag den i näven, så man kan släppa den lite snabbt om det krävs. Det funkade i går iaf.. /Må
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Kikaren/selen drar jag utan på alla kläder och den är inte ivägen vid skytte. Den är möjligen lite ivägen när man har radio men den pillar jag sällan på så det gör inget.Har okulärskydd som sitter fast i selen med tunn snöre så man drar bara av skyddet och låter det hänga vid sidan av kikaren. Händer ibland att skyddet hamnar framför öppningen och det blir ovanligt mörkt men eftersom jag är en notorisk kvarglömmare av saker så är det bättre med den risken men att man har grejerna med sig hem från skogen. Tanken är ju att skyddet sitter fast i selen och viks undan från kikaren när den ska användas.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jo du! Ett läge för liggande skjutställning är nog en kikare i bröstet mest i vägen. Jag skulle hursomhelst inte vilja ha en Zeiss-kikare (eller någon annan modell för den delen) med mina +100 kg ovanpå oavsett underlag... Jag har kikarn i dess rem runt halsen vid smygande. Börjar det närma sig ett läge så har jag den i näven, så man kan släppa den lite snabbt om det krävs. Det funkade i går iaf.. /Må Det går det också, men det är ju iofs inte bekvämt precis, men det är ingen sak att knäppa bort kikaren från selen, den sitter bara med två hakar, gjort på ett kick. Kan ju iofs skilja på det mellan olika märken, men på min är det så i alla fall.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jo du! Ett läge för liggande skjutställning är nog en kikare i bröstet mest i vägen. Jag skulle hursomhelst inte vilja ha en Zeiss-kikare (eller någon annan modell för den delen) med mina +100 kg ovanpå oavsett underlag... Jag har kikarn i dess rem runt halsen vid smygande. Börjar det närma sig ett läge så har jag den i näven, så man kan släppa den lite snabbt om det krävs. Det funkade i går iaf.. /Må Så du skickade kikaren i skallen på den? Eller hur menade du? Det verkar som om det är roligt i Konungens vilthaven, man får passa på att gratulera. /Christian
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Så du skickade kikaren i skallen på den? Eller hur menade du? Det verkar som om det är roligt i Konungens vilthaven, man får passa på att gratulera./Christian OT: Sjukt mycke rå häromkring. Såg säkert 25-30 st. ute på fälten i går kväll samt obs på kron, dov och (många-många) gris under älgjakten förra veckan. Tror att det är dags att kommunen byter län till Södermanland... /Må