Publicerat Oktober 18, 201015 yr Hej allihopa! I helgen var jag ute själv för första gången sedan jag fått jägarexamen och nya bössan. Jag var otroligt exalterad över att äntligen kunna sticka ut när jag själv ville. Stack ut på fredagskvällen för att vaka efter gris. Ingen gris ville visa sig vid åteln med vad gör väl det. Hade en fantastisk kväll i månskenet och lyckades med bedriften att somna 15 m upp i ett torn utan tak/sidor mm. Klockan hade nog slagit tre när blykepsen åkte på. Vaknar upp strax innan nio och döm till min förvåning när det 100 m bort står ko med två kalv. Nyvaken och med halvtrötta ögon var det bara att ta fram fram bössan och vänta på en bredsida från någon av kalvarna. Tilldelningen för jaktlaget är en kviga eller två kalvar om man bara skjuter bort en kalv för kon och under första veckan hade det kammats hem noll i laget. Bredsidan kom, skottet gick och kalven föll på plats. Karriärens första älg: Check Efter allt bestyr med att ta rätt på kalven bestämde jag mig för att vaka på gris igen. En lite sväng förbi affären för att ladda upp med mer mackor så var kvällen räddad. Hann inte sitta mer än 3 timmar innan grismaffian kom på besök och även första grisen kunde bockas av. En årskulting. En otroligt härlig jakthelg och nu kommer jag nog bo mer i skogen än hemma. Har aldrig sovit så gott som i tornet inkrupen i sovsäck och ullfilt.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Det är ju så det ska vara, man vaknar, bössan ligger laddad framför en, viltet står och väntar. Så grattis från en som brukar sova vid rävåteln.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Grattis Grattis! Skall jag sitta länge så brukar jag lägga upp bössan och lägga pannan på kikarsiktet. Har ju schyssta märken när man suttit en stund iaf. Jag brukar försöka "vila" en stund om jag vakar eller liknande, man tror man har sovit hur länge som helst och missat både det ena och det andra men i själva verket har det bara gått tre minuter sedan man kollade på klockan sist...
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Författare Tack för alla gratulationer! Jo sex timmar blev det visst. Sov som ett barn. Det där med att lägga huvudet på kikarsiktet lät jobbigt. Då måste man ju planera att man ska sova:) Nu hade jag dock en tallstam att luta huvudet mot. Mycket behagligt.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Tack för alla gratulationer!Jo sex timmar blev det visst. Sov som ett barn. Det där med att lägga huvudet på kikarsiktet lät jobbigt. Då måste man ju planera att man ska sova:) Nu hade jag dock en tallstam att luta huvudet mot. Mycket behagligt. Vad hade du gjort om någon hade kommit smygande ute på marken och sett dig sova och klättrat upp och tagit bössan ifrån dig medan du sov som ett litet barn och då kan man sova riktigt djupt??? Förklaring till farbro blå???
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Hahaha , ungdomlig jaktiver? Trevlig läsning , grattis till jaktlyckan.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Vad hade du gjort om någon hade kommit smygande ute på marken och sett dig sova och klättrat upp och tagit bössan ifrån dig medan du sov som ett litet barn och då kan man sova riktigt djupt??? Förklaring till farbro blå??? "jag lovar konstapeln!! det kom en bergsuv å snöt bössan för mej när jag satt på pass"
Publicerat Oktober 19, 201015 yr "jag lovar konstapeln!! det kom en bergsuv å snöt bössan för mej när jag satt på pass" Och det tror att han skulle tro på???
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Och det tror att han skulle tro på??? när det gäller svenska rättsystemet så tror jag att dom kan gå på allt
Publicerat Oktober 19, 201015 yr när det gäller svenska rättsystemet så tror jag att dom kan gå på allt LOL!
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Om du gör det till en vana att sova i tornet kanske det vore bra med en sele och skyddslina så du inte trillar i backen. Men 6 timmar ja jösses
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Om du gör det till en vana att sova i tornet kanske det vore bra med en sele och skyddslina så du inte trillar i backen. Men 6 timmar ja jösses Haha! Bra idé! 6 timär en rejäl tupplur. En barnsele för vuxna och en rem till bössan så att den är fastspänd i tornet. 2 spänband t. ex.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Tack för alla gratulationer! Jo nog var det en rejäl tupplur alltid. Torn som jag skrev tidigare är väl kanske en överdrift. Det är snarare en krallig tall med en plattform av byggställningsmaterial fastspänt i det rejäla grenverket. Ang. stöld av bössan så tror jag det skulle krävas en tjuv med skylift eller dyligt då jag hade satt stolen på luckan som gör att man kommer upp på plattformen. Bössan var inkilad så den kunde inte röra sig en millimeter såvida man inte lyfte upp den på "rätt" sätt. Sele har jag faktiskt funderat på. Dock inte till mig utan till tjejen som är livrädd för höjder men vill samtidigt vara med en kväll och se hur det är att jaga/vaka. Det blir nog hon som blir upphissad i en klättersele med tillbehör
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Tack för alla gratulationer!Jo nog var det en rejäl tupplur alltid. Torn som jag skrev tidigare är väl kanske en överdrift. Det är snarare en krallig tall med en plattform av byggställningsmaterial fastspänt i det rejäla grenverket. Ang. stöld av bössan så tror jag det skulle krävas en tjuv med skylift eller dyligt då jag hade satt stolen på luckan som gör att man kommer upp på plattformen. Bössan var inkilad så den kunde inte röra sig en millimeter såvida man inte lyfte upp den på "rätt" sätt. Sele har jag faktiskt funderat på. Dock inte till mig utan till tjejen som är livrädd för höjder men vill samtidigt vara med en kväll och se hur det är att jaga/vaka. Det blir nog hon som blir upphissad i en klättersele med tillbehör Ok! Då har du iaf täppt till ena vägen men då är det luftangrepp från Berguv el. Kungsörn som är farorisken. Ta med dig en sele upp i fortsättningen så att du sitter säkert.
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Grattis till en spännande upplevelse och till kalven samt kultingen!
Publicerat November 17, 201015 yr Tack för alla gratulationer!Jo nog var det en rejäl tupplur alltid. Torn som jag skrev tidigare är väl kanske en överdrift. Det är snarare en krallig tall med en plattform av byggställningsmaterial fastspänt i det rejäla grenverket. Ang. stöld av bössan så tror jag det skulle krävas en tjuv med skylift eller dyligt då jag hade satt stolen på luckan som gör att man kommer upp på plattformen. Bössan var inkilad så den kunde inte röra sig en millimeter såvida man inte lyfte upp den på "rätt" sätt. Sele har jag faktiskt funderat på. Dock inte till mig utan till tjejen som är livrädd för höjder men vill samtidigt vara med en kväll och se hur det är att jaga/vaka. Det blir nog hon som blir upphissad i en klättersele med tillbehör 15 Meter är ju vansinnigt högt. Själv lider jag av lätt höjdskräck å skulle jag bli utsatt på pass 15 meter upp i tall så skulle drevkedjan få en frivillig till i den såten kan jag säga...