Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken bössa bör jag skaffa?

Featured Replies

Publicerat

'Förstår om ni som kan detta blir less på dessa trådar... Men få har exakt samma funderingar. =)

Jag tänkte börja om att jaga igen. Var ett bra tag sedan sist, och då använde jag en kombi med hagel och 222 som egentligen passade ganska bra, men kanske med tveksam precition på 222an?

Jag jagar 90% utan hund, och 99% fågel. Detta gör att det ofta blir kortare skott på t.ex järpe, och ibland längre skott på typ tjäder senare på hösten.

Denna gång blir det en kulbössa. Jag har själv funderat på 222 alt 22 hornet. Vad tror ni som kan detta?

Sedan har jag av någon anledning snöat in på Anschutz. Vet egentligen inte varför, kanske hört i unga år att de skulle vara bra... Men vad står egentligen beteckningarna för? t.ex 1432?

MVH en fundersam David

Publicerat

Braka på med en 222 på en järpe låter nästan lite våldsamt. Har haft en 1432 i 22 Hornet och det är en fin bössa som oftast skjuter bra. Inget att riva om till K-hornet däremot. Kör du på lill 22:an.

Publicerat

22 Hornet eller 22WMR, detta eftersom järpe skall jagas ganska mycket. Välj 22Hornet om du handladdar (Ganska dyr ammo), annars 22WMR.

Publicerat

Om jag va i din sits så skulle jag köpt en 22WMR då den uppfyller allt du behöver för den jakt du tänker bedriva

och så kostar ammon inte så mycket heller :D

mvh

Publicerat
  • Författare

att det är billigt att träna gör ju inget, men är inte 22WMR lite för klen för längre håll, typ toppjakt?

Publicerat

Ska du skjuta järpe med .222:an måste du skjuta i hals eller halsfäste. Det går alldeles utmärkt men då vill det ju till att man övat en del också eftersom målet är tämligen minimalt.

När jag enbart är ute efter järpe så kör jag med .22lr, jag tycker det är det enda rätta till en såpass liten fågel.

.22WMR är en kaliber som passar ut till 100m ungefär, för mig är det ett kort håll på toppfågeljakt och känns som en otrolig begränsning. Däremot tidigare på hösten så passar kalibern utmärkt enligt mig.

Publicerat
  • Författare
Ska du skjuta järpe med .222:an måste du skjuta i hals eller halsfäste. Det går alldeles utmärkt men då vill det ju till att man övat en del också eftersom målet är tämligen minimalt.

När jag enbart är ute efter järpe så kör jag med .22lr, jag tycker det är det enda rätta till en såpass liten fågel.

.22WMR är en kaliber som passar ut till 100m ungefär, för mig är det ett kort håll på toppfågeljakt och känns som en otrolig begränsning. Däremot tidigare på hösten så passar kalibern utmärkt enligt mig.

¨

Det kanske är för mycket begärt att en bössa ska klara dessa båda punkter. Kanske möste jag skaffa 2? men då spricker min budget en hel del....

Publicerat
¨

Det kanske är för mycket begärt att en bössa ska klara dessa båda punkter. Kanske möste jag skaffa 2? men då spricker min budget en hel del....

dum fråga men vad är din budget ??

Publicerat
att det är billigt att träna gör ju inget, men är inte 22WMR lite för klen för längre håll, typ toppjakt?

Till toppjakt är den nog inte att föredra.

För längre håll än 100 m bör man inte skjuta på och då blir ju toppjakten lite svårare då man måste försöka ta sig närmare och det är lättare sagt än gjort.

Svårt att få en bössa att stämma in på alla önskemål man har :P

mvh

Publicerat
  • Författare
dum fråga men vad är din budget ??

Det är inte en dum fråga.

Jag hade tänkt hitta en beg bössa och sikte för ca 8000:- Borde inte vara omöjligt?

Publicerat

http://www.blocket.se/sodermanland/Smavilt...tm?ca=5&w=3

Annars får du en BRNO 455 med 22LR- och 22WMR-pipor ny för 6800 kr (5000+1800). Kan även välja till 17HMR i ett senare skede när ekonomin återhämtat sig.

En kaliber som är optimal för både järpe och toppfågel finns nog inte. Men det skall ju gå att hitta begagnade 22LR och 222 för totalt 6000 kr. Sikte till 22LR behöver inte vara något märkvärdigt (brukar ingå när man köper bössan) och till 222:an borde du kunna hitta en begagnad Leupold för under 2000 kr.

Skall du ha en så blir det 22WMR/Hornet, men då får du träna på att smyyyyga på toppfågeln :-) Men det ger å andra sidan en extra dimension åt jakten som inte är att förringa ;)

Publicerat

va fan köp en till kombi i 12/222 el 6,5 om du ska jaga fågel till 99% då har du hagel till uppflog och skjuta järpar och en kula till senare på hösten/vintern...kan lova att det inte blir så mycket tjäder/orre för dig om du enbart ska ha kulbössa under förhösten.../jonas

Publicerat
va fan köp en till kombi i 12/222 el 6,5 om du ska jaga fågel till 99% då har du hagel till uppflog och skjuta järpar och en kula till senare på hösten/vintern...kan lova att det inte blir så mycket tjäder/orre för dig om du enbart ska ha kulbössa under förhösten.../jonas

+1 =) hehe