Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Korv och/eller köttfärs

Featured Replies

Publicerat

Har funderat en del på att börja göra egen korv.

Efter att ha läst några recept blir jag lite brydd. I ett recept ska nämligen korven hänga någon vecka i +10 grader innan den röks. I samma bok står det också att när man mal färs är det viktigt att tillaga den inom ett dygn eller att man fryser in färsen direkt efter malningen.

Är inte färs och korv i stort sett samma sak? Hur kan korven klara att hänga en vecka medan färsen bara klarar ett dygn?

Publicerat

Saltningen av korven löser detta.

Publicerat

Jag har testat att röka korv direkt men även efter att den fått hänga ett tag. Tycker att det blev bättre när den fått hänga. Och som Wizard sade, med lagom mängd salt löser man många problem....

(Har inte rökt någon vilt korv, däremot får/lamm samt getkorv. Funderar på att använda krokskinn istället för gristarm nästa gång))

Publicerat

Vitsen med att hänga korven är att det frigörs en hel del vätska när man maler köttet och för att förhindra oxidering samt konservera den lite (och krydda den) så tillsätter man rätt mängd salt för just den korvtypen.

Saltet kommer att dra ur ytterligare vätska (som man ersätter med fett) och därför bör korven hänga i åtminstone ett dygn innan man tillagar den/fryser/röker osv.

Jag använder lite olika fjälster beroende på vad jag skall göra.

Fårfjälster till ölkorv och smalare korvar, svinfjälster till "vanliga" bangers och krokfjälster till salami och liknande.

Publicerat
  • Författare

Aha... tänkte inte på det där med saltet men så är det förstås. Tack!

Vågar man använda upptinad fryst viltfärs eller måste man passa på att göra korven direkt när man tar hand om köttet från ett vilt?

Nån som vet var man hittar de olika fjälstren om man som jag bor i "storstan"? :)

Publicerat
Aha... tänkte inte på det där med saltet men så är det förstås. Tack!

Vågar man använda upptinad fryst viltfärs eller måste man passa på att göra korven direkt när man tar hand om köttet från ett vilt?

Nån som vet var man hittar de olika fjälstren om man som jag bor i "storstan"? :blush:

Det går nog bra med upptinad färs om korven skall tillagas sen men krama gärna ur eventuellt vatten i färsen innan du gör korven eftersom fryst färs tenderar att binda vatten. (det kan bli en väldigt blöt korv annars...)

Snacka med din lokala ICA handlare om de inte kan ta hem korvfjälster till dig (min har det i ordinarie sortiment), annars finns det en klistrad korvtråd som borde kunna visa vart du köper fjälster vill jag minnas...