Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avliva vilt på annans mark utan jakträtt

Featured Replies

Publicerat

Någonstans långt bak i huvet har jag för mig att jag på annans mark där jag inte har jakträtt får (eller till och med bör) avliva trafikskadat vilt, annat skadat eller sjukt vilt om det görs på ett rättoch riktigt sätt.

Jag har nämligen en räv som stryker runt huset där jag bor, jag har inte jakträtt på tomten eller marken runt mig. Jag är ganska säker på att räven har skabb på ena höften men jag kan ju absolut inte vara säker till 100%

Jag har pratat med markägaren och har nu hans tillstånd att avliva räven så egentligen är det inga problem för mig.

Men visst är det så att jag inte behöver markägarens tillstånd om man nu ska följa lagen till punkt och pricka?

Vad skulle hända om jag inte hade markägarens tillstånd och det skulle visa sig att räven inte har skabb när jag väl har avlivat den?

Känner jägareförbundet till om det finns några liknande fall som blivit fall för åtal om olaga jakt eller liknande?

Publicerat

Återigen får nog Ola fylla på men du har helt klart en möjlighet enligt §40a Jaktförordningen.

Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark.

Så du kan helt klart avliva skabbräven. Du ska bara komma ihåg att du har hela bevisbördan såväl vad gäller djurets belägenhet som motivering att avlivningsmetoden varit relevant. Det finns, vill jag minnas, en del fall där man använt icke-ändamålsenliga metoder för avlivningen...

Publicerat

är det samma om det kommer en skadad ren?

Publicerat
  • Författare

Jag antar att det är 40 b som avses... vilket sen ger svar på frågan om ren... ren är ett tamdjur, således inte frilevande.

40 b § Anträffas frilevande vilt så skadat eller i sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark. Förordning (2009:1265).
Publicerat

Helt rätt Dahla, för tidigt på morgonen för att få paragraferna rätt på "frihand"...

Du har också helt rätt angående ren. Den bahandlas i alla sammanhang som ett tamdjur med ett annat regelverk. Gäller t ex också i trafiken där de inte ingår bland de vilt vi organiserar eftersök på...

Publicerat
  • Författare

Följdfråga då, har jag någon anmälningsplikt enligt svensk lag ifall jag avlivar djur enligt ovan nämna paragraf?

Publicerat

Bara om det är "statens vilt" och dit hör inte räv.

• 10 months later...
Publicerat

Då är det alltså ok att avliva t ex trafikskadat lo eller varg (och givetvis sedan rapportera detta)?

Publicerat

Då är det alltså ok att avliva t ex trafikskadat lo eller varg (och givetvis sedan rapportera detta)?

Visst. Dock kan du med absolut säkerhet räkna med att man kommer att undersöka om det verkligen var befogat att avliva djuret i dessa två fall. Vilket det finns de som fått erfara...

Ett gott råd är alltså att kontakta polis först, om du inte är väldigt säker på din sak.

Publicerat

Visst. Dock kan du med absolut säkerhet räkna med att man kommer att undersöka om det verkligen var befogat att avliva djuret i dessa två fall. Vilket det finns de som fått erfara...

Ett gott råd är alltså att kontakta polis först, om du inte är väldigt säker på din sak.

Om polisen inte tillstyrker avlivning och djuret senare avlider, kan berörd myndighet då fällas för djurplågeri?

Rent teoretiskt?

Publicerat

Nä eftersom du inte behöver deras tillstånd - du får avliva den ändå om det är befogat. Problemet är att du har ansvaret om du gör en felbedömning.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.