Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 19/10

Featured Replies

Publicerat

Blev till att ge sig ut en runda igår.

Killen som ringde brukar sitta ute mycket och förvarnar alltid när han ska ut.

Han vaktade vid en potatis/stubbåker. Hade kommit ut 4 grisar i 60-70kg klassen. Efter en stund fick han läge på en och tyckte skottet kändes bra. (en säker skytt, har skjutit ca 15 inanan i år utan att jag behövt rycka ut)

När jag kom dit så hade de inte lyckats hitta skottplatsen. Men med lite bättre ljus så kunde jag hitta den rätt snabbt. Mörkt blod , lite grynigt, men ingen lukt av maginnehåll. Leverträff?

Han hade sett några av grisarna försvinna norrut, men visste inte hur många.

Vi provade att spåra med Lina. Hon gick norrut. Var väl inne 75m i skogen men hittade inget blod så vi gick tillbaka och tog om. När vi kom ut på åkern markerade hon på ett nytt ställe vid en stenmur men syntes inget där heller.

Så jag började om på skottplatsen, nu hittade hon ett spår västerut. Gick väl på det 150m innan jag tyckte det kändes fel. Men när jag skulle vända så lyckades Lina backa ur halsbandet och drog som en avlöning. Rätt snart hade hon hunnit iväg nästan en kilometer.

Så jag gick och hämtade Funny under tiden. Satte henne på spåret men hon flackade mest omkring. Men i norra kanten på åkern blev det bättre drag, var precis vid stenmuren där Lina markerade. Så vi följde spåret 200m från skottplatsen. Men jag ville inte släppa en hund till. Trodde nog knappt att det var rätt spår heller. Så efter att gått ytterkanterna på åkern utan att Funny markerat på fler ställen så satte jag henne i bilen och väntade in Lina. Hon hade varit iväg ca 2km fågelvägen och troligen skällde hon en stund också men vi var inte säkra i blåsten.

När Lina kom tillbaka drog hon ett par rundor i närområdet för att va säker på att där inte fanns några grävlingar. :lol: Sen drar hon rätt förbi oss in på det spåret Funny följde. Går rätt sakta därinne, men ser att hon vänder och går tillbaka i nästan samma spår en bit men sen vinklar hon. Strax efter kommer upptaget 350m från skottplatsen. Fast direkt och det hörs på skallet att det nog är rätt gris för hon öser på som satan.

Ser att det är närmare att gå på från andra hållet så vi tar bilen runt. Har strax över 100m när jag går av vägen. Men förstår direkt att det inte blir lätt att komma till skott. Björksly och en matta med självföryngrad gran. :rolleyes: Men kommer in rätt nära direkt men är inte så lätt att se hund och gris samtidigt. Grisen är väl inte så pigg när lite av tarmarna sticker ut, men tillräckligt pigg för att markera utfall mot hunden.

Blir lite kurragömmalek i buskarna. Och jag lyckas med konststycket att skjuta 2 bommar innan jag till sist får dit en smäll.

Blev inte så lätt att dra ut den sen heller. Var "lite" tätt. :lol:

Brydde mig inte om att undersöka grisen så noga efter ingångshål, men lär väl få veta det av skytten om några dar.

Tror att det var vinden som ställde till det lite för hundarna ute på åkern.

Sen gjorde ju jag ett antal misstag.

Lita på hunden.

Sätt på halsbandet riktigt så inte hunden smiter. (har hänt en gång tidigare)

Skjut inte bredvid grisen.

Är ju skönt att ha Lina som reder ut husses misstag.

Tror nog Funny hade löst det också om hon fått chansen för hon var ju på rätt spår.

Publicerat

Man lär så länge man lever!

Alltid svårt på öppna ytor med vind, huvudsaken är att ni nådde målet. Vägen fram e egentligen oviktig?

/ekebo

Publicerat

Jepp! Eller en död gris är en död gris :rolleyes:

Sen spelar det ingen roll vad som hände dessförinnan för ni fixade Biffen! Bra jobbat!

//jonas

Publicerat

Gott jobbat.. skjuta har du nog alldrig kunnat så de va väl ingen lärdom.. :D

Skämt o sidor..

O på tal om dåliga skott..

Jacob sköt en rejäl galt i helgen för sin gamla "grisrena" :D karelare..

en nasse på 140 pannor o 8-9 cm synliga betar, första skottet för långt bak o nytt ståndskall en 300m bort.

Han gick in så han visste va hunden va o såg var björkarna rörde sig o lite av raggen på grisen..

4 skott senare mot där han trodde bogen va på galten så låg den där..

Fast de va väl bara 3 hål i grisen.. typ lite här o där..

Som han sa..

Tänker faen inte gå i närkamp med en stor galt till... :D

Publicerat

Bra jobbat.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Brydde mig inte om att undersöka grisen så noga efter ingångshål, men lär väl få veta det av skytten om några dar.

Kom på att jag glömt att rapportera. :P

Var en leverträff som gått ut lågt i buken, enl skytten.

Själv hade jag bara en träff. :lol: