Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka precision

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, Undrar om någon vet hur precisionen på tikka t3 bautte lite är på olika håll? på kanske 50, 10, 150 och 200 meter?

Publicerat

Det beror på vapnet, skytten, ammon och förhållandena,

men en tikka T3 skall kunna skjuta under 25 mm på 200 meter med fem skott, givetvis mindre än så på kortare håll.

Bössan skjuter oändligt mycket tightare än 98 procent av oss som har rätt att äga dem.

Som en ren upplysning, det du frågar är i stil med hur långt är ett snöre, eller hur fort kan jag köra min bil,

dvs det beror på.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack, jag förstår vad du menar. :rolleyes:

Jag köpte vapnet för att jakten jag bedriver är oftast drevjakt som drevkarl eller passkytt i skogen.. Så frågan var igentligen om man på smygjakt vågar skjuta med vapnet på lite längre håll? Då de "iallafall för mig" är svårt att komma närmare än 100 meter.

Publicerat

Jag köpte vapnet för att jakten jag bedriver är oftast drevjakt som drevkarl eller passkytt i skogen.. Så frågan var igentligen om man på smygjakt vågar skjuta med vapnet på lite längre håll? Då de "iallafall för mig" är svårt att komma närmare än 100 meter.

Det svaret ligger enbart i din förmåga, pangen har kapacitet att göra det, men tillsammans gör ditt svar mig osäker, lova oss att du tränar ordentligt och väl innan du tar skott på det lite längre hållet,

dvs det du säger är 100 och några meter.

Har du skjutkäpp? Det är ett sanslöst bra redskap för skytte under smygjakt.

/Christian

Publicerat

Tycker att svaret på din fråga är ganska enkel: testa på bana vilken framförallt DIN förmåga att träffa på längre håll är, för din Tikka har definitivt potential att skjuta tätt med rätt ammo. Och när du tränar/testar så gör det med samma stöd du ska skjuta med under praktisk jakt, tex skjutkäpp,benstöd eller dyl. Du ska defenitivt INTE ge dig ut och lita blint på vapnet på praktisk långhållsjakt utan att testa DIN förmåga.