Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Till er som har begrepp om restvikt på en kula

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fundering kring älgkon som jag sköt i lördags. Kan en kula Woodleigh 400 gr har 100 % i restvikt? :rolleyes::lol::lol: Kulan är skjuten ur en 24´pipa från 416 rem mag och V0 =730m/s och skottavstånd ca. 50 m. Jag har vägt den idag på ICA, Kalix på en krönt våg för den hade ju fastnat på insidan av skinnet på andra sidan kon. :lol:

Jag tackar på förhand för ett bra svar! :lol:

post-144-1287490751_thumb.jpg

Publicerat

Tja det kan ju bara en massa gosigt som följt med ut bakpå manteln som tom höjer vikten men svaret är nej,

100 procent restvikt på en gramvåg är inget svar på din fråga, skaffa en med grainkänslighet eller en våg som väger tusendels gram.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Tja det kan ju bara en massa gosigt som följt med ut bakpå manteln som tom höjer vikten men svaret är nej,

100 procent restvikt på en gramvåg är inget svar på din fråga, skaffa en med grainkänslighet eller en våg som väger tusendels gram.

/Christian

Tack för svaret Christian! :rolleyes:

Lite mer info:

Kulan har legat i blöt över natten från lördags till söndag kväll för att lösa upp ev. rester som fastnat på kulan och därefter spolade jag av den från alla håll och kanter för att få bort ev rester. Så det som ev. är kvar är minimalt.

Publicerat

Ja då återstår enbart vågens noggranhet,

en kulas vikt ökar inte genom att den har expanderat och en viss mängd material måste ha kommit att lämna den, om än kanske otroligt lite.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Ja då återstår enbart vågens noggranhet,

en kulas vikt ökar inte genom att den har expanderat och en viss mängd material måste ha kommit att lämna den, om än kanske otroligt lite.

/Christian

Ja, det är det!

Nej, det kan den verkligen inte!

Publicerat

Lsjonsson:

om du tar en blybit och drar den på diskbänken blir det ett litet grått spår... om än bara några atomlager tjockt.

detta sker således även i djuret. om man kollar på filmer där de filmat kulan när den träffar ser man att det bildas en liten gasbubbla vid anslaget då blyet möter motstrånd. restvikt på 100%= helt omöjligt.

samtalskvaddaren kalle

Publicerat

Kulan kanske vägde mer än 400gr innan du sköt den, väger man ett gäng kulor så skiljer det ju lite mot vad som står på förpackningen.

Inga jätteskilnader men +-några grains är nog inte omöjligt på en så tung kula.

Kanske kan förklara dina 100%

/Petter

Publicerat
  • Författare
Lsjonsson:

om du tar en blybit och drar den på diskbänken blir det ett litet grått spår... om än bara några atomlager tjockt.

detta sker således även i djuret. om man kollar på filmer där de filmat kulan när den träffar ser man att det bildas en liten gasbubbla vid anslaget då blyet möter motstrånd. restvikt på 100%= helt omöjligt.

samtalskvaddaren kalle

Jag ska väga kulan nästa gång jag åker till kompisen som laddar åt mig så får han väga den på en våg som visar decimaler. :blush:

Publicerat
  • Författare
Kulan kanske vägde mer än 400gr innan du sköt den, väger man ett gäng kulor så skiljer det ju lite mot vad som står på förpackningen.

Inga jätteskilnader men +-några grains är nog inte omöjligt på en så tung kula.

Kanske kan förklara dina 100%

/Petter

Ja, det kan den ha gjort! Hur ska man veta vilken kula man har tagit om man har märkt dom alla och ha numrerat dom i patronbältet så bör man ha någotsånär koll på vilken man ha tagit??? :blush:;)

Publicerat

Någon mer än jag som reagerade på att en kula ur dylik patron skulle få för sig att stanna kvar i en älg. :rolleyes:

Publicerat
Någon mer än jag som reagerade på att en kula ur dylik patron skulle få för sig att stanna kvar i en älg. :rolleyes:

njae, titta på den och tänk hur trögt det är att skära igenom älgskinnet och hur elastiskt det är. trots att kulan har tyngd och energi kvar så är farten inte så hög, den behöver mycket fart för att penetrera uppsvampad, skulle gissa på 300+ m/s vilket inte är säkert den hade med den paraplyformen.

Publicerat
Ja, det kan den ha gjort! Hur ska man veta vilken kula man har tagit om man har märkt dom alla och ha numrerat dom i patronbältet så bör man ha någotsånär koll på vilken man ha tagit??? :rolleyes::lol:

Du får gravera vikten i kulbotten :lol: eller bara ta med ett skott per jakttillfälle..

Kvittar väl egentligen i detta fall har du nog ganska nära 100% oavsett vilken du väljer.

/Petter

Publicerat
  • Författare
Du får gravera vikten i kulbotten :D eller bara ta med ett skott per jakttillfälle..

Kvittar väl egentligen i detta fall har du nog ganska nära 100% oavsett vilken du väljer.

/Petter

Gravering är nog det enda som kan skilja kulorna åt. :D