Publicerat Oktober 19, 201015 yr ja, sitter och klurar på en del som jag tror att ni som är pålästa kan svara på. det här med räffelstigningen. på min tikka är den 1/11 och på exempelvis brownings x-bolt är denna 1/12. vad har detta för betydelse med olika ammo? som jag har halvförstått det hela har det med vikt på kulor att göra men hur mycket skiljer det egentligen på 11 eller 12 rent praktiskt? vilket vikt på kulan passar tikkan, vilken passar browingen i detta fallet? om ni har tid och lust får ni gärna lämna en enkel grundbeskrivning i detta med räffelstigingen. edit: jag förstår självfallet att stigningen sätter kulan i rotation. men jag menar varför använder man inte 1/6 eller 1/21 istället?
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Inte helt insatt i ämnet, men jag har för mig att militära vapen har en annan stigning än civila. Varför, och åt vilket håll det skiljer har jag ingen aning om...
Publicerat Oktober 21, 201015 yr En tvärare stigning lämpar sig bäst för tunga kulor och en flackare för lätta. Vad siffrorna betyder är att räfflingen går 1 varv på 11 tum tex. 1/11 och 1/12 lämpar sig bäst för kulor mellan 168-180grain. 1/14 som jag har lämpar sig bäst för kulor runt 150 grains. Detta i 308win,andra kalibrar-andra kulvikter vid samma stigningar. /Mike
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare En tvärare stigning lämpar sig bäst för tunga kulor och en flackare för lätta.Vad siffrorna betyder är att räfflingen går 1 varv på 11 tum tex. 1/11 och 1/12 lämpar sig bäst för kulor mellan 168-180grain. 1/14 som jag har lämpar sig bäst för kulor runt 150 grains. Detta i 308win,andra kalibrar-andra kulvikter vid samma stigningar. /Mike precis det jag sökte. tack och bock mad mike. nu har jag lite mer kött på benen nästa gång jag köper ammo.