Jump to content

preoperativ träning/hundsim

Recommended Posts

jag har fått ordination av ortopeden att frasse (JRT) skall träna så mycket som det går nu i tre veckor innan han skall opereras i höften, för att han inte skall tappa muskulatur. att vila honom som veterinären samt djursjukhuset sagt var inte rätt om jag ville att han skall få ett snabbt tillfrisknande efteråt. de rekommenderade att han simmar och jag kunde göra detta korta stunder hemma i badkaret om jag ville. så jag har provat det. han gillar det men han kör någon form av turbovariant och paddlar på som fan! :rolleyes:

jag har inte hunnit skaffa flytväst, men det är heller inte vatten nog för att han skall kunna simma fritt. han verkar dock skita fullständigt i att jag håller honom under magen och håller tillbaka med andra handen mot bringan. om hans pipleksak inte ligger i vattnet framför simmar han inte. när den gör det så tar han i för kung och fosterland :P

han verkar tröttna på 30-40 sekunder och då tappar han tempo och då får han "komma ifatt leksaken". då slutar han tills jag säger loss och puttar iväg den - då är det turbo igen!

han tycker det e skitkul och vill själv hoppa i efteråt.

frågor:

har någon en bild på stretchschema som du skulle kunna lägga upp? bild eller länk typ...

räcker det i början med 3-4 intervaller a´ 30-40 sekunder eller är det för lite/för mycket?

resultatet är att bakkärran blir lite svajig när han kommer upp ur vattnet i 15-20 minuter efteråt och jag försöker sen stretcha lite. han blir fantastiskt lugn av det vilket han behöver.

tacksam för svar.

/Kalle

Hej Kalle!

Jag ser framför mig när han simmar frenetiskt i badkaret ;)

det känns som ett hundsim skulle vara bättre, för att få rätt rörelsemönster och att han får utnyttja full kraft i sina simtag.

På hundsimmen finns det också kunniga människor som kan hjälpa en med stretchingen efteråt.

Där brukar de även ha flytvästar att låna ut.

Jag googlade lite och såg att det finns ett hundsim i Löddeköpinge ( Lödde hundsim ).

Djursjukhuset i Helingborg har också.

Lycka till med operationen när det blir dags ;)

Mvh Cathrine