Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GPS i mobilen, någon kunnig?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar någon här är duktig på telefoner med gps! Och om någon har något bra tipps på gps program som man kan lägga in egna kartor i osvosv. Har sökt i flera dagar på google och har försökt att få programmet trekbuddy att funka men det är spärrat, går det att komma förbi? Det är en sony ericsson Satio jag har:) MVH

Publicerat
Jag undrar någon här är duktig på telefoner med gps! Och om någon har något bra tipps på gps program som man kan lägga in egna kartor i osvosv. Har sökt i flera dagar på google och har försökt att få programmet trekbuddy att funka men det är spärrat, går det att komma förbi? Det är en sony ericsson Satio jag har:) MVH

Vad menar du med spärrad?

De flesta tror jag skapar kartor till TB med Googleak.

Publicerat
  • Författare
Vad menar du med spärrad?

De flesta tror jag skapar kartor till TB med Googleak.

Det programmet är spärrat till symbian telefoner nu mera. Tänkte om det gick att komma förbi spärren på något vis? :rolleyes: vad står TB för? :P MVH

Publicerat
Det programmet är spärrat till symbian telefoner nu mera. Tänkte om det gick att komma förbi spärren på något vis? :rolleyes: vad står TB för? :P MVH

TB = trekbuddy

Fast inte är det spärrat till enbart Symbian...

Här är filerna till din Sony Ericsson lur:

http://www.trekbuddy.net/releases/0.9.99/trekbuddy.jad

http://www.trekbuddy.net/releases/0.9.99/trekbuddy.jar

Kommer från denna sidan:

http://www.trekbuddy.net/releases/0.9.99/index.html

Publicerat
  • Författare
TB = trekbuddy

Fast inte är det spärrat till enbart Symbian...

Här är filerna till din Sony Ericsson lur:

http://www.trekbuddy.net/releases/0.9.99/trekbuddy.jad

http://www.trekbuddy.net/releases/0.9.99/trekbuddy.jar

Kommer från denna sidan:

http://www.trekbuddy.net/releases/0.9.99/index.html

Jag har laddat ner filerna tidigare men det var spärrat eller är det där något annat? nyare version? :rolleyes: MVH

Publicerat
Jag har laddat ner filerna tidigare men det var spärrat eller är det där något annat? nyare version? :rolleyes: MVH

Sorry, jag bommade att det är en Satio du har.

Du skall ha dessa filer: standard for Symbian (S60,UIQ)

Satio är baserad på S60 från Nokia...

Funkar inte detta så vete sjutton vad som är fel.

Publicerat
  • Författare
Sorry, jag bommade att det är en Satio du har.

Du skall ha dessa filer: standard for Symbian (S60,UIQ)

Satio är baserad på S60 från Nokia...

Funkar inte detta så vete sjutton vad som är fel.

Jag fick programmet att fungera nu!:) Tack för hjälpen;D Du har ingen kunskap om att göra kartor? jag är ute efter något som liknar terrengkartan, har google maps på telen nu men det duger inte jag vill se myrar och berg osv:) MVH

Publicerat
Jag fick programmet att fungera nu!:) Tack för hjälpen;D Du har ingen kunskap om att göra kartor? jag är ute efter något som liknar terrengkartan, har google maps på telen nu men det duger inte jag vill se myrar och berg osv:) MVH

Jag har sett folk som har konverterat gröna kartan till trekbuddy fast detta är inte helt kurant så du får nog nyttja dina googlekunskaper till detta :)

Det finns dock ett antal verktyg för att konvertera/skapa kartor till trekbuddy. Börja där och se vart du hamnar!

Publicerat
  • Författare
Jag har sett folk som har konverterat gröna kartan till trekbuddy fast detta är inte helt kurant så du får nog nyttja dina googlekunskaper till detta :)

Det finns dock ett antal verktyg för att konvertera/skapa kartor till trekbuddy. Börja där och se vart du hamnar!

Tack för hjälpen! jag har nu fått den hjälp jag behöver:) är detta lagligt? isf kunde jag ju lägga upp en liten guide här, kanske skulle uppskattas eller vad säger du? :) MVH

Publicerat
Tack för hjälpen! jag har nu fått den hjälp jag behöver:) är detta lagligt? isf kunde jag ju lägga upp en liten guide här, kanske skulle uppskattas eller vad säger du? :) MVH

Nja, jag tror inte det är helt ok så därför vill jag inte skriva någonting om det här.

När jag testade sist så konverterade jag kartor från google maps samt att jag scannade papperskartor som jag petade in i trekbuddy, men det var länge sedan...

Sök på nätet och du skall finna!

Publicerat
  • Författare
Nja, jag tror inte det är helt ok så därför vill jag inte skriva någonting om det här.

När jag testade sist så konverterade jag kartor från google maps samt att jag scannade papperskartor som jag petade in i trekbuddy, men det var länge sedan...

Sök på nätet och du skall finna!

Okej:) jag har ingen aning jag heller hur det ligger till? Ja jag har hittat guider nu hur man gör, var ganska enkelt att hitta som tur var;) MVH

Publicerat

Varför köpte du inte en Nokia på en gång för ist? Jag har en Nokia X6 16 Gb minne med gps klart. Jag har lagt in alla älgpass hos oss och sedan har jag gjort rutter m. m. Den kan rita kartor efter norr. Fungerar lika bra i skogen som på landsväg. Eftresom elektroniken och ingen telefon el. väldigt få tål regn så har jag alltid en 1 l fryspåse med mig i fickan så att jag snabbt kan skydda den vid ett ev. regn. :)

http://www.nokia.se/hitta-produkter/produk...specifikationer

:)

Publicerat
Varför köpte du inte en Nokia på en gång för ist? Jag har en Nokia X6 16 Gb minne med gps klart. Jag har lagt in alla älgpass hos oss och sedan har jag gjort rutter m. m. Den kan rita kartor efter norr. Fungerar lika bra i skogen som på landsväg. Eftresom elektroniken och ingen telefon el. väldigt få tål regn så har jag alltid en 1 l fryspåse med mig i fickan så att jag snabbt kan skydda den vid ett ev. regn. :D

http://www.nokia.se/hitta-produkter/produk...specifikationer

:D

Nja, det handlar inte om vilken telefon man har, det handlar bara om vilken mjukvara man kör.

Vidare är en Satio i princip en Nokia, fast med bättre hårdvara och vettigare UI :P

Det finns en massa bra GPS-baserade mjukvarar till telefoner, bara priset som skiljer dessa åt och mjukvaran denna tråden handlar om är både gratis och vettig, dock medföljer inga kartor...

Publicerat
Nja, det handlar inte om vilken telefon man har, det handlar bara om vilken mjukvara man kör.

Vidare är en Satio i princip en Nokia, fast med bättre hårdvara och vettigare UI :P

Det finns en massa bra GPS-baserade mjukvarar till telefoner, bara priset som skiljer dessa åt och mjukvaran denna tråden handlar om är både gratis och vettig, dock medföljer inga kartor...

Jag har en HTC Legend, vad kan du rekomendera till den?

Publicerat
Jag har en HTC Legend, vad kan du rekomendera till den?

Trekbuddy t ex fungerar utmärkt på Android och är ett mycket bra gratisalternativ.

Jag har dock inte sett några vettiga andra navigeringsapplikationer med högupplösta kartor för android ännu i premiumsektorn... (kan bero på att andoidanvändarna inte är vana att betala för sina applikationer :P )

Publicerat

Vidare är en Satio i princip en Nokia, fast med bättre hårdvara och vettigare UI :D

Ja, jag vet och det sitter ju symbian i Nokian och jag har då aldrig haft några problem med det som han nämner.

Det är en hel vetenskap med alla program som finns tillgängliga till mobilerna idag. :P

Publicerat
  • Författare

Jag har nu fått fart på programmen och kirrat en karta men jag ser inte min egen position? Jag har eniros karta i programmet nu men det enda jag kan göra är att titta på kartan?:) MVH

Publicerat

Hej alla. Tänkte kapa lite i tråden. Hur får ni hem googleak? När jag försöker står det bara att jag ej har auktoritet för detta. Sedan när jag försöker registrera mig på TB så skall man skriva in en krypterad kod för att verifiera att man inte är spambot och denna kod får jag inte fram. Har provat på 3 datorer och 2 Android telefoner utan resultat. Kan jag hitta programmet någon annanstans?

Tack på förhand

/Stefan

Publicerat
  • Författare
Hej alla. Tänkte kapa lite i tråden. Hur får ni hem googleak? När jag försöker står det bara att jag ej har auktoritet för detta. Sedan när jag försöker registrera mig på TB så skall man skriva in en krypterad kod för att verifiera att man inte är spambot och denna kod får jag inte fram. Har provat på 3 datorer och 2 Android telefoner utan resultat. Kan jag hitta programmet någon annanstans?

Tack på förhand

/Stefan

Bättre om du gör kartorna i mobac (mobile atlas creator) Eniros kartor ligger där i så de är bara att markera det område du vill ha:) brukar configuera med 4 olika zoomnivåer åså är det bara att välja vilket gpsprogram du har och i de här fallet trekbuddy så då gör programmet kartorna i rätt filsort för Trekbuddy:) MVH

Publicerat
Bättre om du gör kartorna i mobac (mobile atlas creator) Eniros kartor ligger där i så de är bara att markera det område du vill ha:) brukar configuera med 4 olika zoomnivåer åså är det bara att välja vilket gpsprogram du har och i de här fallet trekbuddy så då gör programmet kartorna i rätt filsort för Trekbuddy:) MVH

Har provat att köra den men kartorna blir bara 256x256 uppe i vänstra hörnet. och har försökt ändra men det vill inte funka.

Sedan eniros kartor är inte direkt uppdaterade i går, Iaf inte deras satelit som är snudd på 10 år gammal!

Verkar som att kartprogrammet inte är gjort för så stor skärm som det är på min lur, då själva "siktet" är utanför kartan så lämnar den "märken" efter sig dvs att vart man än drar siktet så blir det som fastbränt.

/Stefan

Publicerat
  • Författare
Har provat att köra den men kartorna blir bara 256x256 uppe i vänstra hörnet. och har försökt ändra men det vill inte funka.

Sedan eniros kartor är inte direkt uppdaterade i går, Iaf inte deras satelit som är snudd på 10 år gammal!

Verkar som att kartprogrammet inte är gjort för så stor skärm som det är på min lur, då själva "siktet" är utanför kartan så lämnar den "märken" efter sig dvs att vart man än drar siktet så blir det som fastbränt.

/Stefan

Okej, jag är väldigt ny på det här men har prövat säkert 100 olika program och har fastnat för det här, det är gratis och "bra" Men ditt problem har jag ingen kunskap alls om :huh: vad har du för lur? MVH