Publicerat Oktober 20, 201015 yr Jo som rubriken lyder så har jag ett litet dilemma angående pürschjakten på rådjur. Jag blev med i ett jaktlag nu i Juni i år, och tog jägarexamen i Maj i år. Jag har varit ute och Pürschat ganska mycket i år och haft turen att skjuta en bock, en killing och en räv . Var även med på älgjakten men då kammade jag noll! Nu till dilemmat: Jaktsuget är så enormt stort nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Men jag vågar inte gå ut och pürscha rådjur nå mer nu när jag redan skjutit 2st i år. Ska jag vara rädd för det eller ska jag gå ut och jaga endå? Jag är rädd för att folk ska bli griniga om jag skulle få äran att skjuta ett till :/. Visserligen så har vi inte nå begränsningar angående antal rådjur / jägare, men det känns lite konstigt endå! Jag tänkte ut å jaga räv, men kommer "guldbocken" så vill man ju gärna pilla på avtryckaren! Jag har ju skjutit 1 räv och skjuter jag 1 till så borde jag våga skjuta ett rådjur till. Funderar på om man ska säga att man skjuter vartannat rådjur och vartannat räv. Eller hur ska jag göra !?
Publicerat Oktober 20, 201015 yr Gå framförallt på hur mycket rådjur som finns på marken och hur mycket jakt stammen tål. Kom ihåg att räkna in dom rådjur som andra i laget och gärna grannlagen fällt också. Sedan vet ju inte jag hur dom är i ditt lag, i vissa lag finns det ju griniga människor som har svårt att glädjas åt andra jaktlycka och låter avundsjukan ta över. I mitt lag är vi tack och lov förskonade från dom. Så tänk efter om du har någon som verkar avundsjuk i laget eller om du enbart fått gratulationer av folk då du berätta om din jaktlycka. Och sist men inte minst, gratulerar till en lyckad rådjursjakt, purshjakten på rådjur hör nog till det roligaste som finns.
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Är ju mycket som spelar in. Bl.a vilttäthet, markstorlek, antal jägare och hur många rådjurshundar det finns i laget. Men eftersom du ställer frågan här så tror jag du nog känner själv att det är mycket tveksamt om du ska skjuta fler. Så ta och ge dig ut och jaga räv i stället.
Publicerat Oktober 21, 201015 yr Är ju mycket som spelar in. Bl.a vilttäthet, markstorlek, antal jägare och hur många rådjurshundar det finns i laget. Men eftersom du ställer frågan här så tror jag du nog känner själv att det är mycket tveksamt om du ska skjuta fler. Så ta och ge dig ut och jaga räv i stället. +1. Satsa hårt på predatorerna, alltså kråkfågel, räv, grävling mfl, så gynnar du småviltstammarna och du hamnar i god dager hos laget, ( om det är förnuftiga människor vill säga), för predatorjakt brukar alltid uppskattas, speciellt av de som inte orkar bedriva den själv.. Och grattis till en bra start på jägarlivet.
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Japp! Skjut räv mm. Du slår 2 flugor i en smäll genom att man blir populär i jaktlaget genom att göra det, samtidigt som det just i år är särskilt viktigt efter den tunga vintern. Men allt hänger ju på stammen på din mark och vad övriga jaktlaget tycker. Det är dessutom gott om räv i år så det är ett ypperligt tillfälle att lära sig jakten! Skjuter du räv kan det inte bli fel. Bäst att safe´a i det här läget :-)
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Det finns andra saker att jaga i livet än just rådjur, du har säkert läst massor om olika forumisters jakt på svartfågel, på nötskrikor, på grävling mm. Er mark kanske har ett behov av viltvårdsåtgärder? Jag lovar dig att känslan efter goda viltinsatser är enormt berikande, att se att man får fler djur på marken, kanske rent av nya viltslag. Bredda dig i din jaktrepertoar. /Christian