Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad skulle du välja?

Featured Replies

Publicerat

Som sagt vilken skulle du välja och varför?

Remington 700 sps - 7900 kr

/

Howa 1500 ranchland compact med Nikko stirling 3-9x42 - 6900kr

båda i samma kaliber...

Publicerat

Jag skulle köpt Howan. Har känt på den och gillade den skarpt för mina behov.

Skall köpa den. Kommer dock försöka pruta ned den om man skiter i siktet. Inget jag vill ha på min bössa.

Publicerat

Jag vill inte sabba dina studsarplaner, men för dom pengarna kan du få en riktig studsare av hög kvalitet - men du måste välja begagnat.

mvh Danne

Publicerat
Jag vill inte sabba dina studsarplaner, men för dom pengarna kan du få en riktig studsare av hög kvalitet - men du måste välja begagnat.

mvh Danne

Vad är det som gör att det inte är hög kvalité på en ny Howa 1500 då?

Publicerat
  • Författare

ok, men här gällde frågan dessa två bössor, nya...

Man kan säkert få massor med andra bössor som är bra/bättre

för samma eller lägre pris men det var inte frågan.

Publicerat

Howa har fått mycket bra kritik i tester speciellt avseende pipa-låda.

kolven kommer från Houge och är väl sisådär,jag har själv haft ett par sådana kolvar och dom är inte särskillt vridstyva men funkar hyffsat om inte kalibervalet är för grovt.

Bössan förtjänar dock en bättre kikare än Nikko ;)

/Mike

Publicerat

Haft en Remington 700 sps 30-06 och var kanon nöjd bytte endast för har som sagt drabbas av vapenbytarsjukan ;) Hade den modellen med löstagbart magasin och kan nog tycka man ska ha den med underbeslag i stället lite små strul med matningen och lite sämre infästning på magasinet men är vad jag tycker... Sköt en hel del med bössan på älgbanan ca 400 skott i sommar och inget fel på precisonen på den bössan skjuter som en dröm :D

Klämt och känt mycket på howa var grymt sugen på en ny sån då jag skulle byta men blev ingen affär på en sån även om den ser fin ut och visst har riktigt bra precision :D

Publicerat

Har en Howa 1500 i 30-06 och är i stort sett nöjd. Bössan är robust och skjuter fina träffbilder med rätt ammunition (av någon anledning inte med sako hammerhead).

Vissa har åsikter om trycket, men jag tycker det är i nästan samma klass som Tikka T3, dvs alldeles utmärkt.

Men köp ingen Nikko... ;)

Publicerat

Ja, jag ska väl inte påstå att det är dålig kvalitet på Howa och Remington, åtminstone inte deras grundkonstruktioner. Men jag tycker personligen att man får betydligt mer kvalitet för pengarna om man väljer begagnat i den prisklassen. Ungefär samma som när det gäller brythagelbössor, om än inte fullt lika stora skillnader.

Men vill man absolut ha fabriksnytt, så visst...

Och köper du Howan så försök i alla fall att få slippa Nikko siktet, om nu handlaren går med på att pruta bort det vill säga.

//Danne

Publicerat

Nikkosiktet kostar väl 400 i inköp så det är ju inte mycket att orda över... låt det sitta på tills du skaffar eller om du redan har nånting bättre... man vet aldrig när man kan behöva ett sikte i reserv. Jag såg nån annons (tror det var vapenlagret) där den kostade 6500 utan ringar och sikte...

edit: http://www.jakt-trofe.com/ har för 6500 utan sikte och ringar. Kanske finns ännu billigare om det är avgörande för om det är bra kvalité eller inte... ;)

Publicerat

tänk på att det är ganska stor skilnad på howa 1500 och howa 1500 ranchland, ranchland har en kortare sugrörspipa. Vanliga 1500 är mer lik sps:en i storlek... mellan ranchland och sps tveklöst sps... mellan vanlig 1500 och sps fortfarande sps pga alla roliga tillbehör....

Edit: En vanlig 1500 ligger på lite över 7000 tror jag. Då är skillnaden inte så stor.

Publicerat
  • Författare

ok, så här tänker jag;

Howan:

+ priset

+ gillar den greppvänliga kolven

+ kikarsiktet må vara av modell sämre men jag har inget

alls och med den strama budgeten tar jag hellre det än inget.

+ finns ju även i den lite udda helkammo utförandet "dessert" :)

- När jag provskjutit howa förrut så har repeteringen varit lite trög

och det var lätt hänt att slutstycket hakade upp sig ( kan iofs vara

den specifika bössan bara)

- verkar inte finnas lika mycket tillbehör

remington:

+ känns kvalitativ, lättsam mekanism.

+ löstagbart magasin ( tycker det känns smidigt)

+ mycket tillbehör

- inget kikarsikte ( om än av modell sämre)

- dyrare

Publicerat
ok, så här tänker jag;

Howan:

+ priset

+ gillar den greppvänliga kolven

+ kikarsiktet må vara av modell sämre men jag har inget

alls och med den strama budgeten tar jag hellre det än inget.

+ finns ju även i den lite udda helkammo utförandet "dessert" :D

- När jag provskjutit howa förrut så har repeteringen varit lite trög

och det var lätt hänt att slutstycket hakade upp sig ( kan iofs vara

den specifika bössan bara)

- verkar inte finnas lika mycket tillbehör

remington:

+ känns kvalitativ, lättsam mekanism.

+ löstagbart magasin ( tycker det känns smidigt)

+ mycket tillbehör

- inget kikarsikte ( om än av modell sämre)

- dyrare

Hade jag vart i din sits hade jag nog försökt leta något vettigt begagnat för dem pengarna med en kikare monterat finns mycket vettigt man får för dessa pengar... Nog en äldre Tikka, Sako, Remington 700 finns nog en hel del av dessa i kaliber 30-06 eller 308

Då jag köpt vapen har jag sällan haft mer pengar röra mig på och alltid lyckas man hitta något man vill ha :) Vilken kaliber har du tänkt dig ?

Publicerat
  • Författare

tycker 308 känns som en bra kaliber, begagnat kan jag tänka mig

alla dagar men hittar ingen av dem här bössorna i. har från början

kikat på dessa då dem tilltalar mig, och jag vill ha syntetkolv...

Publicerat

ja en Howa hadde ju inte vart fel

men hadde nog lagt till lite mer pengar o köpt en Remington

Publicerat
tycker 308 känns som en bra kaliber, begagnat kan jag tänka mig

alla dagar men hittar ingen av dem här bössorna i. har från början

kikat på dessa då dem tilltalar mig, och jag vill ha syntetkolv...

Ja 308 är en trevlig kaliber bytte mig den kalibern från 30-06 och det var en trevlig kaliber med :) Min remington 700 sps dm fick jag 5500:- 14 dagar innan älgjaktstarten här i norr och har nog inte sett dem ute på annons så mycket :D för mig en jaktbutik i kalix hade dem för 6900:- ny sa han som köpte min men vad den hette minns jag inte... Då jag bytte var jag inställd på köpa en bössa i ungefär samma prisklass som den jag sålde men lyckades få i hop ett par tusen till med å sälja bort någon annan bössa så fick mig en Tikka T3 Battue lite 308 begad för just under 9000:-

Men kolla in på fritid och vildmarksliv vad dom har begat dom brukar ha stort urval och skickar över hela landet ;)

http://www.fritidvildmarksliv.se/

Publicerat

Det "Cjl75" skrev var precis det jag menade tidigare - titta på beg. marknaden först.

Och titta gärna på begagnade Rem. 700, fast av bättre modell. Dom senaste lågprisvarianterna av 700:an som dykt upp de senaste åren tycker jag är bedrövliga. Nästan vanärar den gamla fina 700 -lådan.

Torsbo borde ha ett gott utbud av Remington, nya som beg.

Och siktet då... Ja, ett bra sikte eller "reservsikte" får man för en tusenlapp, och då menar jag ingen ny kines...

//Danne

Publicerat
  • Författare

har kikat idag igen och hittar faktiskt ingen bössa som är billigare eller

i samma pris...

Publicerat

Jag skulle kasta ett getöga på en begagnad Tikka M55 i 308 Win. Mycket hög kvalité till rimliga pengar..

Publicerat

Har du kollat på Marlin Xl 7 eller XS 7 (30-06 resp. .308), har själv en xl7 och är riktigt nöjd. Skjuter tätt och jämnt, ingen skönhet men ställbart trycke och lite inslitning av slutstycket så har det blivit en fin vardagsössa.

Priset är snorlågt, runt 5000kr, inte rostfritt men man kan inte få allt.

Publicerat
  • Författare
Har du kollat på Marlin Xl 7 eller XS 7 (30-06 resp. .308), har själv en xl7 och är riktigt nöjd. Skjuter tätt och jämnt, ingen skönhet men ställbart trycke och lite inslitning av slutstycket så har det blivit en fin vardagsössa.

Priset är snorlågt, runt 5000kr, inte rostfritt men man kan inte få allt.

jepp har kikat på den och klämt och känt men den tycker jag är på tok

för plastig, kändes helt ihålig och gillar inte att man måste repetera ut

patronerna för att plundra bössan... så nej ingen marlin xs 7 för min del...