Publicerat Oktober 22, 201015 yr Hej Kamrater, Ny här på forumet. Hade tänkt prova jakt på räv för första gången i mitt liv. Men skulle behöva passande amunition, varmint verkar intressant. Har en studsare som kan användas, den är i kaliber 30-06. (Tikka T3 lite ss) Vore ju kanon om någon med liknande gevär också kunde ge synpunkter på vilka amunitions sorter som funkat bra respektive mindre bra. Jag har inte så att jag kan handladda eller känner någon som sysslar med det Mvh/Peter
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Hej Kamrater, Ny här på forumet. Hade tänkt prova jakt på räv för första gången i mitt liv. Men skulle behöva passande amunition, varmint verkar intressant. Har en studsare som kan användas, den är i kaliber 30-06. (Tikka T3 lite ss) Vore ju kanon om någon med liknande gevär också kunde ge synpunkter på vilka amunitions sorter som funkat bra respektive mindre bra. Jag har inte så att jag kan handladda eller känner någon som sysslar med det Mvh/Peter Välkommen! efterssom du inte handladdar så finns det långt i från så mycket att välja på som det gör när man laddar själv, jag har själv vart ute efter varmint kulor till min 30-06. Det finns några fabriksladdade artiklar på vapex : http://www.vapex.se/eshop/index.php?cPath=265_266_548_440 Om du ska beställa där så ring när du ska de så att du är säker på att de har hemma, har vart med om långa leveranstider så som flera månader:) MVH
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Peter med dina förutsättningar hade jag inte ansett det motiverat med en särskild ammo, den ordinarie laddningen du har för all annan jakt är helt klart gångbar för jakt på räv med. Att handla från Vapex är en slags träning i det meningslösa, det tar evigheter ibland att få hem grejer, mitt tips om du är enträgen på att ha särskild ammo för räven är den 150 grains BT som Norma laddar i 30-06, den kommer att ge fina resultat. _______________________________ Skulle det visa sig att du bor nära någon forumist som du kan ladda tillsammans med är 110 grains V-max en kul grej att ha som varmint laddning men då är det en extremt explosiv kula som inte kan användas till något som man egentligen avser att äta av/på. Nåja välkommen hit. /Christian
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Sako super hammer head 150 gr. Skjuter hål i hål på 100 meter i min tikka t3 lite ss i .30-06 (fabriksladdat). Och kulan smashar och är inte lämpligt för matvilt enligt vad jag har erfarit. Har skjutit rådjur bakom bogen utan att få genomslag Men den är grym för räv.