Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ringar och fäste med vridmontage

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag är ny på forumet och även hyfsat ny inom jakt/vapen. Behöver lite expertishjälp.

Har en CG 3000 och ett helt nytt Trijicon Accupoint 2.5-10X56 som ska monteras på.

Min tanke är att jag tänkte skaffa ett fäste till siktet som gör att jag enkelt kan plocka av siktet.

Har eventuellt planer på att även skaffa ett drevjaktssikte inom snar framtid. Dessa vill jag då kunna byta mellan beroende på vilken jakt man kommer på.

Är det någon här som kan tipsa mig vad det är för saker jag behöver så vore jag väldans tacksam.

Tack

/Johan

Publicerat

Jag har såväl Leupold QR, Warne QD, vridmontage och hakmontage mm. på mina bössor. Samtliga fungerar men det är viktigt att se till att montaget är spänningsfritt. Vridmontaget är väl det som är mest "solitt" på en studsare men också långt dyrare än Warne QD, Leupold QR och QRW. Viktigt är att slipa in ringarna för de sårar lätt siktestuberna. Lägg med fördel hartspasta i dem sedan så glider inte siktet, extra viktigt om du har en tung vakglugg monterad. Hakmontaget är trevligt men idag svindyrt och tämligen oflexibelt (svårt att ha flera sikten då ögonavstånd, sikteslängd etc. kan ställa till det med baserna) och gör sig bäst på dubbelstudsare och drillingar av traditionellt snitt. Det är heller inte många som duger till att göra ett bra hakmontage idag heller. På en CG3000 borde baserna till Sauer 80 och 90 passa så det borde inte vara några problem att hitta lämpliga dito från EAW, Recknagel eller MAK.