Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bondat eller Inte Bondat

Featured Replies

Publicerat

Lapua Mega,, bondad, hård och fin. Vist är den det, inatt blev nog restvikten på en 12 grammare 11,9 gram och grisen gick 150 meter och var tvungen att ta hjälp av hund i den elendiga terängen där alla mossiga stenar liknade en gris. Första grisen jag sköt med Megan, har tidigare skjutit allt med Vulkan och då har det en flykt på kanske 5meter vid ett rent lungskott även om man inte ens träffat ett revben. Det var ett sådant skott i natt, mellan revbenen och rätt igenom.. kunde stoppa in pekfingret bara, på båda sidor iofs bra då inte många gram går bort. Lungorna, ett hål rätt igenom. Vulkanen, samma skott = total kolapps av lungorna bara mos, blödningen snabbare.. mycket snabbare. Mina Vulkan är slut. Nu åker jag och handlar en ask idag. Skjuter men ett rent bogskott i dom mekaniska delarna, då kan jag tänka mig att Megan är utmärkt.. mjukdelar, nää. Första gången jag behövt leta efter en gris. Första gången överhuvud taget som jag fått leta rätt på ett villebråd :rolleyes:

Publicerat

det känn spontant som det inte har med rubriken att göra utan mer om hårdheten på kulan. bondningen gör som du skriver att kulan håller ihop, men jag vet inte vilken kailber du har eller hastighet på kulan. det blir ganska kraftiga förändringar i uppförande om man höjer farten. om du trivs med vulkanen och den passar i vissa lägen ser jag inte varför du skall byta :rolleyes:

kalle

Publicerat

är megan verkligen bondad när blev dom det.

Publicerat

Är mega kulan verkligen bondad? lite styvare men inte bondad om jag minns rätt, poffat ett 10 tal grisar med megan som jag fick tips om här på jaktsnack av MKJ, riktigt nöjd och ingen har kommit utom synhåll, inte lika mycket mos som av vulcan men lämnar bra effekt i grisen, på älg kan jag inte heller klaga på kulan, sköt en älgkalv nu i september med vulcan snål om kött som jag är så satte jag skottet mellan revbenen ungefär en 3 klockan 2 om man tittar på figuren och den ramlade 150m bort.

egentligen samma händelse för dig som för mig, man kan nog inte belasta kulan för allt!

Publicerat

Lapua Mega,, bondad, hård och fin. Vist är den det, inatt blev nog restvikten på en 12 grammare 11,9 gram och grisen gick 150 meter och var tvungen att ta hjälp av hund i den elendiga terängen där alla mossiga stenar liknade en gris. Första grisen jag sköt med Megan, har tidigare skjutit allt med Vulkan och då har det en flykt på kanske 5meter vid ett rent lungskott även om man inte ens träffat ett revben. Det var ett sådant skott i natt, mellan revbenen och rätt igenom.. kunde stoppa in pekfingret bara, på båda sidor iofs bra då inte många gram går bort. Lungorna, ett hål rätt igenom. Vulkanen, samma skott = total kolapps av lungorna bara mos, blödningen snabbare.. mycket snabbare. Mina Vulkan är slut. Nu åker jag och handlar en ask idag. Skjuter men ett rent bogskott i dom mekaniska delarna, då kan jag tänka mig att Megan är utmärkt.. mjukdelar, nää. Första gången jag behövt leta efter en gris. Första gången överhuvud taget som jag fått leta rätt på ett villebråd :rolleyes:

Hej! Megan är inte bondad. Det finns bara en kula som är värd att satsa på och det är Rhino, den har en restvikt på 98%

och svampar upp så en 30-06 på 200gr. blir 22 mm.

Publicerat

håller med willy Rhino är den bästa kula jag jagat med . djuren springer sällan efter ett bog skott. rest vikten är superb

Publicerat

Ingen överdriven vän av hårda eller bondande kulor

men att en nasse drar 150 meter kan helt enkelt handla mer om att den hade precis andats in och hade ett fullt syresatt system,

vill minnas att du Skåningen berättade att de var lite rastlösa dessa grisar.

De enda sätten att få på platsen effekt är påverkan på CNS eller genom att skjuta sönder benstommen fram, i ena fallet är det frågan om att välja en mjukare kula och skottplacering och det andra är det frågan om att ha massor med kraft och en hård kula.

Jag kan inte säga vilken metod eller tänk som är bäst men själv har jag tenderat till att skjuta det höga lungskottet som då ger god effekt i lungor och påverkan på ryggraden och även en "på platsen effekt" en del synpunkter på detta har varit att det exempelvis på kron/älg är möjligt att pilla in kulan mellan lunga o ryggrad något jag ännu inte själv har sett men samtidigt tror jag att det återigen har varit erfarenheten vid bruket av för hårda kulor.

/Christian

Publicerat
.....

Jag kan inte säga vilken metod eller tänk som är bäst men själv har jag tenderat till att skjuta det höga lungskottet som då ger god effekt i lungor och påverkan på ryggraden och även en "på platsen effekt" en del synpunkter på detta har varit att det exempelvis på kron/älg är möjligt att pilla in kulan mellan lunga o ryggrad något jag ännu inte själv har sett men samtidigt tror jag att det återigen har varit erfarenheten vid bruket av för hårda kulor.

/Christian

Precis detta hände i vårt jaktlag för ett antal år sen. En passkytt sköt en ko som slog ihop i skottet, låg i ett dike men kom plötsligt på benen igen med full fart. När vi sedan gick på eftersöket spårades kon i ca 8 km innan den slutligen sköts, ingen sårlega trots väntan. Visade sig att kulan tagit alldeles i överkant på lungorna, när älgen sköts och ramlade så pumpade blodet friskt ur det första kulhålet...

Ammunitionen var 30-06 Woodleigh PP 180 grains laddad till ca 840 m/s. PP är ju en rätt blöt bondad kula, i det här extremfallet hade nog en obondad splittervilligare kula fått älgen på plats.

Publicerat
Lapua Mega,, bondad, hård och fin. Vist är den det, inatt blev nog restvikten på en 12 grammare 11,9 gram och grisen gick 150 meter och var tvungen att ta hjälp av hund i den elendiga terängen där alla mossiga stenar liknade en gris. Första grisen jag sköt med Megan, har tidigare skjutit allt med Vulkan och då har det en flykt på kanske 5meter vid ett rent lungskott även om man inte ens träffat ett revben. Det var ett sådant skott i natt, mellan revbenen och rätt igenom.. kunde stoppa in pekfingret bara, på båda sidor iofs bra då inte många gram går bort. Lungorna, ett hål rätt igenom. Vulkanen, samma skott = total kolapps av lungorna bara mos, blödningen snabbare.. mycket snabbare. Mina Vulkan är slut. Nu åker jag och handlar en ask idag. Skjuter men ett rent bogskott i dom mekaniska delarna, då kan jag tänka mig att Megan är utmärkt.. mjukdelar, nää. Första gången jag behövt leta efter en gris. Första gången överhuvud taget som jag fått leta rätt på ett villebråd :)

Jag själv skjuter med oryx i min 8*57 i år, och måste hålla med dig.

Jag tycker att bonade kulor är på gränsen hårda. Min tog revben in och ut men väldigt litet hål igenom älgen. (stor älg)

Ingen täkning på djuret, så skott nr två satt i halskotpelaren och djuret föllt.

, sköt en älgkalv nu i september med vulcan snål om kött som jag är så satte jag skottet mellan revbenen egentligen

Hur f*n ser man revbenen? och skjuter där i mellan !??

Var djuret utsvultet eller har du extremförstoring ?

/mvh.

Publicerat
håller med willy Rhino är den bästa kula jag jagat med . djuren springer sällan efter ett bog skott. rest vikten är superb

Swift A-frame är då i samma klass som Rhino. :)

Publicerat

Slumpens skördar. Har i många år jagat med A-frame i 30-06. Visst springer djuren en bit när inskottet går mellan revbenen och visst kan man få leta lite längre när man skjutit med dessa kulor. Det blir dock alltid genomskott och blod att titta efter och jag har hittills inte behövt hund när skottet suttit där det ska. Blir det träff på ett revben eller bogblad när skottet går in så blir det ju alltid mish mash av lungorna pga kulans deformation och splitter från ben.

Kör nu med Accubond, lite mjukare än A-frame men fortfarande lite hård. Har dock sparat 2 askar A-frame till grisvaket.

Föredrar hårdare kulor då det alltid blir genomskott.

Håkan Wistrand

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.