Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska kniven se ut

Featured Replies

Publicerat

Jag är en ny examinerad jägare och har varit ute och jagat några gånger nu men inte fått nått vilt än, ny börjar fel antar jag eller väldigt högljud.

Jag har funderat lite på ur en passnings kniv ska se ut.

Buköppnare har jag ingen men ett jäkla gäng med olika långa och tjocka knivar.

Själv brukar jag ha två knivar på mig när jag jagar, En med ett långt blad allt i allo kniv och en liten med väldigt kort blad "3-4 cm"

Tycker ni att den korta kniven räcker när man ska passa allt småvilt.

Publicerat

DSC01141.jpg

Jag kör oavkortat med den vanliga Mora 2000.

Publicerat

En ruskigt smidig kniv som funkar till passning av det mesta är Gerbers LST! Vill manha större modell finns LST Magnum, men personlgien föredrar jag standard modellen. Enligt mig en av de bästa knivar som tillverkats. Lätt att hålla vass och lätt attt hålla ren.

Men det är om man nu föredrar fällknivar.. :)

Publicerat

För att sota en älg är det bra med en lång kniv. Det gäller i viss mån även på rådjur.

För att skära inuti djuret vill jag ha kniven så kort att jag kan nå spetsen med pekfingret. (På den hand jag håller kniven i...)

Publicerat

Eller snarare vara,

vass gillar jag när de är.

/Christian

Publicerat

Det här med valet av kniv till jakten är högst personligt, vissa gillar si, anda så, vissa gillar buköppnare, vissa inte.

Jag har en uppsjö med knivar med varierande längd på bladet, men den som alltid kommer med till skogen är en kniv som är gjord av en lokal knivsmed, och den har 7 cm blad, träskaft och är innalles 19 cm lång.

Jag tycker att jag har bra kontroll på den när jag karvar runt inne i djuret, kan hålla den i bladet och få känslan med pekfingertoppen vart spetsen är.

Skärpan är viktig, så jag har även ett litet hopfällbart skärpstål med mig, som väger just inget, tar ingen plats, men är ovärdeligt om man lyckas skämma kniven.

Har även en reservkniv i midjebältet i form av en EKA fällkniv, har inte behövt använda den ännu under alla år, men en vacker dag lyckas man väl dribbla bort "finkniven" i lingonriset.

Buköppnare kör jag också med, en liten behändig sylvass sak, Böcher tror jag den heter, nån tysk historia, den är platt som ett kreditkort och i storlek som en tändsticksask ungerfär, funkar att köra hela passningen med också om man vill.

• 9 months later...
Publicerat

Skulle jag köpa kniv i dag så blev det utan tvekan en · Eka Swingblade orange , bra pris du har allt du behöver!

Nu har jag en jaktkniv+ att jag köpte en buköppnare innan Swingblade komm.. buköppnaren är bra när man skall runt magsäck o skära!-

Fick ett tips häromdagen om du har slöa köksknivar tillexempel! så ta tex en kaffemugg i keramik dra kniv bladet mot botten på kopp-

Några gånger. Hade flera k-knivar som var riktigt slöa testade att skära i ett dubbelvikt A4pappar gick inte nåt vidare!

Dråg några gånger till jag fick skärpa med kaffemugg sen klarade det testet med A4 papperet..

Nu blir jag idiotförklarad men det fungerade!! vill man inte köpa ett keramikbryne så.. kul att det fungerade :rolleyes:

Publicerat

Denna har jag och jag är grymt nöjd mycket skön att hålla i och bra skärpa i bladet. Här är sidan http://www.outdooredge.com/

post-3858-0-76879900-1312625187_thumb.jp

Denna skulle jag kunna tänka mig att ha

post-3858-0-57297400-1312625272_thumb.jp

Eller denna

post-3858-0-88258500-1312625287_thumb.jp

Publicerat

Gillar en del olika knivar men det som jag använder mest är klassiska svenska/samiska varianter av blad. Lite avlånga till formen, ungefär som klassiska moraknivar. Håll dem vassa så kan du göra allt med dem. Har en Buck som jag skulle sticka in i atlaskotan på en bock, gick inte pga bladets höjd. Synd då jag gillar kniven som sådan.