Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tröstlöst...?!

Featured Replies

Publicerat

Har varit ute igen med min 10 månaders valp...... I dag blev det 2 upptag.

Jag har varit på skogen med henne runt 30 dagar sen det blev lovligt att släppa. 4 dagar har hon inte hittat älg att skälla på.

Vissa dagar har hon hittat flera olika älgar och någon gång har hon haft kontakt med samma älg 2-3 gånger till.

Men..... Det vill inte stå!

Hon är även lite trång i söket men det antar jag att det kommer med tiden. Tycker att jag ser att hon gör längre turer för varje gång jag är ute.

De älgar hon hittat har vi gått på eller så har hon vinddragit dom på 2-300m håll. Någon har hon förmodligen spårat ikapp.

Jag har alltid tänkt så, att om en hund ska bli duktig så måste dom vara i skogen. Men nu börjar jag fundera och tvivla om det är rätt för min valp just nu med de förutsättningar som jag har......

Ska jag ställa henne i hundgården och vänta på att hon ska mogna på sig lite mer tills nästa höst? Kanske bara träna lite blodspår mm tillsvidare.

Känner att det är lite tröstlöst att det fattas det där lilla extra för att hon ska orka ställa älg.

Kan ett stort antal upprepade älgkontakter som inte resulterar i stånd, göra att hon kommer att tro att hon "bara" ska skalla iväg älgarna?

Till saken hör även att vi bara har kalvjakt nu så om hon skulle ställa ett stort djur så kan jag ändå inte skjuta.

Kan det vara en nackdel om hon ställer ett stort djur som jag inte kan skjuta. Då även med risken att det går lös och det blir skjutet en "språng älg" på grannmarken med valpen efter??

En passare fick se henne en gång när hon kom med ko och kalv(dock på fel sida gränsen). Hon jobbade då rätt nära ca 4-5m bakom. När kon sänkte huvudet för att mota valpen så började hon "ringa" runt kon och skälla. Sen när kon började gå igen så slutade hon skälla. (Vilken torde vara rätt sätt att arbeta antar jag.)

Så jag antar att hon gör seriösa försök för att få stopp på älgarna som hon möter men lyckas inte med det lilla sista.

Hon kan skälla upp emot 1-2 minuter ibland innan det går lös.

Tröstlös tvivlare.

Publicerat

men hon är bara 10 månader!! Tycker ändå det låter som om hon vet vad det är hon ska jaga iallafall, ge inte upp och ja hon behöver tid i skogen men det hindrar ju inte att du går spår med henne oxå. Att ställa henne i hundgård för mognad till nästa höst är ingen bra idé tycker jag iallafall. en unghund ska vara med så mycket det bara går och ställ inga krav på att hon ska få fast älgarna än är hon lite för osäker på dessa stora djur. Mycke beröm av husse och närhet behövs. Det släpper när hon är redo. Skulle hon nu ställa ett stort djur som är skjutförbud på så ös massor av beröm över henne så förstår hon ändå att jaha var det så här husse ville ha det. Jämför INTE med andra hundar för dom är just olika individer precis som vi människor i utvecklingen.

Lycka till och tvivla inte på din hund ännu!

Publicerat
men hon är bara 10 månader!! Tycker ändå det låter som om hon vet vad det är hon ska jaga iallafall, ge inte upp och ja hon behöver tid i skogen men det hindrar ju inte att du går spår med henne oxå. Att ställa henne i hundgård för mognad till nästa höst är ingen bra idé tycker jag iallafall. en unghund ska vara med så mycket det bara går och ställ inga krav på att hon ska få fast älgarna än är hon lite för osäker på dessa stora djur. Mycke beröm av husse och närhet behövs. Det släpper när hon är redo. Skulle hon nu ställa ett stort djur som är skjutförbud på så ös massor av beröm över henne så förstår hon ändå att jaha var det så här husse ville ha det. Jämför INTE med andra hundar för dom är just olika individer precis som vi människor i utvecklingen.

kan bara hålla med

Publicerat
  • Författare

Jag tror att det kommer...... Iaf hoppas jag det. Men min förra hund var skitnöjd med att bara skälla iväg älgarna. Han jobbade inte för att få fast dom. Vill inte ha en sån hund igen. (Han var dock inte min sedan valp utan jag övertog honom när han var 4 år)

Att hon är ung gör att jag inte ställer några krav på henne heller. Men.....

Jag är rädd att om hon inte får fast älg så slutar hon jobba för att få fast dom. Hon tränar ju bara på att skälla loss dom..... Eller skäller iväg till grannarna så det blir skjutet springälg för henne så hon tror att det är rätt.

Publicerat
Jag tror att det kommer...... Iaf hoppas jag det. Men min förra hund var skitnöjd med att bara skälla iväg älgarna. Han jobbade inte för att få fast dom. Vill inte ha en sån hund igen. (Han var dock inte min sedan valp utan jag övertog honom när han var 4 år)

Att hon är ung gör att jag inte ställer några krav på henne heller. Men.....

Jag är rädd att om hon inte får fast älg så slutar hon jobba för att få fast dom. Hon tränar ju bara på att skälla loss dom..... Eller skäller iväg till grannarna så det blir skjutet springälg för henne så hon tror att det är rätt.

förstår hur du menar, tror inte de är hela världen om en passare skulle skjuta,bara de inte blir allt för ofta, men visst e ju bäst skjuta på stånd, har gjort en del tabbar själv när min va ung som ja inte gör om..men till slut hittar hon nog en "snäll" älg som står för henne.

Publicerat

Känn lugnet :) det är en valp ju ! tycker det låter som det är gott gry i tiken Själv brukar jag INTE börja jaga dvs leta älg innan hunden är ett år men men...Tycker du ska ändra inställning lite och sänka förväntningarna på hunden. Fortsätt att va ute i skogen som du gör men skit lite i hur hunden uppför sig med älg mm tids nog så står det bara och allt är rätt

Har hunden det i sig så kommer det automatiskt så är det bara, som hundförare kan man bara försöka att göra så lite misstag som möjligt. Mitt recept, finns några tusen till säkert.../Lycka till :P

Publicerat
  • Författare
Känn lugnet :D det är en valp ju ! tycker det låter som det är gott gry i tiken Själv brukar jag INTE börja jaga dvs leta älg innan hunden är ett år men men...Tycker du ska ändra inställning lite och sänka förväntningarna på hunden. Fortsätt att va ute i skogen som du gör men skit lite i hur hunden uppför sig med älg mm tids nog så står det bara och allt är rätt

Har hunden det i sig så kommer det automatiskt så är det bara, som hundförare kan man bara försöka att göra så lite misstag som möjligt. Mitt recept, finns några tusen till säkert.../Lycka till :D

:D Det är det som får mig att fundera..... Några säger att en Jämthund ska vara minst 14 mån innan den ska släppas i skogen. Andra lite som mig.... Är hunden redo så söker den älg, annars leker dom med pinnar odyl. Om nu man inte går till skogen väldigt tidigt typ 3-4 mån när dom är orädda för allt och nyfikna och inte har något riskmedvetande.

Misstag.... Det är det man är rädd för. Det som är rätt för en hund kan vara ödestigert för en annan.

Hon har visat att hon är lugn och inte så het. Därför har jag gjort valet att jaga med henne. Hon är lite försiktig och springer inte på älgar hur som helst. Utan hon är en aning avvaktande och brukar ta det säkra före det osäkra.

Dom första älgkontakterna stannade hon på ca 15m från älgen och försökte jobba därifrån, nu har hon varit synlig inne på älgen på ca 3-5m.

Dock blir hon lite tuffare varje gång vi är ute.... Men hon är inte den som tar okontrollerade risker.

Villket även gör att jag funderar på om att hon kanske skulle få vänta tills nästa höst när kroppen och psyket är lite mer vuxet.

Innerst inne så känns det som jag kan fortsätta i skogen... men lite tankar dyker upp för jag vill inte göra något misstag som gör att hon inte blir en ståndhund senare. B)

Publicerat

Tycker att du har vettig syn på det hela, tror att du kan fortsätta som du gör nu, bara tona ner förväntningarna lite (bra för både unghundens och mattes/husses psyke) sedan de klassiska sakerna som: skjut inga sken-älgar i början se till att inte få hunden skotträdd med allt vad det innebär har sett många ämnen blivit värdelösa hundar pga idioter med älgstudsare! det tar TID att få till en bra älghund, finns ju alltid undantag men dom är sällsynta...

Är övertygad om att det löser sig!

Publicerat

Ser att en sak är vi inte ense om dvs att en hunden är redo om den söker älg, FEL anser jag, därför väntar jag till ett år minst...har massa exempel orkar inte dra dom nu bara :P

Publicerat

Jag tycker att det låter som du har en mkt duktig o klok valp... o det är bara att fortsätta vara i skogen...

INTE ställa den i hundgården.. :(

Jag har själv en kull på 11 månader o av 6 st har det blivit skjutet för 3 o 2 gör precis som din, det ÄR svårt för dom i början o ställa dom. klokt som Jämte skrev så är de olika individer som utvecklas i olika takt osv. Den sista av de 6 är min egen hon har inte fått möjlighet att vara ute lika mkt som sina syskon av olika tråkiga anledningar o hon är tyvär mkt försiktig än så länge...

lycka till :P

Publicerat
  • Författare
Jag tycker att det låter som du har en mkt duktig o klok valp... o det är bara att fortsätta vara i skogen...

INTE ställa den i hundgården.. ;)

Jag har själv en kull på 11 månader o av 6 st har det blivit skjutet för 3 o 2 gör precis som din, det ÄR svårt för dom i början o ställa dom. klokt som Jämte skrev så är de olika individer som utvecklas i olika takt osv. Den sista av de 6 är min egen hon har inte fått möjlighet att vara ute lika mkt som sina syskon av olika tråkiga anledningar o hon är tyvär mkt försiktig än så länge...

lycka till :rolleyes:

Iof så har ingen av det tre andra hundarna i laget lyckas ställa något på marken i höst. Dock har en gråhund i laget lyckats ställa några gånger utanför marken.(Dvs någon mil bort.........)

• 2 weeks later...
Publicerat

En tanke kan ju vara att försöka gå när det är lungt i skogen så hon får ostörda älgar att jobba med

Mvh Fredrik

Publicerat
  • Författare
En tanke kan ju vara att försöka gå när det är lungt i skogen så hon får ostörda älgar att jobba med

Mvh Fredrik

Antar att ca 50-75% av tiden i skogen så är jag själv.......

I helgen som var blev det inga upptag alls... Tror iof att hon var efter en älg i några hundra meter.

Ett skall på skogshöns fick hon iväg och något tiotal grova osäkra skall på något jag inte vet vad det var. Tyckte jag såg något mörkt skymmla förbi där hon var. Tror att det ev skulle kunna vara en björn, för älg eller fågel var det inte!

Ska försöka sova någon timme nu efter skiftet och upp runt 6 och försöka igen. På to får jag sällskap på marken men fre är jag ev själv. Troligtvis så blir vi några till under helgen.