Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök på björn, någon?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar, om det är någon som gör eftersök på björn?

Och isf; går hunden på flera vilt eller bara på björn?

Min tanke var älg och björn, och jag tänkte mig att kanske få jobba mot banverket (förlåt mig - InfraNord) och polisen. I viss mån kanske jag kunde få gå med någon enskild jägare eller jaktlag, men här uppe är det samerna som har ensamrätt på älgjakten och de tar inte gärna in "utomstående" - och jag är i allra högsta grad utomstående. Jag menar - jag måste ju anpassa min inriktning lite på vilka möjligheter vi har att få komma ut - eller hur!?

Jag kan fortfarande gå eftersök på älg om jag går på trafikskador. Anledningen till att jag nämnde InfraNord är, att de är ansvariga för att avliva/få bort alla djur som blir påkörda av tågen, och här uppe är de måånga...

Min fråga? Höll jag på att tappa bort själv men jag undrar om det funkar bra att ha en hund som går på både älg och björn? (förutsatt att man har en hund som håller för att gå på björn, naturligtvis).

Ni som tränar eftersök på björn; hur lägger ni spår? Använder ni samma blod som vanligt, och släpar ni typ en björnram i spåret eller!?

Jaja - för den erfarne som vet vad h*n sysslar med är frågorna kanske stockdumma - men alla är vi nybörjare nån gång...

Publicerat

Skall man gå på eftersök som hundförare på björn rekommenderar jag att gå en kurs för att bli certifierad eftersöksjägare på björn. De flesta andra vilt vi har så är det nog ok att gå som hundförare (vildsvin är också kanske ett undantag) med separat skytt men mot just en skadad björn skall man ha det ordentligt torrt på fötterna och framförallt en bössa i nävarna och kunskapen att använda den.

Björnen behöver tre steg för att komma upp i full fart... vilket är närmare 60 knyck och då gäller det att man gör rätt.

Är detta något du brinner för så kan jag rekommendera dig att först gå kursen. Dock kostar den runt 15 papp om jag minns rätt men den är guld värd om man vill pyssla med eftersök på björn.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Jag vet! Visst finns/har det funnits ett företag som sysslar med utbildning av eftersöksekipage på bland annat björn (och vildsvin?) någonstans i mellan/södra Sverige? Alltså ett ganska bra och välrenommerat företag, med flera hägn?

Kanske skulle sagt från början att jag förståss inte var på väg ut i björnmarken utan att veta vad jag gjorde... F'låt...

Publicerat
Jag vet! Visst finns/har det funnits ett företag som sysslar med utbildning av eftersöksekipage på bland annat björn (och vildsvin?) någonstans i mellan/södra Sverige? Alltså ett ganska bra och välrenommerat företag, med flera hägn?

Kanske skulle sagt från början att jag förståss inte var på väg ut i björnmarken utan att veta vad jag gjorde... F'låt...

Nema problema :)

Bara tar det säkra före det osäkra och vill inte rekommendera någon att gå på eftersök på björn utan rätt förberedelser...

Men visst kan en hund göra eftersök på både björn och älg. Kanske inte alla jämtar t ex men flera jag jagar med gör eftersök på alla djur med samma hund.

Publicerat

Jag har för mig att jägarförbundet Norrbotten har en sådan kurs och sedan har du väl björn i Lycksele djurpark samt en permobjörn i Västernorrland tror jag el. om den kom ifrån Lycksele också, men det tror jag inte.

Du kan ju höra dig för med Ylva på den här kenneln.

http://www.abackenskennel.supersurfen.se/Kennel.htm

:)

Publicerat
  • Författare

Toppenbra, tack för tipset!

Publicerat
Toppenbra, tack för tipset!

Varsågod! :D