Publicerat Oktober 24, 201015 yr Jag har lite jaktmarker i Horred i Marks kommun (gränsande till Halland). De senaste åren har det kommit in en del vildsvin på marken och grannmarkerna, dels har jag sett spår efter deras bökningar, dels har det skjutits några enstaka grisar runtomkring mina marker. Idag kom jag äntligen loss och fick tjärat upp några trädstammar på två (förhoppningsvis) blivande åtelplatser. Nu till saken; jag hade tänkt sätta upp en åtelkamera inom kort samt ett par foderspridare. När det gäller spridaren har jag tänkt mig ett par Accufeeder, vilka verkar ha fått bra kritik, har även koll på hur jag får ihop ställningen. Värre är det med åtelkameran, jag vet att jag vill ha en med IR blixt men har ingen aning om vilken modell jag skall välja, tar tacksamt emot tips och synpunkter. Även glad för tips på var jag kan hitta ett par (blåa...) fodertunnor att fästa spridarna vid, Lantmännen eller... Om försöket faller väl ut så blir det på sikt även bygge av ett par vakkojor, mer om detta om/när det blir aktuellt
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Jag kom till skott idag och beställde "hela kittet" från Hylte Lantmän. Efter hårda prisförhandlingar blev det följande: Foderspridare: Genzo foderspridare 12V Åtelkamera: Genzo Åtelkamera SG-550VX Belysning: Genzo LED Belysning Kit (dimmer+timer) Fick nyss tag på ett par plasttunnor (blåa) att fästa spridaren i. Återstår att snickra ihop ett par lämpliga ställningar, sen är det bara att hålla tummarna . Om experimentet faller väl ut blir det säkert vakkojor till vårkanten...
Publicerat November 3, 201015 yr Jag kom till skott idag och beställde "hela kittet" från Hylte Lantmän.Efter hårda prisförhandlingar blev det följande: Foderspridare: Genzo foderspridare 12V Åtelkamera: Genzo Åtelkamera SG-550VX Belysning: Genzo LED Belysning Kit (dimmer+timer) Fick nyss tag på ett par plasttunnor (blåa) att fästa spridaren i. Återstår att snickra ihop ett par lämpliga ställningar, sen är det bara att hålla tummarna . Om experimentet faller väl ut blir det säkert vakkojor till vårkanten... Kul med gris, minns själv när jag såg de första spåren(till min svärfars oro) i vallen och fattade inte vad det var. Tjärade ett träd i en dunge ochköpte en kamera. Man var som ett barn på julafton när man kollade kameran på plats och efter en vecka fastnade en bamse galt på bild. Min åtel ligger ca 50 meter från åkern och intill en större grantätning. Läste att detta kunde vara effektivt(Hade ju alltid hört att de skulle ligga lååååångt från grödor innan) på ett grannforum och mycket riktigt så propagerade Ekberg mfl för detta i ett nummer av vildsvin. Jag har fäst min tunna med spännband runt ett träd och har ca 40 meter till åteln. Har kört med lantmännens duvfoder och majs och det har funkat bra. Hade besök nästan varje natt under vintern förra året men de gånger jag missade slänga ut majs så kunde jag se att de kom tillbaka även natten efter för att sedan dra iväg ett par dagar. Detta visar hur viktigt det är att det ALLTID finns mat på åteln om man vill få en effektiv jakt. Satt till en början i ett öppet stegtorn men efter att jag hört gris intill mig ca 6 ggr i rad utan att de kom fram så byggde jag en rejält isolerad vakkoja. Aningen liten 120 cm x120 men lätt att få varm när det blir riktigt kallt i vinter. Kojan byggdes under fredningstiden och Sköt 2 st med ca 2 veckor mellanrumi april-maj sedan var det lugnt juli-augusti-september både på åteln och åkern men nu börjar de komma igen. Man kan tycka att en åteln intill grödor borde generera mer skador, men skjuter man dem direkt så lär de sig nog snarare att det är en farlig plats. Tror frånvaro mest beror på att jag jagade dem hårt samt det låg ett större majsfält intill som sög en hel del gris under juni-maj-september, även havre mm. Att grisar beter sig olika har man ju läst men sett ur skyddsjakt synpunkt så funkade en åteln intill grödor mycket bra då de drog iväg ett bra tag och skadorna är i princip obefintliga på åkern och svärfar är belåten :-). Sett till skadorna i majsen, låg jakttryck på gris i grannmarkerna så förväntar jag mig mycket gris på åteln i vinter. Lycka till med åteln!
Publicerat November 3, 201015 yr Så här ser dom dj...larna ut... Fotad inatt tiden stämmer men inte datumet. Lycka till. /Rune
Publicerat November 4, 201015 yr Jag har lite jaktmarker i Horred i Marks kommun (gränsande till Halland).De senaste åren har det kommit in en del vildsvin på marken och grannmarkerna, dels har jag sett spår efter deras bökningar, dels har det skjutits några enstaka grisar runtomkring mina marker. Idag kom jag äntligen loss och fick tjärat upp några trädstammar på två (förhoppningsvis) blivande åtelplatser. Nu till saken; jag hade tänkt sätta upp en åtelkamera inom kort samt ett par foderspridare. När det gäller spridaren har jag tänkt mig ett par Accufeeder, vilka verkar ha fått bra kritik, har även koll på hur jag får ihop ställningen. Värre är det med åtelkameran, jag vet att jag vill ha en med IR blixt men har ingen aning om vilken modell jag skall välja, tar tacksamt emot tips och synpunkter. Även glad för tips på var jag kan hitta ett par (blåa...) fodertunnor att fästa spridarna vid, Lantmännen eller... Om försöket faller väl ut så blir det på sikt även bygge av ett par vakkojor, mer om detta om/när det blir aktuellt Jo, tips om tunnorna iaf. Nu ser jag att du redan köpt MEN... ta sådana som är mer smala i basen, har du bred bas kommer majsen lägga sig där och inte komma ner när där börjar bli "mindre majs". Erfarenhetsmässigt kan jag säga att det är jäkligt skoj att vaka gris från marken, ta en bekväm stol och sätt dig. Det är även bra om du tvekar inför vart du ska placera kojan. Finns inte mkt som toppar en stor galt som nästan hoppar in i knäna på dig för att sedan gå bort till din foderplats. Se hur vindarna går, kolla efter månsken så du ser bra, spån brukar underlätta i mörka platser. Lycka till!
Publicerat November 4, 201015 yr Lycka till. Har själv satt igång en åtel för ngn månad sedan och vid första försöket så sköt kompisen en gris efter 45 min. Jag satt på en åtel där en lada skymde hela månljuset så det var becksvart, kunde bara höra svinen i närheten.