Publicerat Oktober 24, 201015 yr Går i tankar om att skaffa mig en ljuddämpare till min 1640 i 9,3x62, det jag funderar över är dels Hur går man tillväga med licens, ska man ange till vilken bössa den är ämnad, Kan man helt sonika lämna in bössan för kapning utav pipa+ gängning, Hur gör man med licensen på vapnet då? Och vilken piplängd och dämpare är den optimala för kalibern?
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Går i tankar om att skaffa mig en ljuddämpare till min 1640 i 9,3x62, det jag funderar över är dels Hur går man tillväga med licens, ska man ange till vilken bössa den är ämnad, Kan man helt sonika lämna in bössan för kapning utav pipa+ gängning, Hur gör man med licensen på vapnet då? Och vilken piplängd och dämpare är den optimala för kalibern? Sök licens på dämparen (klass 1) och sedan är det bara att knalla in till en vapensmed när du har licensen och dämparen i näven. Jag föredrar korta pipor när jag har dämpare (45 cm) men detta är en smaksak.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Någon med erfarenhet som kan komma med synpunkter om val av dämpare mm, hur mycket sjunker utgångshastighet mm
Publicerat Oktober 24, 201015 yr En x62 är inte så tolerant för kortad pipa som en del andra kalibrar, iofs har den kapacitet till övers från början, jag skulle lägga mig något längre än Jens, dvs 50-52 cm, dämpare finns i en otroligt massa varianter, teleskop och front, stål/alu, mm men sen är de också som alltid en prisfråga. ASE-UTRA North Star från Sunes på Åland kostar runt en 1800 kr tilika gör en RCC dämp det, en är av stål och aptung samt frontmoternad, ena andra är av alu, teleskopisk och lättare. Om du har en standardpipa för en 1640 är den inget stuprör snarare tvärtom, dvs den kan vara klurigt att inte hänga på för mycket vikt framtill, en kompakt dämpare från någon av alla tillverkare är säkert det bästa men det är du som avgör. Det stora bekymret idag är väl att det finns kanske 3-4 tillverkare i Sverige, sen finns det totalt 10-15 märken att tillgå här, det är inte alltid lätt att veta vad man söker och inte heller vilken dämp som passar bäst, dvs, vikt, balans, storlek, dämpningseffekt osv. Jag är lite uppgiven själv inför detta att göra ett initerat vad av dämp, men nu har jag en RCC och en ASE-Utra hemma till olika pangar och efter hand som de kommer på plats skall jag lämna någon form av omdöme om dem. /Christian
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare En x62 är inte så tolerant för kortad pipa som en del andra kalibrar, iofs har den kapacitet till övers från början,jag skulle lägga mig något längre än Jens, dvs 50-52 cm, dämpare finns i en otroligt massa varianter, teleskop och front, stål/alu, mm men sen är de också som alltid en prisfråga. ASE-UTRA North Star från Sunes på Åland kostar runt en 1800 kr tilika gör en RCC dämp det, en är av stål och aptung samt frontmoternad, ena andra är av alu, teleskopisk och lättare. Om du har en standardpipa för en 1640 är den inget stuprör snarare tvärtom, dvs den kan vara klurigt att inte hänga på för mycket vikt framtill, en kompakt dämpare från någon av alla tillverkare är säkert det bästa men det är du som avgör. Det stora bekymret idag är väl att det finns kanske 3-4 tillverkare i Sverige, sen finns det totalt 10-15 märken att tillgå här, det är inte alltid lätt att veta vad man söker och inte heller vilken dämp som passar bäst, dvs, vikt, balans, storlek, dämpningseffekt osv. Jag är lite uppgiven själv inför detta att göra ett initerat vad av dämp, men nu har jag en RCC och en ASE-Utra hemma till olika pangar och efter hand som de kommer på plats skall jag lämna någon form av omdöme om dem. /Christian Tack för svar,