Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakt i gryningen?

Featured Replies

Publicerat

Nu frågar jag en till dum fråga här på forumet :

-P ! Är det en het tid att jaga räv på åtel under gryningstimmen eller vad de heter :-) ? Kommer räven dit tidigt på morgonen?

Publicerat

brukar vara på åteln på natten. men de kommer då och då. får sätta dig och kolla en hel natt så ser du när de kommer :P

Publicerat

sätt upp kamera och ta reda på är ju ett alternativ ifall du inte vill sitta uppe hela nättrerna... :unsure:

Publicerat

Troligen kommer den räv med minst pondus dit sist. Vilket borde vara på morgonen.

Å andra sidan kan samma räv komma vid flera tidpunkter.

Mest rävar faller mellan kl 22:00 och 02:00 på min åtel.

Publicerat
Mest rävar faller mellan kl 22:00 och 02:00 på min åtel.

Nå nu vet jag ju inte riktigt hur det funkar... men skjuter du bara en räv per gång eller kan det bli flera under en natt?

Och låter du rävar gå oskjutna/ingen skottchans...?

Det jag vill komma till är: skjuter du bara första räven som kommer till åteln?

Publicerat
Nå nu vet jag ju inte riktigt hur det funkar... men skjuter du bara en räv per gång eller kan det bli flera under en natt?

Och låter du rävar gå oskjutna/ingen skottchans...?

Det jag vill komma till är: skjuter du bara första räven som kommer till åteln?

Nej då !

Jag skjuter nästan varje år tre rävar på en kväll. Ganska ofta två st , förutom i fjol som va ett riktigt skit år.

Det jag menar med klockslagen va att det är där i mellan jag ser mest räv.

Från 2006 till dags datum har jag skrivit i min dagbok här på forumet om mina vakjakter med tider månljus temperatur osv.

57 rävar ska finnas med där i sen dess. Visserligen är en del från bockjakten osv.

Men det finns där i röran av all annan jakt.

/mvh.

Publicerat

brukar sitta mellan 22-02 märkt att dom ofta kommer 11 o 1 hos mig man kan nästan ställa klockan efter dom..-

må säga att det är en spännande o intresant jakt.

Publicerat
Nej då !

Jag skjuter nästan varje år tre rävar på en kväll. Ganska ofta två st , förutom i fjol som va ett riktigt skit år.

Det jag menar med klockslagen va att det är där i mellan jag ser mest räv.

Från 2006 till dags datum har jag skrivit i min dagbok här på forumet om mina vakjakter med tider månljus temperatur osv.

57 rävar ska finnas med där i sen dess. Visserligen är en del från bockjakten osv.

Men det finns där i röran av all annan jakt.

Dåså... Efterssom jag aldrig vakat så visste jag inte... tänkte det var sitta tills skott, och sen var det egentligen ingen ide mera... men bra att man fått det på rätt då...

keep up the good work!

Publicerat
Dåså... Efterssom jag aldrig vakat så visste jag inte... tänkte det var sitta tills skott, och sen var det egentligen ingen ide mera... men bra att man fått det på rätt då...

keep up the good work!

Många nätter ser man inte en svans !

Men när man väl skjutit en bör man sitta kvar minst en timme då det inte alls är ovanligt att det kommer en till.

I bland skjuter man tre rävar under timmen.

/mvh.

Publicerat

Farbror min satt i våran vakkoja en tidig morgon för någon vecka sedan. När det ljusnat kom det först en nötskrika sedan en räv, båda blev på platsen. ;)

Publicerat

Min morfar vakade aldrig räv.Så vitt jag vet)

Men han hade bössan stående bredvid ett hål i ladugårdsväggen. (Preskiberat då han dog 85...)

Det sköts rävar både på morgon och kväll. Men bara efter Jul eftersom skinnen skulle vara bättre då!