Publicerat Oktober 26, 201015 yr som rubriken lder undrar jag vad som krävs för att få licens på en grytpistol. då endast en enskottare. då jag bedriveren del fällfångst och jagr en del grävling med både grythund samt ställande hund och tycker det är lite för klumpigt att ha 22pangen med i skogendå man måste springa in på ståndet så man hinner in innan hunden tar grävlingen själv så då tycker jag att de borde vara smidigare att haen pistol!
Publicerat Oktober 28, 201015 yr som rubriken lder undrar jag vad som krävs för att få licens på en grytpistol. då endast en enskottare. då jag bedriveren del fällfångst och jagr en del grävling med både grythund samt ställande hund och tycker det är lite för klumpigt att ha 22pangen med i skogendå man måste springa in på ståndet så man hinner in innan hunden tar grävlingen själv så då tycker jag att de borde vara smidigare att haen pistol! Tja,läs detta. http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2009_13.pdf Hör av dig om du vill veta mer,fick precis min licens
Publicerat Februari 15, 201115 yr Författare upp vet inte vilket som är lättast att få på om de är en revolver liknande eller en Drulov svar motages gärna
Publicerat Februari 15, 201115 yr även om det är helt horribelt så tycker jag du ska satsa på en "enskottare" problematiken och reglerna med flerskottare är ofattbart idiotiskt uppbyggda enskottare = Du söker licens en gång och får den om du kan styrka ditt behov Flerskottare = Du ska söka om licensen var 5:e år och varje gång styrka ditt behov med antal fällda vild mm Andreas
Publicerat Februari 15, 201115 yr Författare ja de är en enskottare so mde är tängt. så de är alltså rätt enkelt att få licens om man kan motivera varför just ja behöver en om jag inte förstår de hela fel.
Publicerat Februari 15, 201115 yr ja de är en enskottare so mde är tängt. så de är alltså rätt enkelt att få licens om man kan motivera varför just ja behöver en om jag inte förstår de hela fel. Jag känner många som jagar betydligt fler dagar per år än jag och pysslar massor med både fällfångst och grytjakt som fick nobben pga för få vilt avlivade. Ordet "lätt" kan man nog inte kasta in i samma mening som licensansökan för enhandsvapen. Dock kan det nog bero en del på vart man bor men det skall man nog inte lita på. Man måste verkligen motivera sitt behov för detta och kan man inte det är man nog rätt rökt...
Publicerat Februari 16, 201115 yr enskottare = Du söker licens en gång och får den om du kan styrka ditt behov Flerskottare = Du ska söka om licensen var 5:e år och varje gång styrka ditt behov med antal Jag har en enkelskottare och var tvungen att förnya licensen efter 3 år Samma procedur som när jag sökte första gången ,med intyg om hur många fällor,vilken typ av fälla och en lista på avlivade djur under dom senaste 3 åren. Skickade även med kopia på stamtavla på Laikorna. Fick den förnyad i Januari i år . Så helt enkelt är det tyvärr inte. //Svenne
Publicerat Juli 9, 201213 yr Författare uppdaterar den gammla tråden då ja nu skaffat mig en laika/karelar som jagar grävling så undrar ja nu vad som behövs, då jag funderar på att söka på en enskottare sköterskyddsjakten på en del marker och tycker då de borde vara smidigare att ha en revilver med sig. skjuter väl mellan 4-8 rävar/grävlingar per sesång, o de borde bli flera nu då ja kommer jaga med hun.
Publicerat Juli 10, 201213 yr Ja det är väl fortfarande ingen skillnad mot vad som redan står i tråden. Du kan läsa mer här--------> Rikspolisstyrelsens författningssamling Ett litet utkast "Tillstånd bör meddelas endast den som bedriver omfattande jakt eller fångst. Verksamheten bör dokumenteras och grytjakt, jakt efter i första hand grävling med ställande hund eller fällfångst bör ha bedrivits på egen eller upplåten mark under åtminstone tre jaktsäsonger. Det årliga resultatet av jakt eller fångst bör, för att verksamheten ska anses vara omfattande, uppgå till i genomsnitt minst fem större djur, t.ex. grävling, alternativt tio mindre, t.ex. mink, och enstaka större. För att anses ha behov av ett vapen för grytjakt och jakt med ställande hund bör sökanden kunna styrka stadigvarande innehav av för respektive jaktform lämplig hund."