Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad krävs för att få licens

Featured Replies

Publicerat

som rubriken lder undrar jag vad som krävs för att få licens på en grytpistol. då endast en enskottare. då jag bedriveren del fällfångst och jagr en del grävling med både grythund samt ställande hund

och tycker det är lite för klumpigt att ha 22pangen med i skogendå man måste springa in på ståndet så man hinner in innan hunden tar grävlingen själv så då tycker jag att de borde vara smidigare att haen pistol! <_<

Publicerat
som rubriken lder undrar jag vad som krävs för att få licens på en grytpistol. då endast en enskottare. då jag bedriveren del fällfångst och jagr en del grävling med både grythund samt ställande hund

och tycker det är lite för klumpigt att ha 22pangen med i skogendå man måste springa in på ståndet så man hinner in innan hunden tar grävlingen själv så då tycker jag att de borde vara smidigare att haen pistol! ;)

Tja,läs detta. http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2009_13.pdf

Hör av dig om du vill veta mer,fick precis min licens ;)

Publicerat
  • Författare

okej, ska läsa

jepp hör av mig senare ;)

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

vet inte vilket som är lättast att få på om de är en revolver liknande eller en Drulov

svar motages gärna

Publicerat

även om det är helt horribelt så tycker jag du ska satsa på en "enskottare"

problematiken och reglerna med flerskottare är ofattbart idiotiskt uppbyggda

enskottare = Du söker licens en gång och får den om du kan styrka ditt behov

Flerskottare = Du ska söka om licensen var 5:e år och varje gång styrka ditt behov med antal fällda vild mm

Andreas

Publicerat
  • Författare

ja de är en enskottare so mde är tängt.

så de är alltså rätt enkelt att få licens om man kan motivera varför just ja behöver en om jag inte förstår de hela fel.

Publicerat

ja de är en enskottare so mde är tängt.

så de är alltså rätt enkelt att få licens om man kan motivera varför just ja behöver en om jag inte förstår de hela fel.

Jag känner många som jagar betydligt fler dagar per år än jag och pysslar massor med både fällfångst och grytjakt som fick nobben pga för få vilt avlivade.

Ordet "lätt" kan man nog inte kasta in i samma mening som licensansökan för enhandsvapen.

Dock kan det nog bero en del på vart man bor men det skall man nog inte lita på.

Man måste verkligen motivera sitt behov för detta och kan man inte det är man nog rätt rökt...

Publicerat

enskottare = Du söker licens en gång och får den om du kan styrka ditt behov

Flerskottare = Du ska söka om licensen var 5:e år och varje gång styrka ditt behov med antal

Jag har en enkelskottare och var tvungen att förnya licensen efter 3 år <_<

Samma procedur som när jag sökte första gången ,med intyg om hur många fällor,vilken typ av fälla och en lista på avlivade djur under dom senaste 3 åren. Skickade även med kopia på stamtavla på Laikorna. Fick den förnyad i Januari i år :P .

Så helt enkelt är det tyvärr inte.

//Svenne

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

uppdaterar den gammla tråden

då ja nu skaffat mig en laika/karelar som jagar grävling så undrar ja nu vad som behövs, då jag funderar på att söka på en enskottare

sköterskyddsjakten på en del marker och tycker då de borde vara smidigare att ha en revilver med sig.

skjuter väl mellan 4-8 rävar/grävlingar per sesång, o de borde bli flera nu då ja kommer jaga med hun.

Publicerat

Ja det är väl fortfarande ingen skillnad mot vad som redan står i tråden.

Du kan läsa mer här--------> Rikspolisstyrelsens författningssamling

Ett litet utkast

"Tillstånd bör meddelas endast den som bedriver omfattande jakt eller fångst. Verksamheten bör dokumenteras och grytjakt, jakt efter i första hand grävling med ställande hund eller fällfångst bör ha bedrivits på egen eller upplåten mark under åtminstone tre jaktsäsonger. Det årliga resultatet av jakt eller fångst bör, för att verksamheten

ska anses vara omfattande, uppgå till i genomsnitt minst fem större djur, t.ex. grävling, alternativt tio mindre, t.ex. mink, och enstaka större. För att anses ha behov av ett vapen för grytjakt och jakt med ställande hund bör sökanden kunna styrka stadigvarande innehav av för respektive jaktform lämplig hund."