Publicerat Oktober 26, 201015 yr En passkytt hade skjutit på ett ensamt hondjur snett bakifrån som dragit som en avlöning. Älgen hade sprungit mot en björk 10 m efter skottplatsen och där fanns mörkt blod annars hittade jag ingening. När passaren gått fram till skottplatsen hade han sett två älgar till som stod i flyktriktningen och 200 m därifrån kom 2 till så det var lite älg igång. Började spåra hade efter en kort bit gått ner i en 15m bred kanal som jag givetvis inte kom över utan fick ta mig runt. När jag kom runt och hittat spåret hade den gått ca 10 m på den sidan sen ner i vattnet igen. Följde åkanten ca 100 m för att utesluta att den inte gått upp igen på samma sida men där fanns inget. Så det var bara att ta sig runt igen. När jag gick andra åsidan kom jag på slag efter flera färska älgslag. Lite rörigt ett tag för även om jag litar på att Nelly tar skadat framför friskt så visste jag inte om den skadade kommit upp ur vattnet där slagen var. Tittade i slyet där älgarna gått efter mer blod i samma höjd som jag såg från början men hittade inget visserligen inte så lätt då jag var på plats 2 timmar efter skottet och det regnat hela tiden. Slog en stor ring för att se om det var några utslag hittade inga utslag så älgarna måste gått i ån igen och den skadade måste vara på andra sidan om den inte gått kanalen 500 m. Så det var till att gå runt igen och upp på andra sidan till råga på allt så var det en massa vindfällen från gudrun att passera bara det är värt en historia för sig själv. Väl tillbaka på andra sidan så tog jag åkanten igen och ca 150m ifrån där jag slutade förra gången hade 3 älgar kommit upp 2 stora och en kalv följer dom en liten bit ser inget blod dom har spretat lite med klövarna men inget onormalt då dom haft bra fart. Går tillbaka till ån igen och följer den fram till där en passare hade sett om det kommit en älg och där var inget så den påskjutna måste vara en av dom tre som jag hade slag efter. Går tillbaka och börjar spåra efter ca 300 m så har en lämnat gruppen och Nelly väljer att följa den efter ytterligare ca 300 m så stannar Nelly och markerar kollar och ser mörkt blod släpper direkt. Det blir ståndskall smyger på och får se ett hondjur som står upp håller huvudet högt och viftar irriterat med öronen ser inget blod på älgen bli lite osäker då det varit fler älgar i området och det var tätt där hon stod så det kunde ha varit mer älgar med. Så jag avvaktar då får hon vittring av mig och springer ifrån mig då ser jag att det hänger ut tarmar från sidan jag inte såg slänger upp bössan och drar en smäll bakifrån. Hon försvinner för mig kollar gpsen och hunden stannar i kanalen 50 m bort tar mig dit då är älgen ute i kanalen ivrigt sparkande efter en laika som inte har förstånd att hålla sig undan. Nelly tar sig upp på ryggen och älgen försöker ta sig upp var lite nervöst ett tag men den vände sig lite så jag fick läge att avfånga den i huvudet när Nelly står långt bak på den. Första skottet passaren skjutit hade rispat skinnet och knäckt 2 revben det var i det hålet tarmarna tryckts ut inga skador på varken våmmen eller tarmarna undrar hur länge hon hade kunnat gå så. Skönt att det gick bra. Mitt första skott hade passerat levern och träffat ena lungan och ändå orkade hon gå en bit dom blir ganska sega när chocken gått ur dom.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Gott jobbat! Verkar som en liten portabel båt vore nått man kan behöva i eftersöksutrustningen...
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Författare Gott jobbat!Verkar som en liten portabel båt vore nått man kan behöva i eftersöksutrustningen... ja en liten uppblåsbar skulle inte vara fel.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Linné klagar över hur jobbigt allt var under sin Lapplandsresa, och i en bisats konstaterar han att lappen bar båten Det får vara hur det vill med Linnés vedermödor, men din insats var mycket bra!
Publicerat Oktober 26, 201015 yr ja en liten uppblåsbar skulle inte vara fel. Snikvarianten skulle kunna vara ungarnas badring i rosa med volang... Eller den gula med en ankhals där fram....
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Kan inte annat än imponeras av din rutin. Ett mycket bra jobb. Men varför gnälla över en liten rännil? Du har ju långa ben så det är väl bara att gå.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Författare Kan inte annat än imponeras av din rutin. Ett mycket bra jobb. Men varför gnälla över en liten rännil? Du har ju långa ben så det är väl bara att gå. Ja att man har långa ben ska man få lida för du kan ju gissa vem som fick gå ut och dra in älgen.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Ja att man har långa ben ska man få lida för du kan ju gissa vem som fick gå ut och dra in älgen. Då finns det ju nån fördel med taxben. Eller hur NS?
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Då finns det ju nån fördel med taxben. Eller hur NS? Jepp ! då är det badring som gäller.. o för din del Musköt så blir det väl ryggsim..
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Jepp ! då är det badring som gäller.. o för din del Musköt så blir det väl ryggsim.. Sjunker som en sten.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Sjunker som en sten. Närå.. ryggsim o airbagen där fram så funkar de..
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Närå.. ryggsim o airbagen där fram så funkar de.. Sa en som provat. Hur var det där med att kasta glas i stenhus...