Publicerat Oktober 26, 201015 yr Har börjat fundera på ett litet framtida projekt. Är sugen på en lite grövre kaliber till älgjakten, mest bara för att det är roligt. Dessutom hägrar en buffeljakt i framtiden. Har ägt 3st 375:or och skjutit cirka 700 skott med dessa och kommit fram till att det är för mycket rekyl för mig. 9,3x62 har ju fått bra kritik av Kevin Robertson just för buffel. Har idag en T3 Hunter i kaliber 30-06 och med 12g jaktpatroner så är det ungefär max vad jag klarar av. Satte dämpare på den och då är den plötsligt väldigt trevlig. Tanken kom då på en bössa i kaliber 9,3x62 med ljuddämpare men frågan är ju hur rekylen upplevs med dämpare. Så ni med dämpare ge en jämförelse med en annan kaliber t ex att det blir som en 30-06 med jaktmatch eller liknande. Bössan hade jag tänkt med en vikt på 4-4,5kg färdig med optik och dämpare och en piplängd på 50-52cm. Förmodligen blir det en RCC T40 dämpare.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Nå 9,3 ägare var håller ni hus? Jagar alla älg kanske? Jag har en Husqvarna 1900 som jag satte en ljuddämpare på i 9,3x62 och det blev betydlig skillnad i rekyl. Det är alltid svårt att jämföra med andra kalibrar men jag upplevde rekylen som en 308w men som sagt, alltid svårt att jämföra. Jag satte på RCCs T50 på Roberts rekommendationer, ville först ha T40 men den tyckte han var för liten för den kalibern. Nu kan man sitta i bänk och skjuta många skott utan att få ont, blev dyrt med dämpare...
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Sorry, det blev ett jävligt dåligt svar, jag måste skärpa mig. Provskjut en Browning BAR safari i 338 Win Mag med Boss, du kommer att bli förvånad hur pass len den känns.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Jag testade en 9,3x62 på älgbanan i höst. Jag skjuter själv med 9,3x62 och det var en enorm skillnad på rekyl. Kändes nästan som att skjuta med 6,5x55 enligt mig. Den bössan var dock förhållandevis tung men det är min också. (Sauer 202)
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Tackar för svaren. Pratade med Roger på RCC idag och han trodde att det skulle bli som en odämpad 6,5x55 ungefär med T50 dämparen.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Jag testade en 9,3x62 på älgbanan i höst.Jag skjuter själv med 9,3x62 och det var en enorm skillnad på rekyl. Kändes nästan som att skjuta med 6,5x55 enligt mig. Den bössan var dock förhållandevis tung men det är min också. (Sauer 202) Aha? Var det du som testade en jaktmatch med min dämpade 9,3a på Haninge JSK? Var du funktionär?
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Aha? Var det du som testade en jaktmatch med min dämpade 9,3a på Haninge JSK? Var du funktionär? Det stämmer ju bra. Visste dock inte att det var du. Jag var skjutledare på HJK den dagen. Mvh John
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det stämmer ju bra. Visste dock inte att det var du. Jag var skjutledare på HJK den dagen. Mvh John Se där John, hade vi vetat om varandra hade jag väl kunnat få ett par poäng till? Hur som helst, visst ÄR det mysigt med en dämpare på en 9,3:a? Det säger BOFF och inte PANG, rekylen hamnar någon annanstans, och saker bara dör när man siktar på dem
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Se där John, hade vi vetat om varandra hade jag väl kunnat få ett par poäng till? Hur som helst, visst ÄR det mysigt med en dämpare på en 9,3:a? Det säger BOFF och inte PANG, rekylen hamnar någon annanstans, och saker bara dör när man siktar på dem Ja, verkligen. Problemet som både du och jag såg på älgbanan är att det verkar registrera många dubbelskott. Verkar som att akustiken störs av det dämpade ljudet. För övrigt grymt trevligt att skjuta med!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Ja, verkligen.Problemet som både du och jag såg på älgbanan är att det verkar registrera många dubbelskott. Verkar som att akustiken störs av det dämpade ljudet. För övrigt grymt trevligt att skjuta med! Just det var märkligt. Registrerade ju till och med ett trippelskott! Bom, Bom, 5:1a Och så snackar Blaserägarna om att de skjuter snabbt
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Det verkar som att det skulle kunna fungera bra för mig som är rekylkänslig skulle kunna nyttja en 9,3x62 med dämpare. Bara rekylen ligger under 30-06 odämpat så ska det fungera bra. Skjuter utan problem 50 skott liggande med min odämpade .308:a, dock så väger den ca 5,5kg.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Just det var märkligt. Registrerade ju till och med ett trippelskott! Bom, Bom, 5:1a Och så snackar Blaserägarna om att de skjuter snabbt Hahaha!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det verkar som att det skulle kunna fungera bra för mig som är rekylkänslig skulle kunna nyttja en 9,3x62 med dämpare. Bara rekylen ligger under 30-06 odämpat så ska det fungera bra. Skjuter utan problem 50 skott liggande med min odämpade .308:a, dock så väger den ca 5,5kg. Jag tror ärligt talat inte att du kommer få problem att skjuta med 9,3x62 med dämp.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Jag tror ärligt talat inte att du kommer få problem att skjuta med 9,3x62 med dämp. Vad bra. I värsta fall får man väl sälja den om det visar sig vara för mycket.
Publicerat November 22, 201015 yr Såg att du funderade på Buffel någon gång i framtiden. Var då? Träffade en "PH" i SydAfrica i vintras. Han var "vän" med en av tjejjerna på kontoret där nere. Vi har hållit kontakten sedan dess. (Han bor i SA men sysslar enbart med big 5 i Zimbabwe och Mozambique så jag är inte riktigt hans targetgroup) När jag berättade om min dubbel i 9,3 (Ok 74R istället för 62) skrev han som följer nedan. Your choice of the 9,3 is great! I spoke with two of the "old white hunters" a few weeks ago. They tested the 9,3 vs. 375H&HE on buffalo in the Zambezi valley in Zimbabwe then still Rhodesia. Over 200 buf were shot by them and the consensus was that up to 75m the 9,3 outperformed the 375. Sadly it is illegal to use a 9,3 on buf in Zim. It is however still a favourite in Mozambique. // Henrik
Publicerat Januari 3, 201115 yr har en hva 1640 med en stalon whisper magnum och min bössa fick en mycket bra presetoin med dämparen på och rekylen blir då betydligt mindre än en 6,5