Hoppa till innehåll

Elite Archery


josc72

Recommended Posts

Har någon provat Elite Archery GT500 ? En fart på 335-346 fps (320 fps med 372 gr pil) med en stränghöjd på 71/8 tum verkar riktigt bra. Ser fin ut också. Snäppet häftigare än Rytera-bågen. Den är naturligtvis helt grym enligt alla testare på youtube. Har inte sett den i sverige väll....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har någon provat Elite Archery GT500 ? En fart på 335-346 fps (320 fps med 372 gr pil) med en stränghöjd på 71/8 tum verkar riktigt bra. Ser fin ut också. Snäppet häftigare än Rytera-bågen. Den är naturligtvis helt grym enligt alla testare på youtube. Har inte sett den i sverige väll....

Tyvärr har jag inte set/testat någon, men den verkar ju vara helt ok, kanske kolla på endel AM forum för att

se om någon hittat fel på den.

Prestandan är väl ganska normal för dagens high end bågar, IBO hastigheter är svåra att nå om man är normalt

byggd och ska jaga med +25 grams pilar men drar man 30 tum och kör +70 pund så kommer man över 300 ft/s

sträcket med de flesta nya bågar.

För jakt kan axel -axel höjden vara i längsta laget, bågen blir lite "klumpig" men å andra sidan är den säker mer

förlåtande i sitt skytte.

Kabelsläde är lite föråldrat kanske, de flesta börjar med andra lösningar för det som T.ex. Hoyt,Bowtech,Mathews mfl.

Men säkert ett fullt kapabel båge, tänka bara på att det bör finnas en svensk/europeisk leverantör så man får snabbare service bara, om nått går galet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har någon provat Elite Archery GT500 ? En fart på 335-346 fps (320 fps med 372 gr pil) med en stränghöjd på 71/8 tum verkar riktigt bra. Ser fin ut också. Snäppet häftigare än Rytera-bågen. Den är naturligtvis helt grym enligt alla testare på youtube. Har inte sett den i sverige väll....

Vet faktiskt inte om det finns någon som importerar den till Sverige. Men du får väl göra ett prov och ta hem en sådan. Kom bara ihåg att även beställa en extra uppsättning strängar och kablar när du ändå håller på.

Annars kan du köpa en Rytera. Den är ju bäst och redan färdigutvecklad! :P Köp en! jag har en själv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

318 fps var vad grabben uppmätte med 29 tums draglängd och 372 gr pil. Dessutom fins den i snökammo till toppjakten ! Men, då får man nog ha en till för den där afrikaturen....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också varit nyfiken på Elite ett tag, svårt att hitta någon som tycker illa om dem och deras garanti verkar vara bäst i

branchen

Vann precis en auktion på eBay på en Judge så jag få väl återkomma om ett par veckor med mina synpunkter.

Har också haft en Rytera så jag kan jämföra de båda.

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också varit nyfiken på Elite ett tag, svårt att hitta någon som tycker illa om dem och deras garanti verkar vara bäst i

branchen

Vann precis en auktion på eBay på en Judge så jag få väl återkomma om ett par veckor med mina synpunkter.

Har också haft en Rytera så jag kan jämföra de båda.

Peter

Kul ! Ser fram emot den jämförelsen. Är det en begagnad båge ? Måste du i så fall betala tull och moms för den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tull och moms blir det nog, men det brukar bero på vad avsändaren skriver för värde på paketet

Peter

Kollade upp det där för något år sedan och om bågen är begagnad och avsändaren skriver "åter efter reparation" kan inte tullen begära moms och tull. Ett tips kanske. Kolla om avsändaren kan göra en liten tilläggsanteckning och låta bli att skriva värdet. Be att han skickar kvitto och garantibevis i separat kuvert.... :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Då har jag fått hem min Elite Judge, och här kommer lite synpunkter som lovat.

För det första, finishen helt oklanderlig, inga skarpa kanter, camodippiningen helt perfekt utförd, absolut inget att anmärka på.

Draget, mjukt utan något ”hump” och den solidaste ”vägg” jag någonsin provat, känns som man kan hålla bågen uppspännd hur länge som helst utan att den vill dra axeln ur led om man råkar släppa några millimetrer.

Greppet, för min egen del det viktigaste på bågen, smalt rundat och väldig svårt att hamna fel med

Släppet, väldigt lite rekyl, dock mer än Bowtech General och Hoyt Maxxis som är i stort sett rekylfria.

Lite högljudd men blev betydligt bättre med korta cat whiskers och nogrann camtiming.

Hastighet, 60 pound 29” draglängd 400 grain pilar (strax över 25 gram) ca: 295 fps.

Som en jämförele med Ryteran tycker jag att byggkvaliten är vida överlägsen, draget och släppet ganska lika.

Med samma spec, hastighet 285 (men spelar roll !!!), greppet på ryteran passade inte mig det minsta pga det var ”platt”.

Slutsats: Bland de trevligaste bågar jag provat, köpte den för att ha den som ”backup” till min PSE Axe 6, men nu undrar jag vilken som är vilken!!!!!

+Draget, väggen, hastighet, finishen, garantin (överförbar)

- Lite meck innan man får den tyst

Bågar som jag haft i min ägo och jämfört med:

Oneida: H250 och Strike Eagle

High Country

Golden Eagle

Bowtech: Allegiance och General

Martin: Firecat och Rytera Alien

Hoyt: Katera och Maxxis 31

PSE: GX6, Omen och AXE6

Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det bidde ingen Elite det blidde en PSE Bowmadness XL i stället.... :D Den kommer snart...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bidde ingen Elite det blidde en PSE Bowmadness XL i stället.... :D Den kommer snart...

Tror du kommer att bli nöjd med den. Vet flera som skjuter med Bowmadness.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bidde ingen Elite det blidde en PSE Bowmadness XL i stället.... :D Den kommer snart...

Men, den kan du ju inte skjuta toppfågel med...

Vad gör du med toppjaktsbössan, du skulle ju byta pipa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men, den kan du ju inte skjuta toppfågel med...

Vad gör du med toppjaktsbössan, du skulle ju byta pipa?

Jodå, det går alldeles utmärkt att jaga toppfågel med båge! =)

Bifogar en bild på en kompis från Finland som sköt denna fina tjädertupp på runt 40 meters håll när den satt i en tall.

juha ja metso.tiff

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...