Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stålborstar ?

Featured Replies

Publicerat

Var kan jag hitta stålborstar i cal 243 ? Har lust att göra riktigt rent.

Publicerat
Var kan jag hitta stålborstar i cal 243 ? Har lust att göra riktigt rent.

Hoppas du menar mässingsborstar. Tror inte du vill ha stål...

Publicerat
  • Författare
Hoppas du menar mässingsborstar. Tror inte du vill ha stål...

Jo, stål. Hört mig för hos en del smeder och skyttar. Stålborste skall inte kunna förstöra en pipa om man inte gnor galet mycket. Det gör däremot för mycket mässingsrester i en 243. Stålborste för att gnugga lite lagom alltså. Allt annat har jag.

Publicerat
Jo, stål. Hört mig för hos en del smeder och skyttar. Stålborste skall inte kunna förstöra en pipa om man inte gnor galet mycket. Det gör däremot för mycket mässingsrester i en 243. Stålborste för att gnugga lite lagom alltså. Allt annat har jag.

Vill gärna ha rapport sen :rolleyes:

Publicerat

Jag läste någonstans för inte så länge sedan att grabbarna på norma använde borstar i stål men minns inte vart det var... kanske nån artikel i vapentidningen om rengöring av pipor?

• 2 weeks later...
Publicerat
Jag läste någonstans för inte så länge sedan att grabbarna på norma använde borstar i stål men minns inte vart det var... kanske nån artikel i vapentidningen om rengöring av pipor?

Japp! läste samma sak och har för mig att det va VT. Blev lite förvånad faktiskt, jag vette fan om jag vågar dra en stålborste genom mina pipor ändå... tänker främst på mynningen.

Publicerat
Japp! läste samma sak och har för mig att det va VT. Blev lite förvånad faktiskt, jag vette fan om jag vågar dra en stålborste genom mina pipor ändå... tänker främst på mynningen.

Jag fick en borste av Åke på Norma och han sa att jag bara fick skjuta den ifrån patronläget och genom pipan för att sedan ta loss borsten och dra ur stången och börja om. Vet inte om jag upplevde den borsten som så extremt annorlunda än bronsborstarna, men vad vet jag...

Publicerat

Jag har aldrig testat stålborste i ett kulgevär däremot har jag använt det till att avlägsna plast och bly ur hagelpipor.

En fördel som stål skulle ge är att man kan köra koppar lösare med borsten det är effektivt på pipor som mantlar mycket men bronsborstarna tar fort stryk även om man neutraliserar dem med sprit efter.