Publicerat Oktober 27, 201015 yr Ja så äntligen vågar man börja jaga igen efter löptiden. Tog en sväng på hemskogen och efter en timmas jakt hör jag ett kraftigt uppflog i kanten på en bäverdamm. Tog ca 2 minuter innan finskan började skälla men då flög tuppen. Jag såg hur han flög emot där jag stod i kanten på ett hygge och fick se hur han slog i topp på en storfura. Kollade med avståndsmätaren och fick det till 163 m. Såg hur finskan kom som ett rött streck och la mig vid en mossig sten och tog ett "tag i tuppen" när finskan kom fram och började skälla drog jag av av miss mauser och höll rätt i den vita fläcken och stortuppen dråsade rätt ner och finskan röck fjäder så det rök i luften. Hemma så mätte jag stortuppen till 98 cm i längd. Blir till att hänga länge innan den åker i grytan
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det låter som en trevlig upplevelse 98 cm, utan att vara insatt så låter det jääävligt stort.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det beror ju naturligtvis på hur mycket man sträcker ut den, hänger tyngder i fötter eller hals över natten osv..
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Nu ska ni inte va avundsjuka för att jag fick skjuta en stortupp för ungtiken Mätte fågeln från näbbspetsen till stjärtfjädrarna.. Berättade för en annan finnspetsägare i grannbyn och han har också försökt på den tuppen i flera år. Ha de och jaga mycket....
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Ett sånt monster skulle nog t.o.m jag träffa. Djupt imponerad av er som klarar av att träffa fågel på dessa håll
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Ja så äntligen vågar man börja jaga igen efter löptiden.Tog en sväng på hemskogen och efter en timmas jakt hör jag ett kraftigt uppflog i kanten på en bäverdamm. Tog ca 2 minuter innan finskan började skälla men då flög tuppen. Jag såg hur han flög emot där jag stod i kanten på ett hygge och fick se hur han slog i topp på en storfura. Kollade med avståndsmätaren och fick det till 163 m. Såg hur finskan kom som ett rött streck och la mig vid en mossig sten och tog ett "tag i tuppen" när finskan kom fram och började skälla drog jag av av miss mauser och höll rätt i den vita fläcken och stortuppen dråsade rätt ner och finskan röck fjäder så det rök i luften. Hemma så mätte jag stortuppen till 98 cm i längd. Blir till att hänga länge innan den åker i grytan Härligt! Jag tycker att vikten är mer intressant än längden men 98 cm är rätt stadigt! Så hur mycket vägde den ? Rekordet sägs ju vara 7 kg om jag inte minns fel, måste ha varit ett monster!
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Glöm det där med 7 kg om det inte var en snedparning med kalkon. Haha men jag är säker att rekordet är över 6 kg.
Publicerat November 1, 201015 yr Kul att vara dryg och få rätt Fan va nice!48 timmar kvar, sen blir det en egen gammtupp!
Publicerat November 3, 201015 yr Författare Kul att vara dryg och få rätt Är inte att vara dryg utan bara säga som det är Grattis .
Publicerat November 3, 201015 yr Är inte att vara dryg utan bara säga som det är Grattis . Dagens sanning! Tack
Publicerat November 4, 201015 yr Författare Dagens sanning! Tack Vore ju kul om det är fler som skriver in och berättar om de skjuter en stor tupp. Var hemma hos min kompis i Orsa igår och där hängde det 3 stora tjädertuppar och två orrtuppar och dem skjuter han när han ser dem i topp.